دوره آموزشی «روایت فتح ماندگار» در قم برگزار شد

کارگاه و دوره آموزشی روایتگری روایت فتح ماندگار عصر امروز همزمان با چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر با حضور جمع زیادی از راویان در سالن همایش ایثار مرکز فرهنگی و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس استان قم برگزار شد.
کد خبر: ۵۲۴۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵ - 24May 2022

دوره آموزشی «روایت فتح ماندگار» در قم برگزار شدبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قم، کارگاه و دوره آموزشی روایتگری روایت فتح ماندگار عصر امروز (سه‌شنبه) با حضور جمع زیادی از راویان انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جبهه مقاومت در سالن همایش ایثار مرکز فرهنگی وموزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس استان قم برگزار شد.

در این کارگاه، محدتقی ارزندی دبیر مجمع راویان استان قم در سخنانی با اشاره به موضوع حماسه خرمشهر، اظهار داشت: به لطف خدا و ایثار شهدا و رزمندگان اسلام، خرمشهر آزاد شد و دیگر چنین اتفاقی برای کشور ما رخ نخواهد داد که بخشی از خاک ما برای مدتی در تصرف دشمن بماند.

وی افزود: ضرورت دارد حماسه عاشورایی شهدا و رزمندگان اسلام به نسل‌های آینده منتقل شود و در این راستا، استمرار دوره‌های روایتگری و برگزاری جلسات هم اندیشی امری ضروری محسوب می‌شود.

حجت الاسلام علی لقمانپور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم نیز با اشاره به اهمیت جلوگیری از خطر تحریف و فراموشی و نفوذ در مقوله ارزشمند حماسه ایثار و شهادت، مواردی از قانون جامع روایتگری را تبیین کرد.

در ادامه، حجت الاسلام ملاّنوری استاد حوزه و از کارشناسان تبلیغ، در سخنانی با اشاره به بایسته‌های تبلیغ و تبیین، عوامل موفقیت در روایتگری را برشمرد.

وی افزود: مخاطب شناسی، داشتن هدف، مساله محوری، استفاده از محتوا و چینش مناسب مطالب، انگیزه سازی، اقناع مخاطب، ایجاد توجه و تمرکز، ارضاء حس زیبایی گرایی و نوگرایی مخاطب و برانگیختن اعجاب مخاطب و بیدار کردن علایق معنوی از عواملی است که می‌تواند در رساندن پیام راوی و مبلغ موثر باشد.

سید هادی سعادتمند نویسنده کتاب تاریخ شفاهی سکوت شکسته نیز عنوان کرد: هر راوی می‌بایست قبل از حضور در صحنه روایتگری خودش را با سه موضوع توجه به زمان، مکان و مخاطب، رعایت نکات اصلی در روایتگری شامل مقدمه، میانه و پایان بندی و اینکه مخاطب قرار است به چه نتیجه‌ای برسد، روبرو سازد.

حجت الاسلام کوهساری از اساتید حوزه نیز با اشاره به مولفه‌های جنگ روایت‌ها ابراز کرد: در این جنگ توجه به خدا، قدرت خدا و ایمان به خدا، توجه به حضور و عنایات ائمه معصومین (ع) و توجه به شهدا از مهم‌ترین عناصر جنگ روایت‌ها و گفتمان‌ها محسوب می‌شود.

در پایان این همایش از هفت فعال عرصه روایتگری، فضای مجازی و نشر کتاب دفاع مقدس در استان قم به نام‌های مهدی کربلایی، سید هادی سعادتمند، محمد رضا اشعری مقدم، علیرضا صداقت، محمد سوری، احمد بهرامی، سید رضا طباطبایی و زهره ماشاءاللهی با اهداء هدایایی تجلیل شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار