فتح خرمشهر؛ فتح خون/

روایت شهید کاظمی از فتح خرمشهر و گرفتن هزاران اسیر در شهر+ فیلم

در مصاحبه‌ای که سردار احمد کاظمی به همراه سرداران رحیم صفوی و غلامعلی رشید در سال ۱۳۷۰ انجام داده‌ به بیان شرحی از پیروزی در عملیات بیت‌المقدس و آزادی خرمشهر اشاره می‌کند.
کد خبر: ۵۲۵۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۵ - 01June 2022

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، تیپ ۸ نجف اشرف به فرماندهی سردار شهید حاج «احمد کاظمی» از یگان‌های مهم عملیات بیت المقدس محسوب می‌شد. این تیپ با ۱۲ گردان در قرارگاه فتح سازمان یافته بود و به عنوان تلاش اصلی وارد عملیات شد و پس از نبرد‌های سنگینی که در مراحل اول و دوم انجام داد، سرانجام موفق شد در مرحله چهارم عملیات با عبور از خطوط پدافندی خودی و انهدام مواضع دشمن از جاده اهواز - خرمشهر وارد این شهر شود و با نفوذ و گسترش نیروها، خرمشهر را از سمت ورودی به تصرف درآورد. تماس بی‌سیم حاج احمد کاظمی با قرارگاه و اعلام آزادی خرمشهر از لحظات تاریخی این عملیات است.

روایت شهید کاظمی از فتح خرمشهر و گرفتن هزاران اسیر در شهر+ فیلم

طبق آمار ثبت شده تیپ ۸ نجف اشرف در عملیات بیت المقدس ۳۵۸ شهید و یک هزار و ۶۵۶ مجروح داشت.

در فیلم پیش رو که اوایل دهه ۷۰ ضبط شده، شهید احمد کاظمی فرمانده وقت لشکر ۸ نجف‌اشرف، طی برنامه تلویزیونی سپاه که به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر در عملیات الی‌بیت‌المقدس ضبط شده، در حضور سرداران رحیم صفوی و غلامعلی رشید، به ارائه توضیحاتی در خصوص این عملیات می‌پردازد.

در این برنامه، مجری از شهید کاظمی به عنوان «فرمانده اولین تیپی که وارد خرمشهر شد» یاد کرده و از او می‌خواهد توضیحاتی در این خصوص ارائه دهد. شهید کاظمی نیز مطالبی درباره آمادگی کامل عراق برای یک نبرد شدید در خرمشهر و جزئیات مربوط به شکست معجزه‌آسای آن‌ها گفته و لحظاتی از ورود نیرو‌ها به میدان مرکزی شهر و تعداد بسیار زیاد اسرا را توصیف می‌کند.

سردار رحیم‌صفوی که تنها فرمانده دارای درجه در این برنامه است، توضیحاتی در خصوص شرایط ملی و جهانی ایران در مقطع آزادسازی خرمشهر بیان کرده و سردار رشید هم بخشی از پیام حضرت‌امام (ره) به مناسبت این عملیات را می‌خواند.

در ادامه برنامه، وقتی دوباره نوبت به صحبت‌های شهید کاظمی می‌رسد، این فرمانده در ابتدا از تمامی هنرمندان و نویسندگان درخواست می‌کند که خاطرات دفاع‌مقدس را ثبت و ضبط کنند و در ادامه خاطره‌ای از شرایط حساس و شکننده مرحله دوم عملیات را بازگو می‌کند.

شهید کاظمی در بخشی از صحبت‌های خود گفت: در اولین لحظاتی که وارد شهر شدیم با سرعت و عظمتی که رزمندگان نشان دادند دشمن سلاح‌هایش را پایین گذاشت و با اینکه برای نبرد با ما کاملا آماده شده بود، اما هجوم سریع رزمندگان ما را که دید قدرتی از خود نشان نداد و از مواضع خودش جدا شد. وقتی وارد میدان شهر شدیم وسعت اسرایی که گرفته بودیم ما را حیران کرد، دیدیم بسیجی‌ها چطور عملیات را مدیریت می‌کنند. با گرفتن تعداد زیادی اسیر توانستیم این مرحله از عملیات را پشت سر بگذاریم.

این مصاحبه، با صحبت‌های رحیم صفوی در خصوص حضور شهید آیت‌الله صدوقی در قرارگاه مرکزی کربلا و حرف‌های مجری پیرامون بازسازی مناطق جنگی، به پایان می‌رسد.

در بخش‌های ابتدایی فیلم نیز، زیرصدایی شبیه به ترجمه گفتگو‌ها شنیده می‌شود که به نظر می‌رسد به دلیل مشکلات فنی در زمان تولید یا تدوین مجدد فیلم، بروز پیدا کرده است.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار