مدیرعامل بنیاد چهارم خرداد مطرح کرد؛

حملات بی‌امان صدام به دزفول بابت ویژگی‌های راهبردی این شهر/ دزفول، شاهراه صدام برای جداسازی خوزستان

«سردار کلولی دزفولی در نشستی با حضور اصحاب رسانه به بررسی و تبیین چرایی حملات بی‌امان بعثی‌ها به شهر دزفول در طول دفاع مقدس پرداخت.
کد خبر: ۵۲۳۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲ - 22May 2022

دزفول، اولین مقصد موشک‌های صدامبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نشست خبری گرامیداشت «چهارم خرداد، روز دزفول» با حضور «سردار غلامحسین کلولی دزفولی» مدیرعامل بنیاد چهارم خرداد امروز (یکشنبه) در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

کلولی در این نشست اظهار داشت: یکی از خودباوری‌های کشور و مردم ما و امنیت مثال‌زدنی ایران در منطقه بحران‌زده غرب‌ آسیا،‌ نشات گرفته از دوران دفاع مقدس است. مجاهدت مردم ایران در دفاع مقدس تعجب همه جهان را برانگیخت. یکی از زیباترین جلوه‌های دفاع مقدس را می‌توان در ایستادگی و پایداری مردم ایران در مقاومت برابر حملات دشمن در جنگ شهر‌ها و مناطق مسکونی برشمرد.

وی گفت: دشمن از ایجاد جنگ شهر‌ها دو هدف عمده را دنبال می‌کرد. اول اینکه اراده مردم را در پشتیبانی از دفاع مقدس بشکند. دشمن شهر‌هایی که دارای ویژگی‌های راهبردی بودند را مورد اصابت موشک قرار می‌داد تا به مقاصد خودش دست پیدا کند که دزفول یکی از این شهرها بود. در تاریخ ۳۱ شهریور ۵۹ در اولین بمباران، دزفول مورد بمباران هوایی قرار گرفت. به دلیل وجود پایگاه وحدتی ضمن بمباران واحد‌های نظامی، شهر را هم‌مورد بمباران قرار داد. این وضعیت تا عملیات فتح‌المبین ادامه داشت و پس از آن از موشک‌های راهبردی استفاده کرد.

مدیرعامل بنیاد چهارم خرداد تصریح کرد: ۱۷۶ انواع موشک به دزفول اصابت کرد که نیمی از این‌ها برای ویرانی شهری بزرگ کافی بود. ۸۵۰ بمب و راکت توسط هواپیما‌های دشمن به سمت دزفول ریخته شد. دو هزار و ۵۰۰ گلوله در مدت کمتر از یک سال دزفول را مورد اصابت قرار داد. هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی و تجاری مورد هدف قرار گرفت. برخی منازل دزفول سه بار موشک خورد و بازسازی شد. در این میان دو هزار و ۶۰۰ شهید تقدیم و چهار هزار و ۲۰۰ جانباز تقدیم به میهن شد.

وی با برشمردن دلایل حملات عراق به شهر دزفول گفت: هویت دینی و انقلابی مردم دزفول، دزفول را به دار المومنین مشهور ساخت. موقعیت ژئوپلوتیکی شهر دزفول نیز باعث می‌شد که اگر دزفول سقوط می‌کرد جبهه‌های جلویی هم سقوط می‌کردند که خوزستان از ایران جدا می‌شد. همیشه اولین هدف صدام برای موشکباران، دزفول بود؛ از این‌رو دزفول به شهر نمونه مقاومت نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار