یادداشت/ حامد افروغ

جنگ روانی، موثرترین سلاح دشمن برای تضعیف ملت ایران

جنگ روانی در دهه‌های اخیر همزمان با رشد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری رسانه‌ها یکی از موثرترین ابزارهای دشمن برای صدمه زدن به رقباست که ایران بزرگ از سده‌ها قبل طعم تلخ آن را چشیده است.
کد خبر: ۵۲۳۶۹۰
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۰ - 21May 2022

جنگ روانیگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ حامد افروغ؛ یکی از مشهوراتی که میان مردم رواج دارد این جمله است که «تاریخ در حال تکرار است»، با نگاهی به وقایع مختلف در کشور خودمان در می‌یابیم که این جمله بیراه نیست. وقایع مختلف تاریخی در مقاطع مختلف و برهه‌های گوناگون تکرار شده‌اند و اساس از این روست که می‌توان از تاریخ درس عبرت گرفت والا درس گرفتن از وقایعی که دیگر مجال تکرار ندارند، کاری بیهوده است.

ایران بزرگ همواره به دلیل جایگاه خاص جغرافیایی و فرهنگ غنی و هویت عمیقی که در طول تاریخ داشته، مورد هجمه‌های مختلف قرار گرفته و به فراخور زمان با دسیسه‌های گوناگونی روبرو بوده است. در چند صد سال اخیر که رسانه‌های به شمل فزاینده‌ای همه سئونات زندگی بشر را اشغال کرده و حتی نوع تفکر و سلیقه آن را تعیین می‌کنند و با تغییر نرم‌افزاری تفکر انسان، حقیقت پنهان و آشکار زندگی او را تغییر می‌دهند، به تبع آن دسیسه‌هایی هم که علیه ملت ایران صورت می‌گیرد شکل پیچیده‌تر و اثراگذاری‌تری را به خود گرفته‌اند.

شاید بی‌راه نباشد که مقاومت ملت ایران در دفاع از هویت ملی و مذهبی خود را در چند دهه اخیر یکی از سخت‌ترین مقاومت‌ها و تلاش‌ها برای بقا دانست چرا که آنچه امروز علیه مردم ایران صورت می‌گیرد، طرح‌های پیچیده و ترکیبی ناامیدسازی ملت و درشت‌سازی معایب و نواقص داخلی و خارجی کشور است. هر بار به بهانه‌ای شخصیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مردم مورد تخریب قرار می‌گیرد تا مبادا ملت ایران از رهگذر رخدادهای داخلی احساس امیدواری کنند و به آینده‌شان خوشبین شوند.

بدیهی است در هر کشوری تلاش مردم و مسئولان آن در راستای تضمین آینده و بهبود وضع کشور صورت می‌گیرد و از این مسیر موانع و مشکلاتی نیز پدید می‌آید که با همدلی و تشریک مساعی ملت و دولت قابل حل خواهند بود. اگر از بی‌کفایتی و خیانت برخی مسئولان بگذریم، وضعیت امروز درست شبیه به وضعیت کشور در دفاع مقدس است. با طرح‌ریزی هر عملیاتی برای نجات کشور از دست حرامیان بعثی، رسانه‌ها و بوق‌های دشمن در داخل و خارج فعال می‌شدند و با تخریب روحیه رزمندگان و مردم سعی در القای شکست ملت ایران داشتند و هر بار توسط ایادی داخلی‌شان و دشمنان خارجی سعی می‌کردند ایران را رو به اضمحلال نشان داده و جبهه مقابل را قوی بنمایانند.

ملت ایران اما با رهنمودهای امام راحل و توجه قلبی و اعتماد به آن شهریار روحانی توانست بر مشکلات فائق آید و در برابر امواج تخریب‌گر و ناامیدساز داخلی و خارجی برای آینده‌ای بهتر گام بردارد. آنچه که در این مساله طبیعی است، دشمنی دشمنان است که تنها راه مقابله با آن مقاومت در برابر آنها و بی‌توجهی به تحلیل‌های آنهاست. بی‌شک هر تصمیمی که در کشور گرفته شود در خوشبینانه‌ترین حالت، عواقب و هزینه‌هایی دارد که اگر کارشکنی، بی‌کفایتی و بی‌صداقتی برخی مسئولان رخ ندهد، با پرداخت آن هزینه‌ها می‌توان راه پیشرفت را هموار کرد.

در این فقره نباید نادیده گرفت که چشم مردم از همان دسته از مسئولان بی‌کفایت که به غایت در تخریب سفره و زندگی مردم موثر بوده‌اند ترسیده و از این بابت حق را باید به تمامه به مردم داد اما پذیرفتن تغییرات جام شوکرانی است که برخی نسل‌ها باید سر بکشند تا آیندگان در مسیر درست بتوانند زندگی کنند و بی‌شک حذف رانت‌ها و راه‌های در رو از اقتصاد ایران کم از عملیات‌ها در دفاع مقدس ندارد که در این میان عده‌ای متضرر خواهند شد. در هر حال آنچه که مهم‌ترمی‌نماید و باید به آن توجه کرد که ایرانی‌اگر گوشت هم را هم بخورند استخوان هم را نخواهند خورد در حالی‌که دشمنان با ملتهب کردن فضا سعی در تخریب مسیر ملت دارند.

از این‌رو می‌طلبد تا همگان با هوشیاری گام بردارند، یعنی مسئولان بیا سنجش همه یا نهایت جوانب کار سعی کنند حواشی و صدمات طرح‌ها را برای مردم کاهش دهند و از سوی دیگر مردم هم با صبر و آگاهی ذهن خود را از یاوه‌های اجانب تهی سازند تا مسیر پیشرفت هموار شود.

انتهای پیام/ 112

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار