فرمانده پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

استفاده از همه بضاعت جهاد سازندگی در دفاع مقدس/ کار جهاد قبل و بعد از عملیات‌ها تازه شروع می‌شد

«میرشفیعیان» روایتی از حضور نیرو‌های جهاد سازندگی در پشتیبانی و مهندسی رزم در دوران دفاع مقدس را بیان کرد.
کد خبر: ۵۲۷۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۷ - 09June 2022

کار نیرو‌های مهندسی جهاد شب و روز نمی‌شناختبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، در دوران دفاع مقدس واحد مهندسی جنگ بخش قابل توجهی از نیاز نیروی دفاعی کشور را در مقابله با دشمن برعهده داشت. این واحد توانسته بود اقدامات بزرگی را در صحنه جنگ پدید آورد که ریشه حرکت آن از پس از انقلاب و با فعالیت‌های سازندگی و جهادی و حاکم شدن روحیه بسیجی آغاز و ثمره آن در دفاع مقدس با طراحی و ساخت ادوات مهندسی و رزمی در عرصه نوآوری و ابتکار و کمک به یگان‌های نظامی در ایجاد خطوط پدافندی دیده شد.

سید جواد میرشفیعیان از نیرو‌های جهاد سازندگی دوران دفاع مقدس از ابتدای شروع جنگ در سال ۱۳۵۹، به همراه گروهی از هم کلاسی‌ها و هم مدرسه‌ای‌ها داوطلب حضور در جبهه‌ها شدند و از طریق جهاد سازندگی استان اصفهان به جبهه رفتند و در آنجا به جهاد استان فارس در خرمشهر و آبادان پیوستند. روایت او از فعالیت مهندسی رزم و جهاد سازندگی روایت سلحشورانه‌ای از حضور در خط مقدم تا پشتیبانی جبهه است که سنگرسازان بی سنگر آن را رقم زدند.

در ادامه مشروح مصاحبه خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس با وی را می‌خوانید.

من در عملیات الی بیت المقدس فرماندهی یکی از گردان‌های مهندسی رزمی جهاد استان فارس که با قرارگاه نصر مشترکا اقدام می‌کردیم را برعهده داشتم و در دوران‌های مختلف مسوولیت مهندسی رزمی را در رده‌های مختلف تا این اواخر برعهده گرفتم.

استفاده از همه بضاعت جهاد در دفاع مقدس/ تجربه در طول زمان مهمترین دستاور جهاد بود

جهاد در ابتدای دفاع مقدس امکانات و وسایل زیادی نداشت. ولی در طول دوران دفاع مقدس مجموعه و ساختار خود را با به کارگیری نیرو‌های مردمی و اقشار مختلف تقویت کرد. در طول عملیات‌های مختلف تا قبل از بیت المقدس با استفاده از ابزار، امکانات و ماشین آلات به جای مانده از دشمن بعثی در برخی مناطق عملیاتی و به کارگیری آن‌ها و تعمیر ماشین آلات مهندسی که در انبار‌های اسقاطی دیگر ارگان‌ها وجود داشت، استعداد خود را در خدمت جنگ گرفت. در اواخر جنگ نیز توجه دولت بیشتر شد و امکاناتی به جهاد دادند. اما نکته مهم کسب تجربه برادران جهادی در طول زمان و گذشت روز‌ها بود. با توجه به تجربه اندوزی و سازماندهی بهتر و ساختار منظم در طول زمان توانستند در عملیات‌های بیت المقدس و بعد‌ها در قواره منسجم‌تر ظاهر شوند. آنچه مهم است جهاد سازندگی در کل دوران دفاع مقدس با تمام بضاعت از همه نیرو‌های رزمنده ایران پشتیبانی کامل کرد در بخش‌های مختلف تمام و کمال کار مهندسی رزمی را انجام داد.

هماهنگی و وحدت نقش مهم جهاد سازندگی

جهادسازندگی در طول دفاع مقدس کار‌های مهمی انجام داد و در مناطق مختلف هم دستاورد‌های خوبی داشت که از جمله آن می‌توان به خارج کردن نهر آبادان از محاصره دشمن به واسطه جاده‌ای در منطقه هور اشاره کرد. جهاد توانست در باتلاق با احداث جاده‌ای ۱۹ کیلومتری آبادان محاصره شده کامل را به عقبه جبهه وصل کند و از آن طریق تدارکات و امکانات را وارد جزیره آبادان کند. به این سبب عملیات ثامن الائمه و شکست حصر آبادان اتفاق افتاد. تا قبل از بیت المقدس دستاورد‌های زیادی را جهاد در فعالیت‌های تحقیقاتی مهندسی، به کارگیری نیرو و پشتیبانی تقویت سپاه انجام داد که با کار نیرو‌های جهاد و حضور شان در یگان‌های سپاه واحد جهاد در سپاه پاسداران هم شکل گرفت. در عین حال پل‌های شناوری که در قبل از عملیات بیت المقدس روی بهمنشیر و امثال آن در غرب احداث کردند از کار‌های خوب جهاد سازندگی بود. شاید بتوان گفت مهمترین کار جهاد سازندگی در ایجاد وحدت بین نیرو‌های مسلح ارتش و سپاه و یگان‌‎های شرکت کننده بود. جهاد در مدیریت جنگ به خصوص ایجاد هماهنگی و وحدت بسیار نقش موثری داشت و واقعا به عنوان نیروی سوم و مهم در دفاع مقدس نقش آفرینی کرد.

از فتح المبین تا بیت المقدس

عملیات بیت المقدس بعد از فتح المبین انجام شد و ما بعد از تثبیت منطقه فتح المبین به منطقه عملیاتی بیت المقدس آمدیم. چند ماه جلوتر کار آماده سازی جبهه برای استقرار نیرو‌ها و یگان‌های نظامی و عملیاتی صورت گرفت. ما همیشه توسط قرارگاه مرکزی جنگ ارتش و سپاه به عملیات‌ها دعوت می‌شدیم و در جلسات مشترک همیشه حضور داشتیم که اینبار هم به این صورت حاضر شدیم.

کار بچه‌های مهندسی در جبهه بسیار دشوار و سخت بود. شب‌ها تا صبح باید در تاریکی شب جاده و کانال زده می‌شد، نیرو‌ها خاکریز به عنوان جان پناه درست می‌کردند و سنگر‌ها احداث می‌شد. تا قبل از عملیات جبهه باید کامل آماده می‌شد مواضعی که از دشمن تصرف می‌کردیم باید مستحکم می‌شد و مسوولیت این کار‌ها برعهده جهاد سازندگی بود.

یکی از کار‌های مهمی که جهاد انجام داد ارائه خدمات فنی و خودرویی به نیرو‌های مستقر در جنگ بود. با ایجاد و تاسیس تعمیرگاه‌های بزرگ، هرجا یگان‌ها نیازمند تعمیرات بودند نیرو‌های جهادی به سراغشان می‌رفتند و ادوارت و ماشین آلات را راه اندازی می‌کردند و به رزمندگان تحویل می‌دادند.

کار جهاد قبل و بعد از عملیات‌ها تازه شروع می‌شد

من در حین عملیات ثامن دوستان عزیز و خوبی از دست دادم مثل شهید علی اصغر مرادی که از نیرو‌های جهادی فارس بود، مثل شهید اینانلو که نیروی بسیار شجاع بود. در همان عملیات برای چندمین بار سخت مجروح شدم و یک شب در بیمارستان بودم، با این حال صبح به عملیات برگشتم و تا ظهر بخشی از کار‌ها را که برعهده داشتیم جلو بردیم.

دوستان در کار مهندسی و یگان‌های جهاد شبانه روزی زحمت می‌کشیدند. اگر نیروی رزمنده چند شب عملیات می‌کرد و بعد در موضعی که جهاد درست کرده بود به دفاع می‌پرداخت جهاد بعد از عملیات کارش شروع می‌شد، راه می‌ساخت، ماشین آلات را تامین می‌کرد، موضع جدید می‌زد، و همیشه کار شبانه روزی و ارائه خدمات ادامه داشت.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها