نویسنده خوزستانی در گفت‌و‌گو با دفاع پرس:

بیشترین الهام در خلق آثار دفاع مقدس را از مردم می‌گیرم

رومزی‌پور گفت: واقعیت امر، بیشترین الهام را از مردم و جامعه می گیرم و داستان‌های حوزه دفاع مقدس را از منابع کتابخانه‌ای و اسنادی که موجود است و همچنین روایت‌هایی که رزمندگان بیان می‌کنند کمک می‌گیرم.
کد خبر: ۵۲۲۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶ - 16May 2022

بیشترین الهام در خلق آثار دفاع مقدس را از مردم می گیرمبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از اهواز، «عبدالصاحب رومزی‌پور» پژوهشگر و نویسنده داستان‌های اجتماعی و حوزه ایثار و شهادت است که در جشنواره‌های مختلف استانی موفق به کسب مقام‌های متعدد شده است.

وی همچنین بارها به عنوان کارشناس و داور در رخدادهای ادبی خوزستان مشارکت داشته و اخیرا نیز عضو داوران استانی جشنواره داستان کوتاه «یوسف» بوده است. به همین بهانه خبرنگار دفاع‌پرس گفت‌وگویی را با این پژوهشگر و نویسنده خوزستانی ترتیب داده است که در ادامه آن را می‌خوانید:

ضمن معرفی خود، بفرمایید چرا و چگونه وارد عرصه نویسندگی شدید؟

با سلام، «عبدالصاحب رومزی پور» هستم‌ از سال 1358 به بعد افتخار داشته در عرصه ادبیات به خصوص حوزه ارزشمند دفاع مقدس فعالیت داشته باشم. من از نوجوانی به خواندن داستان علاقه مند بودم و در سنین بالاتر به صورت غیر حرفه‌ای داستان نوشتم. گاهی نوشته‌هایم را برای دیگران می‌خواندم و گاه نگه می‌داشتم تا فرصتی پیدا شود و در جایی به چاپ برسانم و این روند را ادامه دادم تا به امروز که در خدمت شما هستم.

 موضوع اولین داستانی که نوشتید خاطرتان هست؟

اولین داستانی که نوشتم «آئینه» نام داشت که درباره رفتارهای متضاد آدم ها با یکدیگر بود.

برای نوشتن آثارتان از چه منابعی استفاده می کنید؟

واقعیت امر، بیشترین الهام را از مردم و جامعه می گیرم و داستان های حوزه دفاع مقدس را از منابع کتابخانه ای و اسنادی که موجود است و همچنین روایت هایی که رزمندگان بیان می کنند کمک می گیرم.

در حوزه دفاع مقدس چه متن و نوشته‌ای همچنان در ذهن‌تان باقی مانده ‌و اینکه به نظر شما چه باید کرد که آثار ادبی حوزه دفاع مقدس بیشتر در اذهان باقی بمانند؟

داستانی از استاد«قاسمعلی فراست» که موضوع آن درباره مردم خرمشهر بود هرگز از ذهنم پاک نمی شود. در خصوص پرسش دوم عرض کنم که باید حرف های نو و تازه ای به خصوص باب طبع نسل جوان از این حوزه بیان شود تا در ذهن ها بیشتر باقی بماند.

وضعیت کنونی ادبیات دفاع مقدس چگونه است؟

بی تعارف بگویم که چندان مطلوب نیست. با اینکه آثار زیادی در استان و کشور چاپ می شود اما از نظر توجه به نویسندگان این حوزه و کیفیت بخشی مطلوب به آثار، چندان رضایت بخش نیست و جای کار بیشتری را می طلبد.

نظرتان در خصوص جشنواره‌های ادبی حوزه دفاع مقدس از جمله جشنواره داستانی «یوسف» چیست؟

من در جشنواره‌های زیادی بوده‌ام چه در مقام شرکت کننده و چه در مقام برگزار کننده و یا داور جشنواره داستانی و نظرم این است که جشنواره ها فی نفسه خوب هستند اما به شرطی که برگزیدگان و آثار برتر را به حال خود رها نکنند.

کلام آخر و حرف ناگفته ای اگر دارید، بیان کنید؟

ممنون و سپاسگزار خبرگزاری دفاع مقدس هستم که همیشه فعالیت ها و اخبار حوزه ارزشمند جهاد، ایثار و شهادت را پوشش می دهند و توجه ویژه ای هم به اهالی ادبیات دارند. همچنین امیدوارم که در حوزه نویسندگی به سمت جوان گرایی برویم و کلاس های آموزشی متعدد را برای نسل امروز برگزار کنیم و از اردوهای ادبی هم غافل نشویم، چه قدر خوب می شد که نهادهای متولی فرهنگ و ادب استان تعدادی از نویسندگان این حوزه را در اردویی چند منظوره عازم نمایشگاه بین المللی کتاب می کردند و یا نویسندگان جوان را به مناطق عملیاتی می بردند. امیدوارم که در دولت جدید شاهد توجه بیشتری به ادبیات دفاع مقدس باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار