بازنشر/ فتح خرمشهر؛ فتح خون/ سردار کارگر:

فتح خرمشهر موجب ظهور قدرت دفاعی و افزایش اعتبار سیاسی ایران شد

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در آستانه سوم خرداد و حماسه آزادسازی خرمشهر گفت: سوم خرداد و روز خرمشهر است. روزی که امام راحل فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد». روز خرمشهر قهرمان که روزی به خون قهرمانان غلطید و خونینشهر شد و روزی دیگر از اسارت آزاد و دوباره خرمشهر نام گرفت.
کد خبر: ۵۲۴۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹ - 24May 2022

فتح خرمشهر موجب ظهور قدرت دفاعی و افزایش اعتبار سیاسی ایران شدبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌‍‌پرس، سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، (در دوم خرداد ۱۳۹۳)  به مناسبت گرامی‌داشت حماسه آزادسازی خرمشهر طی سخنانی اظهار داشت: سوم خرداد و روز خرمشهر است. روزی که امام راحل فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد». روز خرمشهر قهرمان که روزی به خون قهرمانان غلطید و خونین‌شهر شد و روزی دیگر از اسارت آزاد و دوباره خرمشهر نام گرفت.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: طبق اسناد موجود، ارتش صدام از یکسال پیش برای تصرف استان خوزستان برنامه‌ریزی کرده بود و در ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ با انبوه نیرو‌های زرهی و پیاده خود خرمشهر و جزیره آبادان را مورد تهاجم قرار داد؛ اما از همان ابتدا با مقاومت شجاعانه مدافعان قهرمان و کم‌شمار شهر، اعم از رزمندگان ارتشی، سپاهی، ژاندارمری و نیرو‌های مردمی مواجه شد.

سردار کارگر تصریح کرد: ارتش بعث که تصور می‌کرد برای تصرف خرمشهر و آبادان حداکثر سه روز زمان لازم دارد، به دلیل مقاومت جانانه رزمندگان اسلام، فاصله هشت کیلومتری مرز شلمچه تا پل نو را در هشت روز طی کرد و این در حالی بود که برای دفاع از خرمشهر به جز گردان دژ و تکاوران دریایی و نیرو‌های سپاه خرمشهر، هیچ نیروی سازمانیافت‌های در شهر نبود. با این‌حال مقاومت‌های مردمی و پایداری مدافعان که از کمترین سلاح و امکانات برخوردار بودند، دشمن را ۳۴ روز در پشت دروازه‌های شهر زمین‌گیر کرد، اما در نهایت پس از شهادت مظلومانه و شجاعانه تعداد زیادی از مدافعان شهر، خرمشهر خونینشهر شد و به اشغال دشمن درآمد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با تاکید بر اینکه نباید مقاوت در خرمشهر را دست کم گرفت، اظهار کرد: مهمترین نتیجه مقاومت و دفاع جانانه در دفاع از خرمشهر این بود که به ارتش و سپاه فرصت داد تا توان خود را ارزیابی کنند و با سازماندهی مناسب پیشروی دشمن به عمق خاک دشمن را سد کرده و برای استقرار در خطوط پدافندی مناسب فرصت کافی به‌دست آورده و مانع دستیابی دشمن به اهداف اصلی خود در اشغال سایر نقاط استراتژیک کشور شدند.

وی افزود: در واقع باید گفت دفاع در خرمشهر سرنوشت جنگ را عوض کرد و شکست نهایی ارتش بعث عراق در همین روز‌ها رقم خورد. زیرا ادامه پیشروی دشمن در سایر مناطق منوط به تامین خرمشهر و آبادان بود و زمینگیر شدن دشمن در این نقطه ضربه بزرگی به استراتژی عملیاتی دشمن وارد کرد؛ لذا نباید فراموش کرد که از این بابت مدافعان مظلوم و کم‌شمار، اما شجاع خرمشهر حق بسیاری بزرگی بر ملت ایران دارند.

سردار کارگر خاطرنشان کرد: پس از برکناری بنیصدر از فرماندهی کل قوا و رفع موانع سیاسی بر سر راه وحدت و همکاری بین ارتش و سپاه، تحولی چشمگیر در جنگ به‌دست آمد. این تحول آثار خود را در عملیات ثامن‌الائمه (ع) و شکست محاصره آبادان نشان داد و شرایط مناسب برای اجرای دیگر عملیات‌های بزرگ و وارد کردن ضربات جدی به ماشین نظامی دشمن را فراهم کرد.

وی بیان داشت: پس از عملیات پیروزمند ثامن‌الائمه (ع)، عملیات‌های طریق‌القدس و فتح‌المبین اجرا شدند که دستاورد آنها، آزادسازی هزاران کیلومتر مربع از مناطق اشغالی بود. عملیات بیت المقدس بلافاصله پس از پایان نبرد فتح‌المبین با هدف آزادسازی خرمشهر و مناطق غرب کارون در دستور کار قرار گرفت.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: نقطه حائز اهمیت این است که به‌دلیل آگاهی دشمن و حامیان او از تصمیم رزمندگان اسلام تمام توان خود را به دفاع از خرمشهر که حفظ آن جنبه حیثیتی برای صدام و حامیانش داشت، معطوف کرد.

وی با بیان اینکه مهمترین اهداف ما در عملیات بیتالمقدس آزادسازی مناطق اشغالی از جمله شهر‌های خرمشهر و هویزه و تامین خطوط مرزی بود، اذعان کرد: این عملیات در منطقه‌ای به وسعت شش هزار کیلومتر مربع و در شرایطی طراحی شد که هموار بودن منطقه، وجود رودخانه‌های عریض، کانالها، باتلاق‌ها، خاکریز‌ها و میدان‌های وسیع مین، مانور یگان‌های پیاده را در مقابل یگان‌های زرهی دشمن با مشکل جدی مواجه می‌ساخت.

سرتیپ کارگر افزود: همچنین دشمن برای دفاع از شهر علاوه بر تقویت خطوط پدافندی خود با ویران ساختن ساختمان‌های شهر و نخلستان‌ها و مینگذاری گسترده به ایجاد استحکامات دفاعی پرداخته بود و خرمشهر را به دژی نفوذ ناپذیر تبدیل کرده بود.

وی تصریح کرد: برای عملیات بیتالمقدس دو راهکار تهیه شد که راهکار اول، حمله به دشمن از شرق به غرب، با عبور از رودخانه کارون مورد تصویب قرار گرفت. قرارگاه مرکزی کربلا، به فرماندهی مشترک شهید امیر «علی صیاد شیرازی» فرمانده نیروی زمینی ارتش و آقای «محسن رضایی» فرمانده کل سپاه، نیرو‌های خودی را در سه قرارگاه عملیاتی سازماندهی کردند. قرارگاه قدس به فرماندهی مشترک امیر «لطفی» از ارتش و سردار «غلامپور» از سپاه، قرارگاه فتح به فرماندهی مشترک سردار «رشید» از سپاه و شهید «منفرد نیاکی» از ارتش و قرارگاه نصر به فرماندهی مشتکر امیر «حسنی سعدی» از ارتش و شهید «حسن باقری» از سپاه سازماندهی شدند. البته در مرحله پایانی عملیات، قرارگاه فجر به فرماندهی مشترک شهید «بقایی» از سپاه و امیر «ازگمی» از ارتش اضافه شد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: رزمندگان خستگی ناپذیر ما از بعد از ظهر نهم اردیبهشت سال ۱۳۶۱ و کمتراز یکماه پس از پایان عملیات فتح‌المبین، عملیات عبور از رودخانه کارون را آغاز و خود را به غرب رودخانه رسانده و عملیات را در ساعت سی دقیقه بامداد روز دهم اردیبهشت ۶۱ با رمز یا علی این ابیطالب (ع) آغاز و در مرحله اول عملیات با رشادت بینظیر و غافلگیر کردن دشمن، منطقه‌ای به وسعت ۶۰۰ کیلومتر مربع را در غرب کارون تصرف کردند.

وی افزود: مرحله دوم عملیات در شب شانزدهم اردیبهشت توسط قرارگاه‌های فتح و نصر آغاز شد و تا بامداد ۱۷ اردیبهشت به اهداف تعیین شده در حوالی مرز مشترک دست یافتند. دشمن برای دفاع از بصره و جلوگیری از محاصره نیرو‌های خود در این منطقه از ساعت اولیه روز ۱۸ اردیبهشت حدود ۵۵ کیلومتر به سمت مرز عقب‌نشینی کرد. در ساعت ۱۴ همین روز رزمندگان قرارگاه قدس، پادگان حمید و شهر هویزه را آزاد و نیروی هوایی نیز با بمباران ستون‌های دشمن در محور جفیر ضمن ایجاد اختلال در حرکت دشمن، تلفاتی به آنان وارد کردند.

سردار کارگر خاطرنشان کرد: در مرحله سوم، دو عملیات جداگانه در روز‌های ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت در منطقه شلمچه انجام گرفت، اما با مقاومت شدید دشمن، نیرو‌های خودی پس از حدود سه کیلومتر پیشروی متوقف شدند. در این شرایط ادامه حمله متوقف و نیرو‌ها به مدت ۱۰ روز به تجدید قوا و بازسازی یگان‌های خود پرداختند.

وی اضافه کرد: آخرین مرحله حمله رزمندگان اسلام در روز اول خرداد و به‌منظور آزادسازی خرمشهر آغاز شد. در روز دوم خرداد با مجاهدت بی‌نظیر رزمندگان اسلام تحت فرماندهی مستقیم قرارگاه کربلا، جاده شلمچه ـ خرمشهر از پل نو تا جاده اهواز ـ خرمشهر آزاد شد. در ادامه نیرو‌های خودی با رسیدن به اروندرود، ارتباط زمینی دشمن با خرمشهر را قطع و شهر را محاصره کردند. دشمن در ساعت ۱۹: ۱۵ دقیقه سوم خرداد در نهر خین به‌منظور شکستن خط و نجات نیرو‌های محاصره شده در خرمشهر اقدام به حمله کرد، اما با مقاومت شدید رزمندگان اسلام روبه‌رو شد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: در ساعت ۱۱ یگان‌های قرارگاه فتح و تیپ ۳۳ المهدی (عج) از سمت غرب وارد خرمشهر شدند. در ادامه رزمندگان اسلام از سمت شمال و شرق نیز وارد شهر شدند. به این ترتیب انبوه نیرو‌های دشمن پس از ۲۴ ساعت محاصره، دسته دسته به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند. سرانجام در ساعت ۱۴ روز سوم خرداد سال ۶۱، خرمشهر پس از ۵۷۸ روز اشغال کاملا آزاد شد و پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی ایران بر فراز مسجد جامع خرمشهر به احتزاز درآمده و فریاد‌های الله اکبر آسمان خونین‎شهر را خرم کرد.

وی آزادسازی خرمشهر، هویزه و پادگان حمید و بیش از ۵۳۰۰ کیلومتر مربع از مناطق اشغالی و خارج شدن شهر‌های اهواز، سوسنگرد و حمیدیه از برد توپخانه سنگین دشمن را از مهمترین نتایج نظامی این نبرد تاریخی عنوان کرد.

سردار کارگر همچنین کشته و زخمی شدن بیش از ۱۶ هزار نفر از نیرو‌های بعثی و اسارت بیش ۱۹ هزار نفر از نیرو‌های دشمن و انهدام ۵۶ فروند هواپیما و بالگرد و ۴۶۷ دستگاه تانک و نفربر و خودرو و به غنیمت درآوردن یک فروند بالگرد از نیرو‌های بعثی و ۱۶۵ دستگاه تانک و نفربر و خودروی دشمن را دیگر نتایج این عملیات دانست.

وی در ادامه با صرف نظر از ویژگی‌های نظامی عملیات، نظیر وسعت منطقه، فاصله کوتاه میان دو عملیات بزرگ، و اهمیت مناطق آزاد شده و میزان خسارات وارده به دشمن، اثبات پیروزی خون بر شمشیر و غلبه حق بر باطل را از مهمترین ویژگی‌های عملیات بیتالمقدس برشمرد که برای همه ملت‌های آزاده می‌تواند سرمشق باشد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مهمترین عوامل پیروزی چشمگیر رزمندگان اسلام را ایمان، توکل، روحیه و انگیزه دینی مکتبی بسیار والای رزمندگان اسلام و متاثر از نفوذ معنوی حضرت امام (ره)، تفاهم و همدلی بینظیر رزمندگان و فرماندهان، طرح‌ریزی دقیق و مدبرانه عملیات و مراحل آن و در نتیجه غافلگیری دشمن از نظر زمان و مکان در اجرای عملیات. به‌کارگیری مناسب توان خودی با حمایت همه جانبه مردم عنوان کرد.

سردار کارگر در پایان گفت: فتح خرمشهر در بعد داخلی از نظر اجتماعی، فرهنگی و امنیتی موجب رضایت عموم مردم و تقویت خودباوری و انسجام و ارتقای امنیت ملی شد و در ابعاد سیاسی و نظامی نیز پیروزی ایران در عملیات بیتالمقدس موجب ظهور قدرت دفاعی نظامی و افزایش اعتبار سیاسی جمهوری اسلامی ایران در چشم ناظران بینالمللی شد.

• سخنرانی، پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران/ دوم خرداد ۱۳۹۳

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار