حجت‌الاسلام و المسلمین رییسی:

باور قلبی امام خمینی (ره) به مردم/ سیره و مکتب امام راحل مبارزه با استکبار بود

رییس جمهور در حرم مطهر امام خمینی (ره) گفت: باور قلبی امام خمینی (ره) به مردم باوری حقیقی بود و سیره و مکتب امام راحل مبارزه با استکبار و ظلم جهانی برای رهایی همه انسان‌های در بند بود.
کد خبر: ۵۲۶۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۶ - 03June 2022

باور قلبی امام خمینی (ره) به مردم/ سیره و مکتب امام راحل مبارزه با استکبار بودبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‎پرس، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور امشب در مراسم گرامیداشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) که در محل حرم مطهر امام (ره) برگزار شد، اظهار داشت: ایام بسیار مبارک دهه کرامت است. آغاز ماه ذیقعده ولادت فاطمه معصومه (س) و در میانه ولادت با سعادت ثامن الحجج (ع) است و این روزها را به عنوان دهه کرامت نامیدند تا در پروتونی کرامت علی بن موسی الرضا (ع) توجه به کریمان و جلوه‌های کرامت در بین مردم افزون شود.

وی با اشاره به معنای کرامت عنوان کرد: بحث من در رابطه با امام بزرگوار و جلوه‌های کرامت در مکتب امام خمینی (ره) است. برخی کرامت را به معنای بخشش می‌دانند و هر که بخششی داشته باشند را کریم می‌نامند و برخی کرامت را به معنای بخشش قبل از سؤال می‌دانند. هرچند بخشش منشأ کرامت است و کرامت معنا و مفهوم برتر از این دارد. کرامت به جایگاه و جلوه‌ای می گویند که کانون آن عشق و منشأ کبریایی باشد و انسان را به بخشش مال، آبرو و جان وا دارد کند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: خداوند متعال کرامت را به همه انسان‌ها اعطا کرد و همه انسان‌ها دارای کرامت هستند و بر همه موجودات عالم برتری و جایگاه با کرامتی دارد. سخن ما در مورد کرامت ذاتی نیست، بلکه در مورد کرامت اکتسابی است. فرق این دو کرامت این است که انسان عارف کرامت را کسب می‌کند. اگر انسان در کسب جایگاه معنوی، شناخت خدا و عمل به دستورات ذات مقدس حضرت حق در پرتوی قرآن‌کریم و رسول کریم کرامت کسب کرد، او را به کرامت می‌رساند.

رئیسی افزود: جلوه‌های کرامت در انسان کامل و کتاب کامل است و می‌تواند انسان را به جایگاه کرامت برساند. شهیدان ما قبل از رسیدن به مقام شهادت به مقام کرامت رسیدند و اول کریم هستند بعد شهید و اگر کرامت نداشته باشند که از جان بگذرند به مقام شهادت نمی‌رسند.

وی با بیان اینکه اولین جلوه کرامت در مکتب امام دلدادگی به خدا است، خاطرنشان کرد: جمله «عالم محضر خدا است» تمام دیدگاه‌های دینی، شرعی و شخصی زیربنای تمام شخصیت حضرت امام (ره) است.در هیچ بخش صحیفه نور نخواهید دید که امام مردم را به خود دعوت کرده باشد، بلکه در همه سخنان مردم را دعوت به خدا کرده است.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه رمز موفقیت حضرت امام و پیشرفت امام و کمال ایشان کرامت ایشان بود، تصریح کرد: امام مردم را باور داشتند و میزان را رأی ملت می‌دانستند. حقیقتا به مردم اعتقاد و باور داشتند. این باور امام بود که راه خدا از میان خلق می‌گذرد. اگر کسی به دنبال جلب رضای خدا است باید خدا را راضی کند. لازمه محبت مردم، جلب محبت خلق‌الله است.

رئیسی گفت: مشتری‌مداری و حق با مشتری معنای کامل این حرف است. ما در فرهنگ دینی مدیریت را بسیار بالاتر از سخنی که در مدیریت مطرح است می‌دانیم و آن این است که باید مردم را دوست داشت. دوست داشتن مردم بسیار اهمیت دارد. مردم امام را دوست داشتند.

وی اضافه کرد: دوست داشتن مردم و ملاک دانستن مردم در زندگی امام جلوه‌های بسیاری دارد. از جلوه‌های کرامت در سیره و مکتب امام رضوان‌الله تعالی مبارزه با استکبار و ظلم بود. کسی که بنده خدا است و اعتقاد دارد خدا در تمام زوایای عالم حاکم و ناظر است نمی‌تواند حاکمیت غیر از خدا را بپذیرد. ظلم‌ستیزی یکی از کرامات مکتب امام رحمت‌الله است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: مقابله با فساد و ظلم همواره در سیره همه امام و پیشوایان جلوه دارد. در سیره امام هم همین را مشاهده می‌کنید. انسان دارای کرامت نفس و کسی که خدا را می‌بیند و به خدا می‌اندیشد بندگی و حاکمیت غیر خدا را می‌پذیرد.

رئیسی بیان کرد: سیاستمداران در عالم فراوان هستند اما سیاست بدون معنویت بسیار هزینه ایجاد کرده است و نتیجه آن هفتاد سال ظلم به مردم فلسطین و کلاهک‌های هسته‌ای و مسابقه‌ای است که در جهان وجود دارد. در مکتب با کرامت امام بزرگوار ما پیوند بین معنویت و سیاست برقرار است.

وی با تأکید بر اینکه سیاست بدون معنویت نمی‌شود، گفت: ارتباط باید براساس کرامت برقرار شود و عزت و کرامت باید در کنار هم وجود داشته باشد. رفتار امام با ستمگران و سیاستمداران در دنیا را ببینید. در زمان جنگ بارها مقامات به ایشان پیام دادند و ایشان به حق بر کرامت و عزت اصرار و تأکید کردند. آن‌ها حاضر نبودند بگویند حق با جمهوری اسلامی و رزمندگان است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: آن‌ها حاضر نبودند بگویند دارد به زنان و فرزندان ما ظلم می‌شود. در تمام دوران زندگی امام ارتباط سیاست و معنویت مشهود است. از جلوه‌های بسیار با اهمیت در مکتب سیاسی امام را در حمایت از مظلومان و مستضعفان می‌توان دید؛ هر جا مظلومی در جهان می‌دیدند قلبشان می‌تپید و به همین دلیل ایران ملجأ مظلومان و مستضعفان عالم شد و هر که در آسیا و آفریقا و ... بود، امام را مقتدای خود می‌دانست که برای نجات انسان آمده است.

رئیسی اظهار کرد: امام در رفتار سیاسی خود جوری رفتار می‌کردند که تمام مظلومان عالم امام را مقتدای خود بدانند. درد همه مظلومان عالم را بیان می‌کردند و این‌ها از ویژگی‌های کرامت مکتب امام رضوان‌الله است. از جلوه‌های دیگر کرامت در مکتب امام آرای عدالت است.

وی خاطرنشان کرد: اگر دو هدف مهم در زندگی امام باشد یک دعوت مردم به بندگی خدا و دوم اجرای عدالت است. البته عدالت در سخن گفتن و سرودن و نوشتن بسیار قابل بیان است اما عدالت باید اجرا شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: برخی می‌گفتند سخنان امام حق است، اما مگر می‌شود در مقابل حکومت ستمشاهی تا دندان مسلح ایستاد که امام فرمودند «می‌شود و خون بر شمشیر پیروز است». این‌ها جملات حکمت‌آموز امام است که به ما آموختند و ایشان این جملات را با اعتماد به نفس و اتکال به خدا می‌گفتند. با یقین اعلام می‌کنم، امروز و امشب و در ایام بسیار با برکت کرامت می‌توانیم به لطف خدا و با دستان ملت و خدمتگزاری دولت حتما در آنچه مشی حاج قاسم بود، موفق شویم و انشاءالله بر همه شکلات فائق خواهیم شد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار