دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس؛ جلوه‌گاه ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس

موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در تهران، بزرگترین موزه‌ی نظامی در جهان اسلام و مدرن‌ترین موزه‌ی منطقه‌ی غرب آسیا به حساب می‌آید.
کد خبر: ۵۲۳۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 18May 2022

موزه؛ جلوه گاه ارزش‌های دفاع مقدسگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: ۲۸ اردیبهشت در تقویم کشورمان روز جهانی موزه و میراث فرهنگی نامگذاری شده است. یکی از اهداف تشکیل موزه حفظ و حراست از میراث فرهنگی است، از اینرو بین موزه و میراث فرهنگی رابطه‌ی عمیق و تنگاتنگی برقرار است.

به اذعان بسیاری از کارشناسان سال‌های دفاع مقدس دوران کلیدی در تاریخ معاصر کشور ما به شمار می‌رود.

در آن سال‌ها صرفا جنگ تحمیلی و دفاع مقدس در جریان نبود بلکه در کنار این رویداد تاریخی و سرنوشت ساز فرهنگی شکل گرفت که هویتی اسلامی و شیعی داشت.

سیره‌ی نبوی، فرهنگ علوی، تدبیر حسنی و اقتدار حسینی از اهم مولفه‌هایی بودند که باعث همبستگی و وحدت سلحشوران ایرانی در آن دوران بود.

در دهه‌های پس از اتمام جنگ این فرهنگ به اشکال مختلف و در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی و سیاسی پایدار ماند. سینما، تئاتر، ادبیات و ... از هنر‌هایی بودند که در زمینه‌های هنری آینه‌دار فرهنگ دفاع مقدس بوده و هستند.

موزه و یادمان‌ها یادآور دوران جنگ تحمیلی یکی از مظاهر اساسی حفظ و پایش از این فرهنگ هستند، و در این میان، موزه می‌تواند ملموس‌ترین عنصر فرهنگی جهت انتقال ارزش‌ها و مفاهیم دوران دفاع مقدس به شمار رود.

در دهه‌های پس از دوران جنگ تحمیلی شهرک سینمایی، موزه‌ها و یادمان‌های بسیاری جهت پاسداری و انتقال مفاهیم مرتبط با پایداری و استقامت ساخته شده‌اند.

موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در تهران شاخص‌ترین موزه‌ی تخصصی در این زمینه است؛ شایان ذکر است که این موزه بزرگترین موزه‌ی نظامی در جهان اسلام و مدرن‌ترین موزه‌ی منطقه‌ی غرب آسیا به حساب می‌آید.

این موزه‌ی بزرگ با به نمایش گذاشتن ادوات جنگی و یادگاری‌های شهدای دوران دفاع مقدس به نحو احسن توانسته است فرهنگ مذکور را به نسل‌های بعدی منتقل سازد. این مجموعه دارای هشت تالار بزرگ و ۲۰۵ هزار متر مربع زیر بناست. این موزه در سال ۱۳۹۱ به مرحله‌ی بهره برداری رسید.

اما این تنها موزه و مجموعه‌ی فرهنگی در کشور ما نیست که به موضوع فوق الذکر به طور تخصصی پرداخته است. باغ موزه‌ی دفاع مقدس همدان یکی دیگر از مجموعه‌های فرهنگی است که به طور تخصصی به موضوع جنگ تحمیلی پرداخته است. این باغ موزه در سال ۱۳۸۹ به بهره برداری رسیده است.

شهرک سینمایی دفاع مقدس نیز یکی از مجموعه‌هایی است که اگر چه به دلیل نظامی بودن منطقه قابلیت دسترس عمومی مانند دیگر شهرک‌های سینمایی را ندارد، اما بهترین موقعیت را برای هنرمندان عرصه‌های سینما و تلویزیون جهت بازسازی صحنه‌های مربوط به دوران دفاع مقدس را ایجاد کرده که در نوع خود بی نظیر و شایان تقدیر است.

مجتمع فرهنگی آیه‌های مشهد، گلزار‌های شهدا در سراسر کشور و بسیاری از المان‌ها و یادمان‌هایی که در سطح شهر‌های مختلف در قالب نقاشی دیواری، تندیس و... طراحی و اجرا میشوند به خوبی توانسته اند وامدار فرهنگ دفاع مقدس باشند.

از آنجایی که کشور ما دارای تاریخ و فرهنگ غنی چند هزار ساله است، ساختن موزه‌های تخصصی مرتبط با ادوار مختلف تاریخی می‌تواند ارزش‌های نیاکانمان را به خوبی به نسل آتیه منتقل سازند.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار