فتح خرمشهر؛ فتح خون/ مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم:

لشکر ۱۷ بیش از ۱۹۰ شهید در عملیات بیت المقدس تقدیم کرده است

حجت‌الاسلام لقمانپور گفت: لشکر ۱۷ امام علی بن ابی طالب (ع) در عملیات بیت المقدس ۱۹۵ شهید و هزار و ۵۶۰ مجروح تقدیم کرده است.
کد خبر: ۵۲۴۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۰ - 22May 2022

لشکر ۱۷ قم بیش از ۱۹۰ شهید در عملیات بیت المقدس تقدیم کرده استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین «علی لقمانپور» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم» امروز در نشست خبری تشریح برنامه‌های چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر که در سالن جلسات صداوسیمای مرکز قم برگزار شد، اظهار داشت: در طول دفاع مقدس، ۳۹ نقطه قم مورد اصابت موشک و بمب باران قرار گرفته است.

وی افزود: یک ششم شهدای قم را شهدای دانش آموز و فرهنگی شامل می‌شود و نام ۱۳۲ بانوی شهید نیز در زمره شهدای قم می‌درخشد، ضمن اینکه از ۱۳ کشور دنیا شهدایی در گلزار‌های شهدای قم مدفون هستند.

لقمانپور عنوان کرد: طی سال گذشته در مجموع ۱۲ کتاب شفاهی و ۹۰ عنوان کتاب در خصوص شهدای قم تدوین شده است و ضرورت دارد به حفظ تاریخ شفاهی جنگ بیش از پیش توجه شود.

وی در ادامه نقش پررنگ و محوری لشکر ۱۷ امام علی بن ابی طالب (ع) قم در عملیات الی بیت المقدس را مورد توجه قرار داد و گفت: این یگان در عملیات ۱۹۵ شهید، یک هزار و ۵۶۰ مجروح و ۲۷۴ مفقودالاثر تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم با بیان اینکه «ما مقاوم هستیم» بعنوان شعار محوری برنامه‌های چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر در کشور انتخاب شده است، افزود: ۱۵ برنامه محوری به همین مناسب همزمان با سوم خردادماه و سالروز عملیات الی بیت المقدس در قم انجام خواهد شد.

لقمانپور ابراز داشت: صبحگاه مشترک نیرو‌های مسلح به میزبانی فرماندهی انتظامی قم، پخش بانگ مقاومت از صداوسیما مرکز قم همزمان با سراسرکشور، همایش پیشکسوتان ارتش، نمایشگاه کنگره ملی شهدای روحانی در مصلی قدس، رونمایی از یادمان شهید مصطفی کلهری در زندان قصر تهران و غبار روبی مزار شهدای سوم خرداد از جمله برنامه‌های پیش بینی شده برای گرامیداشت چهلمین سالروز آزادسازی خرمشهر است.

وی ادامه داد: رژه موتوری، همایش سراسری میراث فرهنگی و دفاع مقدس، همایش پیشکسوتان نیرو‌های مسلح، اختتامیه یازدهمین جشنواره جایزه ادبی یوسف و رونمایی از کتاب اشعار خاطرات و وصیت‌های شهید اکبر خرد پیشه شیرازی فرمانده یگان دریایی لشکر ۱۷ از دیگر برنامه‌های استان قم در چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر است.

دبیر شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: مجوز راه‌اندازی نخستین دانشگاه بین‌المللی جهاد و مقاومت برای باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس قم صادر شده که با احداث آن برای جذب دانشجو در مقاطع مختلف اقدام خواهد شد.

وی افزود: اخذ مجوز احداث سینما و آمفی تئاتر در باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس قم نیز در مراحل پایانی خود قرار دارد.

لقمانپور عنوان کرد: هم اکنون هشت رشته در مقطع کارشناسی ارشد مانند هنر در دفاع مقدس، جغرافیا در دفاع مقدس، جامعه شناسی در دفاع مقدس و غیره، به همراه دو رشته روایت گری دفاع مقدس و معارف دفاع مقدس در مقطع کارشناسی و امور فرهنگی و موزه داری در مقطع کاردانی در باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس قم راه اندازی شده است.

لقمانپور با اشاره به آخرین وضعیت باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس قم، یادآور شد: ابنیه و محوطه سازی این مجموعه فرهنگی امسال به پایان می‌رسد و در بخش موزه آرایی نیز صرفا سناریو اولیه آن تهیه شده و مورد تصویب هیات مدیره قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: تکمیل نهایی باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس نیازمند همراهی شهرداری و شورای اسلامی شهر قم است در حالی که این دو نهاد امسال تاکنون هیچ گونه اعتبار و بودجه‌ای برای این مجموعه مهم فرهنگی شهر در نظر نگرفته اند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها