معاون هماهنگی امور زائرین استانداری خراسان رضوی:

فتح خرمشهر تجلی نگاه توحیدی امام خمینی (ره) بود

حجت‌الاسلام «گنابادی‌نژاد» گفت: با فتح خرمشهر امام فرمودند خونین‌شهر آزاد شد و خدا خرمشهر را آزاد کرد. نگاه توحیدی بنیانگذار کبیر انقلاب داشتند در جریان فتح خرمشهر در سطح وسیع خود را نشان داد.
کد خبر: ۵۲۲۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲ - 16May 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، حجت‌الاسلام «حجت گنابادی‌نژاد» معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و ستاد گرامیداشت مناسبت‌های دفاع مقدس استان که امروز در مشهد برگزار شد، با گرامیداشت حماسه فتح خرمشهر و روز حکیم ابوالقاسم فردوسی اظهار داشت: برای ما که در عصر انقلاب اسلامی زندگی می‌کنیم و نظام اسلامی و شهدا در درک کردیم سخن گفتن از حماسه کار دشواری نیست.

وی افزود: اما در دوره‌ای که سلاطین حاکم بودند و عملاً حکومت اسلامی در انزوا قرار داشت سخن گفتن از حماسه و تولید محتواهای فرهنگی، هنری، علمی و معارفی کار بزرگی به‌شمار می‌آمده که فردوسی پایه‌گذار آن بوده است. امیدواریم متولیان امر بتوانند این حقایق را بشناسند و به جامعه معرفی کنند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی در ادامه به نقش امام خمینی (ره) در مدیریت جنگ اشاره کرد و گفت: با فتح خرمشهر امام فرمودند خونین‌شهر آزاد شد و خدا خرمشهر را آزاد کرد. نگاه توحیدی بنیانگذار کبیر انقلاب داشتند در جریان فتح خرمشهر در سطح وسیع خود را نشان داد.

گنابادی‌نژاد تصریح کرد: برای تحلیل اهمیت و نقش خرمشهر باید مقطع قبل و بعد از آزادسازی مورد بررسی قرار گیرد.

این مسئول یادآور شد: در طول یک سال فرماندهی کل قوا توسط بنی‌صدر هیچ عملیات موفقی انجام نگرفت و اگر هم موفقیت‌هایی به دست می‌آمد در سایه اجرای عملیات‌های کوچک بود. بنی‌صدر از اساس نسبت به فنون نظامی آگاهی نداشت و با خبرگان نیز مشورت نمی‌کرد. او استراتژی باطل دادن زمین و خریدن زمان را دنبال می‌کرد.

وی بیان داشت: هنگامی که مردم بصیرت خود را نشان دادند و بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا برکنار شد مدیریت جنگ احیا شد و چهار عملیات بزرگ و موفق ثامن‌الائمه (ع)، الی‌بیت‌المقدس، فتح‌المبین و طریق القدس انجام گرفت و مبنای اجرای سایر عملیات‌ها شد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: برخی در جامعه این شبهه را القا می‌کنند که چرا ایران بعد از فتح خرمشهر جنگ را ادامه داد. جمهوری اسلامی برای عدم ادامه نبرد شروطی را ازجمله آزادسازی مناطق تصرف شده توسط ارتش بعث عراق، معرفی متجاوز توسط مجامع بین‌المللی و پرداخت غرامت تعیین کرده بود که هیچ یک از مجامع جهانی حاضر به پذیرش خواسته‌های جمهوری اسلامی نشدند.

گنابادی‌نژاد تأکید کرد: اگر جمهوری اسلامی بعد از فتح خرمشهر نبرد را ادامه داد به آن دلیل بود که برای فتح خرمشهر از هیچ مجاهدتی دریغ نکرد.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود ضمن قدردانی از تلاش‌های اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان در راستای نشر ارزش‌های این حماسه گفت: یکی از برنامه‌های اثرگذار، اجرای سرود سلام فرمانده است که در آستانه سوم خرداد در عرصه میدان برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی، کشور بیش از هر چیز دیگر نیازمند تقویت روحیه مواسات است، ابراز داشت: در جریان فراگیری کرونا در بخش‌های مواسات و خدمات درمانی اقدامات گسترده و جهادی صورت گرفت که مناسب است در کنار برگزاری ویژه‌برنامه‌های آزادسازی خرمشهر، فاتحان سلامت و گروه‌های جهادی تقدیر شوند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی افزود: در گرامیداشت حماسه سوم خرداد از ظرفیت جوانان و تشکل‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه دفاع مقدس در اجرای برنامه‌های ابتکاری و نوآورانه استفاده شود.

گنابادی‌نژاد در پایان با تأکید بر نظارت بر روند اجرای فعالیت‌ها و ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در گرامیداشت مناسبت‌های دفاع مقدس گفت: استان خراسان رضوی باید با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها در حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت همچون حماسه دفاع مقدس خوش بدرخشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها