سرلشکر صفوی تشریح کرد؛

نقش امام خامنه‌ای در دفاع مقدس

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: با حمایت امام خامنه‌ای که نماینده امام (ره) بود ورود به فاز تهاجمی تصویب شد و در ستاد عملیات جنوب، عملیات شکست حصر آبادان را طراحی کردیم.
کد خبر: ۵۲۴۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶ - 24May 2022

نقش آیت‌الله خامنه‌ای در عملیات آزادسازی خرمشهربه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سرلشکر پاسدار «سید یحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در برنامه «جهان آرا» شبکه افق درباره دلایل تهاجم نظامی عراق به ایران، اظهار داشت: برعکس تبلیغات رایج که تحرکات ایران را عامل جنگ می‌دانند، تا قبل از شروع جنگ، کنسول‌گری عراق در خرمشهر به محلی تبدیل شده بود که امکانات ترور را در اختیار گروه تحریرالاحواز قرار می‌داد و آن‌ها ۱۰۰ انفجار در لوله‌های نفت و حتی انفجار در بازار شهر را رقم زدند. مرز‌ها را هم باز کرده بودند تا گروه‌های ضد انقلاب به راحتی رفت و آمد کنند و آن‌ها را تجهیز هم می‌کردند.

وی ضمن اشاره به سخنان امام خمینی (ره) درباره مقوله صدور انقلاب، افزود: به گفته امام راحل، صدور انقلاب در واقع معرفی این الگوی حاکمیتی بود نه لشکرکشی نظامی و استفاده از زور، ولی فهم خارجی‌ها و برداشت آن‌ها اشتباه بود.

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در مورد اشتباه صدام در دریافت مشاوره از برخی مسئولین فراری حکومت پهلوی تاکید کرد: برخی خیانت‌کاران ایرانی مثل شاپور بختیار، مرتب با صدام جلسه داشتند، یا اویسی که از فرماندهان ارتش شاهنشاهی بود به او می‌گفتند ارتش ایران از هم پاشیده و آمادگی ندارد، در واقع به صدام مشاوره می‌دادند و صدام هم قول‌هایی مبنی بر سپردن حکومت به آن‌ها داده بود.

وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از وقوع جنگ باید به خواسته‌های صدام تن می‌دادیم که شامل لغو قرارداد ۱۹۷۵، تسلط کامل بر اروندرود و الحاق جزایر سه گانه به کشور‌های عربی بود در حالی که طبق قرارداد الجزایر، رژیم بعث مسائلی که انکار می‌کرد را پذیرفته بود.

سرلشکر صفوی با اشاره به نقش شهید جهان‌آرا در دفاع مقدس، گفت: شهید جهان‌آرا از مبارزان دانشگاهی پیش از انقلاب بود و شخصیتی کاریزماتیک داشت که بچه‌های خرمشهر کاملاً او را قبول داشتند. او هم در ۳۴ روز مقاومت خرمشهر بسیار تاثیرگذار بود و هم در آزادسازی این شهر و در قرارگاه مرکزی کربلا، حضوری جدی داشت و توانست یک تیپ را ساماندهی کند.

وی درباره نقش رهبر معظم انقلاب در آزادسازی خرمشهر، گفت: در زمان ریاست جمهوری و فرماندهی کل قوا توسط بنی صدر، امام راحل فرمودند چرا ایران حالت تهاجمی ندارد؟ بر این اساس ما تصمیم گرفتیم وارد این فاز شویم و در ستاد عملیات جنوب، عملیات شکست حصر آبادان را طراحی کردیم که با حمایت آیت‌الله خامنه‌ای که نماینده امام (ره) بودند تصویب شد، ولی فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت، طرح متعلق به سپاه است و لشکر ۷۷ خراسان هم باید آن را قبول کند؛ من و شهید «حسن باقری» سه ماه به ماهشهر می‌رفتیم تا آن‌ها را هماهنگ کنیم.

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا یادآور شد: سپاه جنگ انقلابی را در مقابل جنگ کلاسیک ارتش بعث، ابداع و اجرا کرد؛ به عبارتی طرح‌ریزی عملیات‌های ما به گونه‌ای بود که احاطه دو طرفه بر لشکر‌های عراق داشتیم و آن‌ها تصور چنین عملیاتی را نمی‌کردند.

وی در ادامه افزود: استراتژی سیاسی – نظامی ما، حملات پی در پی بر ستون فقرات ارتش عراق بود به طوری که از ۵ مهر ۱۳۶۰ تا سوم خرداد، طی ۹ ماه، هشت هزار کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده ایران از عراقی‌ها بازپس گرفته شد که برای رژیم بعث غیر قابل تحمل بود.

سردار صفوی با اشاره به عدم صلح پیش از آزادسازی خرمشهر تاکید کرد: بعد از پیروزی خرمشهر، هنوز هزار و ۵۰۰ کیلومتر از مرز‌های غربی ایران در اختیار عراق بود و آن‌ها قبول نمی‌کردند که این مناطق را آزاد کنند و سپس آتش‌بس شود از طرفی صدام هم قابل اعتماد نبود که این امر بعد از پذیرش قطعنامه توسط ایران ثابت شد. اراده سیاسی و قدرت نظامی عراق بعد از آزادسازی خرمشهر هنوز پابرجا بود بنابراین نمی‌شد به آتش‌بس فکر کرد.

وی در پایان گفت: آمریکا و شوروی بعد از پیروزی ایران در فاو و عملیات‌های والفجر ۸ و کربلای ۵ دریافتند نمی‌توانند با ارتش بعث، در مقابل ایران بایستند بنابراین به شروط ایران تن دادند و بند‌هایی در قطعنامه گنجانده شد که به نفع ایران بود؛ همچنین عراق به عنوان متجاوز معرفی شد. کشور متجاوز باید خسارت جنگ را بپردازد که البته عراق اقدامی در این زمینه نکرد هر چند هواپیما‌هایی که خلبانان عراقی به ایران آوردند را به عنوان بخشی از خسارت نگه داشته‌ایم.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها