معاون وزیر دفاع:

رویکرد بومی‌سازی از اولویت‌های جدی وزارت دفاع است

سردار طلائی‌نیک گفت: همواره تحقیق در وزارت دفاع باید جلوتر از تولید حرکت کند و رویکرد بومی‌سازی از اولویت‌های جدی وزارت دفاع است.
کد خبر: ۵۲۴۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳ - 24May 2022

رویکرد بومی سازی از اولویت‌های جدی وزارت دفاع استبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار «رضا طلائی نیک» معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی راهبردی و امور مجلس وزارت دفاع با حضور در برنامه «صبح بخیر ایران» با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار داشت: همه تحولات بزرگ تاریخی یک اثر همزمانی و یک اثر فرازمانی دارند. موضوع آزادسازی خرمشهر دور از محاسبات عادی بود و حضرت امام خمینی (ره) فرمودند آزادسازی خرمشهر یک موضوع عادی نیست؛ چرا که این پیروزی قابل پیش بینی نبود.

وی با بیان مشکلات کشور در حوزه دفاعی در سال‌های آغازین جنگ گفت: ما در سال‌های قبل انقلاب وابستگی جدی به غرب داشتیم به طوری که بیش از ۹۰ درصد تسلیحات نظامی غیر بومی و وارادتی بود؛ به علاوه این که هزاران مستشار نظامی که تا قبل از پیروزی انقلاب در ایران بودند به یک باره از ایران خارج شدند و کار به جایی رسید که حتی خود آمریکایی‌ها هم به این موضوع اذعان کردند که ایرانی‌ها برخی از تجهیزاتی را که ما در ایران داریم را نمی‌توانند استفاده کنند.

سردار طلائی نیک تصریح کرد: در حال حاضر تجربیاتی که از دوران دفاع مقدس کسب شده است و همچنین با توجه به روحیه خودباوری و خود اتکایی و پیشرفت‌هایی که در چند دهه اخیر اتفاق افتاده است، شرایط جمهوری اسلامی با شرایط قبل از انقلاب اسلامی متفاوت شده است؛ در آن زمان ما ۹۰ درصد وابستگی تسلیحاتی و تجهیزاتی به خارج از کشور داشتیم، ولی امروز حدود ۹۰ در صد تسلیحات ما در داخل تولید می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی راهبردی و امور مجلس وزارت دفاع اضافه کرد: ما جزء چند قدرت برتر موشکی و جزء ۱۰ کشور دارای قدرت پهپادی هستیم. در آن زمان این تسلیحات و فنآوری‌ها در نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی اصلا وجود نداشت.

وی با بیان اینکه آن تاخر تاریخی در وزرات دفاع جبران شده و ۱۰ در صد تولید داخل اکنون به ۹۰ درصد رسانده شده است گفت: این موضوع در حالی رخ داده است که علاوه بر اینکه نیرو‌های مسلح با شدید‌ترین تحریم‌ها و توطئه‌های نظام سلطه مواجه بوده است توانسته است از ظرفیت دانشمندان متخصصین و نخبگان ایرانی هم در نیرو‌های مسلح و هم در وزارت دفاع و هم در شرکت‌های دانش بنیان استفاده نماید و به قدرتی اثر گذار در منطقه و جامعه بین الملل تبدیل شود.

سردار طلائی نیک تصریح کرد: ما با بیش از ۷۵۰ شرکت دانش‌بنیان قرارداد همکاری داریم یعنی ما یک زیست بوم فناوری را ایجاد کردیم که منحصر در نیرو‌های مسلح و وزارت دفاع نیست بلکه صنعت‌ها و بخش‌های تحقیقات دفاعی ما به صورت یک شبکه به عنوان هسته دانا و بخش خصوصی به عنوان شبکه توانا کار می‌کند و این خود یکی از علل موفقیت‌های ما بود که توانستیم با وجود تحریم، اثر تحریم‌ها را خنثی کنیم و در عین حال پیشرفت‌های ما امروز دوست و دشمن را به اذعان وادار کرده است.

معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی راهبردی و امور مجلس وزارت دفاع یادآور شد: ما در زمینه‌های دیگری نظیر مهندسی دفاعی، تامین و پشتیبانی دفاعی، معیشت دفاعی، دیپلماسی دفاعی پیشرفت‌های را داشته ایم و امروز خوشبختانه ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی را در وزارت دفاع و بخش‌های مختلف داریم.

وی افزود: ما ۵۳ درصد رشد تولید را به عنوان هدف پایه خواهیم داشت و پیش بینی تا ۱۴۳ درصد رشد را داریم و هدف ما این نیست که جای بخش خصوصی عمل کنیم بلکه هدف ما این است که انتقال فنآوری داشته باشیم و دانش را در اختیار شرکت‌های تولیدی بخش خصوصی قرار دهیم.

سردار طلائی نیک ادامه داد: امروز قدرت دفاعی با قدرت اقتصادی و حوزه‌های مختلف آمیخته شده است. به همین منظور دانش و فناوری و قدرت اقتصادی دو پایه مهم تعیین کننده در ارتقاء قدرت دفاعی و قدرت ملی هر کشوری است و ما در وزارت دفاع این حوزه‌ها را با هم در یک نگاه راهبردی تنظیم می‌کنیم و یقینا باید پایه‌های علمی و تحقیقاتی، جلو‌تر از تولید حرکت کند؛ لذا اعتباری که امسال برای بخش تحقیقات و فناوری دفاعی گذاشتیم دو برابر بیشتراز سال قبل است که بخش زیادی از آن از در آمد‌های خود وزارت دفاع به وسیله صادرات و انتقال تکنولوژی تامین می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی راهبردی و امور مجلس وزارت دفاع با بیان اینکه درسال گذشته ۴۰۰ قلم از مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز برای تولید سامانه‌های دفاعی را با کمک شرکت‌های دانش بنیان انجام شده بومی سازی کردیم، افزود: ما مرکزی داریم که وظیفه این مرکز تایید صلاحیت شرکت‌های خصوصی برای عقد قرار داد با واحد‌های صنعتی وزارت دفاع است. ما با یکصد دانشگاه همکاری تحقیقاتی داریم و همواره تحقیق در وزارت دفاع باید جلوتر از تولید حرکت کند و این باعث شده که ما به ۹۰ درصد خودکفائی برسیم و رویکرد بومی سازی از اولویت‌های جدی ما است.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار