دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

اقتدار ایران در دریا/ خلیج‌فارس منطقه‌ای ناامن برای امریکا و ایادی آن

توقیف دو فروند «نفتکش یونانی» توسط گارد ساحلی «ایران» را می‌توان پاسخی بجا و شایسته به خوش خدمتی «آتن» در توقیف یک نفتکش ایرانی و تحویل آن به «آمریکا» دانست.
کد خبر: ۵۲۵۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۵ - 29May 2022

توقیف دو نفتکش «یونانی» پاسخی به خوش خدمتی «آتن» برای «آمریکا»گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: شاید بعد از اینکه گارد ساحلی «یونان» یک فروند نفتکش زیر پرچم «ایران» را توقیف کرده و سپس در اقدامی خارج از عرف و قوانین بین‌المللی آن را تحویل «آمریکا» داد کمتر کسی تصور می‌کرد که «ایران» اینقدر سریع و شجاعانه چنین پاسخ بسیار خوب، شایسته و درخوری را به «آتن» پیرامون این ماجرا بدهد. اما پس از اینکه اخباری مبنی بر توقیف دو فروند «نفتکش یونانی» از طرف خبرگزاری‌ها منتشر شد تازه همه فهمیدند که ایران در اقدامی حساب شده و هدفمنداقدام به مقابله به مثل کرده است.

اما ماجرا از کجا آغاز شد؟ ماجرا از اینجا شروع شد که یونان یک ماه پیش کشتی نفتکش با پرچم «ایران» را توقیف کرد یا بهتره بگوییم «ربود» و نفت آن را به «آمریکا» تحویل داد. بعد از این ماجرا کاردار سفارت «یونان» در «تهران» به وزارت امور خارجه احضار شد و مراتب اعتراض شدید «ایران» از این راهزنی دریایی یونان و سرقت نفت «ایران» به سفیر این کشور ابلاغ شد.

بر این اساس در طول یک ماه اخیر مقامات «ایران» رایزنی‌های فراوانی را با طرف «یونانی» برای رفع توقیف این کشتی نفتکش انجام دادند، ولی طرف «یونانی» که گویی این ماموریت را از طرف «آمریکا» انجام داده بود هیچگونه همکاری سازنده‌ای را در این رابطه انجام نداد. حتی در این دیدار‌ها رئیس اداره مدیترانه با یادآوری تعهدات بین المللی «دولت یونان» تسلیم کشتی «نفتکش ایران» به «آمریکا» توسط این کشور را غیرقابل پذیرش دانسته و آن را محکوم کرده بود و مسئولیت عواقب احتمالی این راهزنی دریایی را متوجه دولت «یونان» دانسته بود.

اما متاسفانه مسئولان کشور «یونان» با توجه به مذاکرات و رایزنی‌های صورت گرفته و گذشت چیزی در حدود یک ماه از توقیف کشتی «نفتکش ایران» نسبت به رفع این ماجرا که پتانسیل تبدیل به یک بحران منطقه و یا حتی بین‌المللی را داشته و دارد کاملا منفعل و حتی بی‌توجه بودند که این موضوع طبیعتا این حق را به ایران می‌داد تا برنامه تنبیهی را متناسب با اقدام یونان در توقیف نفتکش ایران انجام بدهد.

البته «ایران» برای اینکه حسن نیت خود را به جهانیان نشان بدهد و بگوید که به دنبال درگیری و تنش در منطقه نیست یک ماه منتظر ماند تا بلکه مقامات «یونان» این مشکل پیش آمده بین دو کشور را حل کنند. اما پس از اینکه مشخص شد «آتن» هیچ قصد و نیتی برای حل این مسئله ندارد نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روز جمعه ۶ خرداد دو فروند «نفتکش یونانی» به نام‌های Prudent Warrior و Delta Poseidon را به دلیل تخلفات صورت گرفته در آب‌های «خلیج فارس» توقیف کرد.

این دو کشتی در خلیج فارس، یکی در نزدیکی «عسلویه» و دیگری در نزدیکی «بندرلنگه» در نزدیکی جزیره «هندورابی» توقیف شده‌اند. اما نکته جالب اینجاست که شبکه خبری «الجزیره» نیز به نقل از پایگاه دریانودری «لوید لیست» نوشته بود که یکی از نفتکش‌ها، نفت «عراق» را از «بصره» به سوی «آمریکا» می‌برده است.

در این میان واکنش منفعلانه «آمریکا» نسبت به توقیف دو نفتکش یونانی توسط «ایران» در نوع خود بسیار جالب و قابل توجه بود. چرا که خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» نوشت که نیروی دریایی «آمریکا» اعلام کرده است که در حال بررسی گزارش‌هایی در این باره است که «ایران» دو نفتکش متعلق به «یونان» را توقیف کرده است.

با توجه به تمامی مطالب گفته شده اقدام ایران در توقیف دو نفتکش یونانی نشان داد که کشور ما در حوزه منافع ملی خود با هیچ کشوری تعارف ندارد. البته نکته جالب در جریان توقیف این کشتی‌ها این بود که ایران در ابتدا به آن‌ها اجازه داد تا محموله‌های نفتی خود را بارگیری کنند و سپس به توقیف آن‌ها اقدام کرد.

از طرف دیگر باید به این موضوع هم اشاره کنیم که یونانی‌ها به خوبی می‌دانستند و آگاه بودند که ایران به هیچ عنوان در این زمینه شوخی ندارد و با توجه به سابقه درخشان و روشن ایران در مواردی از این دست که در گذشته رخ داده بود باید نمی‌گذاشتند تا کاربه جایی بکشد که ایران اقدام به مقابله به مثل کند. زیرا این اقدام ایران با توجه به اینکه یونان کشوری دریایی است و نفتکش‌های فراوانی در آب‌های بین‌المللی دارد هزینه‌های بیمه‌ای و خدماتی این کشور را در تجارت دریایی بسیار بالا خواهد برد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها