مدیر تاریخ شفاهی و اسناد اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس کرمانشاه تأکید کرد؛

ضرورت همت مضاعف برای ثبت خاطرات رزمندگان کرمانشاهی

«باقری» گفت: امید است که ادارات، سازمان‌ها، یگان‌های نظامی و دستگاه‌های دولتی، اهمیت بیشتری به موضوع ثبت و ضبط تاریخ شفاهی رزمندگان داده و آن را یکی از اولویت‌های کاری و اداری خود قرار دهند و نویسندگان نیز با تلاش و همت مضاعف خود، در این راستا قلم بزنند.
کد خبر: ۵۲۲۹۷۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۷ - 21May 2022

کتب تاریخ شفاهی را براساس جهاد تبیین تدوین خواهیم کرد«زهرا باقری» مدیر تاریخ شفاهی و اسناد اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس، با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «آخرین حلقه رزم یک رزمنده زمانی کامل می‌شود که خاطراتش را ثبت کند»، اظهار داشت: به خاطر اهمیت این موضوع، سعی ما در استان کرمانشاه بر این است که هر ساله خاطرات تعدادی از پیشکسوتان دفاع مقدس، از اقشار و اصناف مختلف را ثبت کنیم.

وی افزود: در همین راستا، اقدام به شناسایی نویسندگان و اهل قلم کرده و همه ساله برای آن‌ها کارگاه تخصصی تاریخ شفاهی برگزار می‌کنیم و از طرفی دیگر نیز با شناسایی راویان دفاع مقدس، اقدام به ثبت و ضبط تاریخ شفاهی آن‌ها می‌کنیم؛ بنابراین با عنایت خداوند و شهدای والامقام، در سال‌های اخیر موفق شدیم برای سومین بار، رتبه‌ برتر کشور را در این زمینه کسب کنیم.

مدیر تاریخ شفاهی و اسناد اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه گفت: در زمینه‌ تاریخ شفاهی دفاع مقدس، ما اقدام به ثبت تاریخ شفاهی فرماندهان و سپاهیان غیور و بسیجیان جان‌برکف و همچنین ارتشی‌های شجاع، جهادگران، انتظامی، هلال‌احمر، آزادگان، بانوان، امدادگران، مادران معظم شهدا، مداحان دفاع مقدس و... می‌کنیم که در سال گذشته، ۱۴ عنوان کتاب تاریخ شفاهی ما به چاپ رسیده است و ۲۲ عنوان را نیز تدوین و آماده چاپ کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که در این زمینه نیازمند حمایت و همکاری ارگان‌های مختلف هستیم، تأکید کرد: با توجه به اینکه استان کرمانشاه، استانی مرزنشین است، از همان پیروزی انقلاب اسلامی در راستای مبارزه با ضدانقلاب از مرز‌های کشور دفاع می‌کند و در این زمینه قطعا رزمندگان زیادی وجود دارند که ثبت خاطرات آن‌ها همتی مضاعف می‌طلبد؛ به همین دلیل تعامل و مشارکت ادارات، چه در زمینه راویان و نویسندگان و چه در بعد حمایت مالی و مشارکت در چاپ کتب تاریخ شفاهی، به پیشرفت این امر مهم کمک خواهد کرد.

باقری افزود: توفیق پیدا کردیم تا در زمینه تاریخ شفاهی، خاطرات چند نفر از رزمندگان مدافع حرم استان کرمانشاه را ثبت و ضبط کنیم. همچنین تدوین کتاب یکی از مادران معظم شهدا، ۲ تن از ارتشی‌ها در زمینه‌ی مهندسی رزمی و... را انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه ثبت و ضبط تاریخ شفاهی وجود دارد، گفت: به خاطر گذشت زمان و سال‌های طولانی که از دفاع مقدس سپری شده است، متأسفانه تعدادی از رزمندگان پیشکسوت را از دست داده‌ایم و یا اینکه آن‌ها دچار فراموشی شده‌اند. همچنین عدم بودجه کافی در راستای تأمین وسایل مورد نیاز ثبت و ضبط تاریخ شفاهی و تأمین هزینه مالی تعداد کثیری از نویسندگان، از مشکلات عدیده‌ای است که سد راه این مسیر سبز قرار دارد. به عنوان مثال؛ ما پیشکسوت والامقامی همچون زنده‌یاد سردار «محمد کرمی‌راد» جوانی که در سن ۲۵ سالگی فرمانده لشکر ۱۱ امیرالمومنین (ع) بود را داریم که خاطرات وی را در زمان حیاتش به نام کتاب «روز آفتابی» تدوین کردیم و یا زنده‌یاد سردار «عبدالرضا حاج علیانی» که کتاب خاطرات وی را تحت عنوان «آخرین میثاق» تدوین کردیم؛ اما متاسفانه پس از درگذشت این عزیزان، کتب مورد نظر رونمایی شد.

مدیر تاریخ شفاهی و اسناد اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه تأکید کرد: ان‌شاءالله پیشکسوتان گران‌قدر دفاع مقدس، این رسالت زینبی را با دغدغه هرچه بیشتر انجام داده و وقت بیشتری در این زمینه بگذارند. همچنین امید است که ادارات، سازمان‌ها، یگان‌های نظامی و دستگاه‌های دولتی اهمیت بیشتری به موضوع ثبت و ضبط تاریخ شفاهی رزمندگان داده و آن را یکی از اولویت‌های کاری و اداری خود قرار دهند و نویسندگان نیز با تلاش و همت مضاعف خود، در این راستا قلم بزنند.

باقری با اشاره برنامه‌های پیش‌بینی شده مدیریت تاریخ شفاهی و اسناد اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه در سال ۱۴۰۱، تصریح کرد: به یاری خداوند، حرکت جهادی و فراخوان عمومی در راستای جذب تعداد کثیری از راویان و رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس و همچنین فراخوان برای جذب نویسندگان در این زمینه، با در نظر گرفتن فرمایشات امام خامنه‌ای در راستای «جهاد تبیین»، رویکرد ما است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها