دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

دغدغه امام خامنه‌ای بر تکثیر و تربیت نسل/ پیشرفت و اقتدار ملی در گروی جوانی جمعیت کشور

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به روندِ رو به کاهشِ جمعیت جوان کشور، خطر بزرگ تحدید نسل برای کشور را پیری عمومی می‌دانند و بر تعیین‌کننده بودن جوانی جمعیت برای کشور تاکید می‌کنند.
کد خبر: ۵۲۳۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۷ - 22May 2022

دغدغه رهبر انقلاب بر جوانی جمعیت کشور / توسعه، پیشرفت و اقتدار ملی در گروی جوانی جمعیتبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، اسلامی بودن نسخه افزایش جمعیت و روشن و واضح بودن مبانی اسلامی و تفکر اسلامی در زمینه جمعیت و افزایش جمعیت نکته مهمی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن اشاره می‌کنند و تکثیر و تربیت نسل را از مهم‌ترین معروف‌ها در نظام اسلامی و نسخه تحدید نسل را غربی می‌دانند.

ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به ویژه در دوره بارداری و شیردهی، پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهاد‌ها و مؤسسات حمایتی مربوط، توسعه و تقویت نظام تأمین اجتماعی، خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی، اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزند پروری و ارتقای امید به زندگی از دیگر مواردی هستند که رهبر انقلاب درخصوص سیاست‌های جمعیتی به آن‌ها اشاره و بر آن‌ها تاکید می‌کنند.

ظرفیّت طبیعی و ویژگی جغرافیای سیاسی کشور برای افزایش جمعیت، بالا بودن توان مدیریتی و استعداد‌های انسانی ممتاز و ضرورت برنامه ریزی و سرمایه گذاری برای حرکت معقول و معتدل کشور به سمت افزایش جمعیت از نکات دیگری است که مورد نظر رهبر انقلاب درخصوص جلوگیری از تحدید نسل است. 

جمعیت جوان مهم‌ترین ثروت یک کشور

یکی از مهم‌ترین ثروت‌های یک کشور، جمعیت جوان آن کشور بوده و به طور کلی  مسئله جمعیت از موضوعات حساسی است که ارتباط مستقیم با توسعه، پیشرفت و اقتدار ملی یک کشور دارد.

در همین راستا  سیاست‌های کلی جمعیت در ۱۴ بند از طرف رهبر معظم انقلاب و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام به همه دستگاه‌ها ابلاغ و در آن بر ضرورت هماهنگی و تقسیم کار بین ارکان نظام و دستگاه‌های  ذیربط برای اجرای دقیق آن تاکید شده  است.

به طور کلی این قانون سعی در حمایت از جوانان در آستانه ازدواج یا زوجین جوان، زوجین نابارور و پیشگیری از ناباروری، حمایت از مادران برای دوران بارداری، زایمان و شیردهی، بهبود کیفیت زایمان طبیعی و ارائه تسهیلات برای آن، حمایت از خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر، حمایت‌های مالی برای تولد چند قلوها، حمایت از مادران شاغل و طلبه و دانشجو و حتی غیر شاغل دارد و در این راستا تسهیلاتی در حوزه اقتصادی و اجتماعی به خانواده ارائه و اقداماتی را هم در حوزه آموزش و فرهنگسازی دنبال می‌کند.

مسئله جمعیت بسیار مهم بوده و احتیاج به پیگیری جدی دستگاه‌های اجرائی  داشته و در این زمینه باید مسئله فرزند آوری را مهم دانست و از پیری جمعیت ترسید و در همین راستا نیز هست که رهبر معظم انقلاب بار‌ها در راستای سیاست‌های کلی جمعیت بر لزوم اهمیت توجه به مسئله جمعیت تاکید کرده و بار‌ها و بار‌ها  درباره مسئله  ازدواج جوانان و راه‌های تسهیل آن  و مسئله  فرزندآوری و جلوگیری از حرکت کشور به سمت پیری جمعیت  تذکر داده اند.

امروز برای همه کسانی که نسبت به آینده ایران توجه داشته و دور اندیشی دارند، مسئله جمعیت یک مسئله بنیادی و کلیدی به شمار می‌رود و به منظور گوشزد کردن این نکته و زنگ خطری که  در این باره به صدا آمده است، هفته‌ای به نام هفته ملی جمعیت نامگذاری شده چراکه اگر تغییری در روند رشد نامناسب فعلی ایجاد نشود تا ۳۰ سال آینده با جمعیتی پیر در کشور مواجه خواهیم بود.
 
در تازه‌ترین واکنش نیز رهبر انقلاب اسلامی در پیامی با تشکر از فعالان دلسوز حوزه جمعیت، تلاش برای افزایش نسل و جوان شدن نیروی انسانی کشور و چاره‌جوئی برای نجات کشور از آینده‌ی هولناک پیری جمعیت را سیاستی حیاتی و از ضروری‌ترین فرائض دانستند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار