فتح خرمشهر؛ فتح خون/

کتاب «معجزه بزرگ» منتشر شد/ امام خامنه‌ای: خرمشهر با تقوا به دست آمد

معجزه بزرگ، در هفت فصل تألیف شده و تمامی ابعاد در موضوع فتح خرمشهر از چرایی اشغال تا عکس‌العمل‌های دنیا در برابر فتح خرمشهر را پوشش داده‌ است.
کد خبر: ۵۲۴۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳ - 24May 2022

کتاب «معجزه بزرگ» منتشر شد/ امام خامنه‌ای: خرمشهر، با تقوا به دست آمدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «معجزه بزرگ» بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب در موضوع فتح خرمشهر است که با تحقیق و پژوهش حسن علایی فعال روانه بازار نشر شده‌ است.

این کتاب بیانات امام خامنه‌ای در سال‌های پس از پیروزی عملیات بیت‌القدس در موضوع آزادسازی خرمشهر را گردآوری کرده و گنجینه ارزشمندی در باب این پیروزی تاریخی را در اختیار علاقه‌مندان به کتاب و اهالی فکر و اندیشه قرار داده‌ است.

«حسن علایی‌فعال» نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس اخیرا در گفت‌وگو با دفاع‌پرس، از آماده‌سازی و تدوین کتاب «معجزه بزرگ» در انتشارات شهود، با محوریت بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون آزادسازی خرمشهر خبر داد و اظهار داشت: سوم خرداد امسال چهلمین سالگرد فتح خرمشهر است؛ در واقع سوم خرداد سال ۱۴۰۱ مصادف با چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر است که بعد از حدود ۲۰ ماه اشغال توسط ارتش رژیم بعثی عراق، در سوم خرداد سال ۱۳۶۱ آزاد شد.

وی افزود: من براساس همین مناسبت بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره موضوع خرمشهر را جمع‌آوری و مورد مطالعه قرار دادم که نتیجه آن کتاب «معجزه بزرگ» است. این کتاب شامل ۱۱ فصل است که از اشغال تا آزادسازی خرمشهر را شامل می‌شود که از نتایج عملیات بیت‌المقدس است که یکی از موفق‌ترین عملیات‌های دوران هشت سال دفاع مقدس قلمداد می‌شود و تقریباً ۲۰ روز بعد از عملیات فتح‌المبین صورت گرفت.

به گزارش دفاع‌پرس، «معجزه بزرگ»، در هفت فصل تألیف شده و تمامی ابعاد در موضوع فتح خرمشهر از «چرایی اشغال تا عکس‌العمل‌های دنیا در برابر فتح خرمشهر» را پوشش داده‌است. در فصل اول این کتاب که با عنوان چرایی اشغال خرمشهر تألیف شده‌ است، جوانب مهمی از برنامه صدام و همپیمانانش برای اشغال خرمشهر در جهت دست‌درازی به دیگر مناطق کشورمان به نقل از رهبر معظم انقلاب مورد بازخوانی قرار گرفته‌ است.

در فصل دوم کتاب، عملیات بیت‌المقدس به پیچیدگی و استراتژیک بودن آن پرداخته و عوامل پیروزی در این عملیات مهم دسته‌بندی شده‌ است. آثار و نتایج عملیات بیت‌المقدس در ابعاد ملی و بین‌المللی سوژه فصل بعدی این اثر پژوهشی است؛ همچنین در فصل چهارم بیانات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و نگرش توحیدی ایشان نسبت به این پیروزی مهم یادآوری شده‌ است.

فصل پنجم کتاب که یکی از خواندنی‌ترین بخش‌های «معجره بزرگ» به شمار می‌رود، عکس‌العمل‌های نهاد‌های بین‌المللی، دستگاه رسانه‌ای و بنگاه‌های تبلیغاتی غربی نسبت به فتح خرمشهر را به نقل از بیانات رهبر معظم انقلاب بیان کرده است.

همچنین در فصل ششم به یکی از مهمترین شبهات نسل جوان پیرامون دلایل ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر پاسخ داده‌شده‌است. رهبر انقلاب بیانات روشنگرانه و حکیمانه‌ای در این موضوع داشته که در این فصل آورده شده‌ است.

در بخش هفتم و پایانی کتاب لزوم انعکاس حوادث خرمشهر ناظر بر دو محوریت مقاومت و پیروزی از سوی امام خامنه‌ای مورد تاکید قرار گرفته‌ است.

در یکی از فراز‌های این کتاب که برگرفته از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اقشار مختلف ملت شهید پرور ایران در تاریخ ۱۳۶۹/۳/۴ است، می‌خوانیم: «هرجایی که ما نمایشی از تقوا دیدیم، همین اثر را هم دیدیم. فتوحات میدان جنگ، همین طور بود. خرمشهر، با تقوا به دست آمد. به وسیله‌ی تقوا و اتکال به خدا بود که دشمن در جنگ هشت ساله شکست خورد.

هیچ شکستی، فضاحت بارتر از شکستی که دشمن در جنگ هشت ساله خورد، نیست. اینها، مبالغه نیست. بار‌ها این نکته را عرض کرده‌ایم که اگر شرق و غرب، اروپا و ناتو و ورشو، ارتجاع منطقه و همه و همه، پول و سلاح و تبلیغات بریزند، برای این که یک قسمت از کشور را جدا کنند، یا دولت را ساقط نمایند، با جمهوری اسلامی را از بین ببرند و بعد از هشت سال نتوانند، این بزرگترین شکست آنهاست. ما با تقوا توانستیم این پیروزی را به دست بیاوریم؛ بعد از این هم همینطور است.»

بر پایه این گزارش این کتاب همزمان با چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر از سوی نشر شهود منتشر شده و به‌زودی در قفسه کتاب فروشی‌ها قرار خواهد گرفت. مطالعه این کتاب به نسل جوان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به دفاع مقدس توصیه می‌شود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها