فتح خرمشهر؛ فتح خون/ مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان جنوبی خبر داد؛

برگزاری ۲۰۰ عنوان برنامه گرامیداشت سوم خرداد در خراسان جنوبی

سرهنگ «فلاحی» از اجرای ۲۰۰ عنوان برنامه با محوریت گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر در سطح استان خبر داد و گفت: این برنامه‌ها در سطح استان توسط نهاد‌ها و ادارات مختلف و با محوریت نیرو‌های نظامی و انتظامی اجرا می‌شود.
کد خبر: ۵۲۳۷۳۹
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷ - 21May 2022

۲۰۰‪  عنوان برنامه گرامیداشت سوم خرداد در خراسان جنوبی برگزار می‌شودبه گزارش دفاع‌پرس از بیرجند، سرهنگ پاسدار غلامرضا فلاحی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی صبح امروز در نشست خبری برنامه‌های سوم خرداد، اظهار داشت: عملیات بیت‌المقدس از گسترده‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس و یکی از دوازده عملیات بزرگ و مؤثر ایران در هشت سال دفاع مقدس است.

وی با اشاره به اینکه رزمندگان توانستند خرمشهر را پس از ۵۷۵ روز از اشغال آزاد کنند و پرچم جمهوری اسلامی را بر گلدسته مسجد جامع این شهر برافرازند، بیان داشت: بیشترین دستاوردهای سیاسی، نظامی و اجتماعی دوران جنگ در عملیات بیت‌المقدس حاصل شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی ادامه داد: در این عملیات بسیار ارزشمند، شهرهای خرمشهر، هویزه، پادگان حمید و بخش وسیعی از خاک ایران به وسعت تقریبی پنج هزار و ۴۰۰ کیلومترمربع آزاد شد؛ حدود ۱۹ هزار و ۷۰۰ نفر از نظامیان عراقی به اسارت درآمدند و حدود ۱۶ هزار نفر از نظامیان ارتش بعثی کشته یا زخمی شدند.

فلاحی ادامه داد: ۱۰۵ تانک و نفربر، ۵۰ عراده توپ صحرایی و یک بالگرد عراقی و هزاران سلاح انفرادی و مهمات بسیاری از دشمن به غنیمت رزمندگان در آمد، حدود ۲۰ هواپیما و ۲ بالگرد نظامی دشمن ساقط و ۴۱۸ تانک و نفربر ارتش بعثی نیز منهدم شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی تبیین کرد: رزمندگان خراسان جنوبی در سه گردان شامل گردان ابوذر به فرماندهی شهید «رجبعلی آهنی»، گردان مالک‌اشتر به فرماندهی شهید «محمدحسن فایده» و گردان شهید بهشتی به فرماندهی شهید «محمدجواد آخوندی» در این عملیات شرکت داشت.

فلاحی تصریح کرد: بیش از ۷۰۰ رزمنده از مناطق مختلف استان خراسان جنوبی در این عملیات غرورآفرین شرکت داشتند که ماحصل آن تقدیم ۵۵ شهید و ۳۳ جانباز بود.

وی با اشاره به وحدت نیروهای رزمندگان اسلام در عملیات‌های مختلف به ویزه عملیات بیت‌المقدس، تبیین کرد: دشمن زمانی که وحدت نیروها را دید راهی جز تسلیم و شکست نداشت و خود را تسلیم رزمندگان اسلام می‌کردند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی از نکات برجسته این عملیات غرورآفرین را روحیه و انگیزه بالای رزمندگان، به‌کارگیری توان و نیروی انسانی، بهره‌گیری از ضعف و پدافندی دشمن در منطقه عملیاتی دشمن و وحدت و فرماندهی ارتش و سپاه ذکر کرد.

فلاحی با تأکید بر اینکه وظیفه داریم دفاع مقدس را گرامی بداریم چراکه هر چه داریم از رشادت و ایثارگری و ازخودگذشتگی شهدا است، بیان داشت: و سربلندی و آرامش امروز را مرهون دفاع مقدس و خون شهدا و ایثارگری مردم ولایت‌مداری هستیم که هشت سال در جنگ تحمیلی نقش‌آفرینی کردند و تا پای جان جنگیدند.

وی بر لزوم حفظ فرهنگ عزت‌آفرین و غرورآفرین دفاع مقدس به‌ویژه عملیات بیت‌المقدس تأکید و مطرح کرد: حضور و روحیه دهه نودی‌ها برگرفته از دفاع مقدس و خون مطهر شهدا است و این خود باعث ترس دشمن شده است لذا باید این فرهنگ تبیین و به نسل‌های آینده منتقل شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی در ادامه از اجرای ۲۰۰‪ عنوان برنامه برنامه با محوریت گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر در سطح استان خبر داد و بیان داشت: این برنامه‌ها در سطح استان توسط نهادها و ادارات مختلف و با محوریت نیروهای نظامی و انتظامی اجرا می‌شود.

فلاحی افزود: برنامه محوری بزرگداشت سالروز سوم خرداد، برگزاری صبحگاه مشترک نیروهای مسلح در مرکز آموزش ۰۴ امام رضا (ع) بیرجند است که ساعت ۷ صبح برگزار و در سایر شهرستان‌ها نیز به میزبانی نواحی مقاومت بسیج اجرا می‌شود.

وی برگزاری پویش کتاب و مقاومت، برگزاری تجمعات مردمی با حضور جوانان در سراسر استان در بوستان‌ها و دانشگاه‌ها با حضور راویان کشوری، برگزاری محافل خاطره‌گویی رزمندگان در سطوح مختلف در سراسر استان، رونمایی از چهار عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان توسط حوزه هنری، برگزاری مسابقات فرهنگی، ورزشی و کتابخوانی، رژه موتوری، برگزاری یادواره شهدا را بخشی از برنامه‌های گرامیداشت سوم و چهارم خردادماه در استان ذکر کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی برپایی نمایشگاه عکس، برگزاری نشست بصیرتی در قالب جهاد تبیین، برگزاری یادواره شهدای طلبه و روحانی ذیل کنگره چهار هزار شهید روحانی در سوم خردادماه، دیدار با خانواده شهدای عملیات بیت‌المقدس توسط دستگاه‌های مختلف، برپایی محافل شعر و خاطره را از دیگر برنامه‌های گرامیداشت سوم خردادماه در استان اعلام کرد.

فلاحی با اشاره به رونمایی از ۱۲ عنوان کتاب دفاع مقدس همزمان با سوم خرداد در استان، تبیین کرد: سالانه باید ۶۰ عنوان کتاب تألیف شود که در همین راستا سال گذشته تألیف ۶۰ عنوان را شروع کردیم که از این تعداد ۵۸ عنوان کتاب به اتمام رسیده و رونمایی از کتاب‌ها در مناسبت‌های مختلف در دستور کار قرار دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین در راستای تجلیل از یک میلیون رزمنده دوران دفاع مقدس سهم استان خراسان جنوبی ۶ هزار رزمنده است که مراسم تجلیل از این رزمندگان از سوم خرداد آغاز و در طول سال طی مناسبت‌های مختلف ادامه دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار