دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

«کاریکاتور» ظرفیتی هنری که از ارزش‌های دینی پاسداری می‌کند

«کن از نمای نزدیک» با ارائه آثار ده‌ها هنرمند کاریکاتوریست کشورمان نشان از علاقه و دلبستگی هنرمندان کشورمان به ساحت مقدس امام رضا (ع) است که این ظرفیت هنری که به واکنش سریع شهرت یافته است، در اتفاقات مختلف و پاسداری از ارزش‌های دینی می‌‎تواند میدان‎‌داری کند.
کد خبر: ۵۲۷۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 09June 2022

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «کن از نمای نزدیک» اتفاق هنری هفته گذشته بود که به همت خانه کاریکاتور ایران با هدف نقد جشنواره فیلم کن است، به شکل همزمان در بلوار کشاورز، ایوان انتظار و پردیس ملت تهران برپا شد.

عباس گودرزی، عبدالمجید غیبی، علی شعبانی، علیرضا ذاکری، عاطفه یاریان، بهرامعلی حمیدی، فرامرز کشتکار، فرهاد رحیم قراملکی، حمید قالیجاری، حمید صوفی، حسین یوزباشی، ایمان نوری نجفی، معصومه موسوی، مازیار بیژنی، محمدعلی رجبی، سید محمدجواد طاهری، مجتبی صابری، نازنین اسماعیلی، پیمان علیشاهی، سجاد جعفری، زینب دادمحمدی و فرشاد خسروی از جمله‎ی هنرمندانی بودند که آثارشان در نمایشگاه «کن از نمای نزدیک» به نمایش درآمد.

ظرفیت‌های هنری که از ارزش‌های دینی پاسداری می‌کنند

«آزادی» در کاریکاتور به دلیل صراحت کلام آن است؛ علت مقبولیت «کاریکاتور» در میان مردم این است که کاریکاتور یک واکنش سریع نسبت به پدیده‌های روز است و چون از طنز و استعاره و کنایه در آن استفاده می‌شود منجر به استقبال مردم از این هنر می‌شود.

باوجود این‌که کاریکاتورها بخش مهمی از رویکرد انتقادی مطبوعات در دنیا هستند، به اعتقاد هنرمندان این حوزه، در ایران نگاه درستی به کاریکاتور مطبوعاتی نمی‌شود و چاپ یک طرح انتقادی در نشریات، گاهی اوقات باعث راه افتادن جنجال‌هایی مثل توقیف روزنامه‌ها می‌شود.

با آغاز دوران رونق کاریکاتور در ایران از دهه‌ی 70، کاریکاتورهایی با موضوعات سیاسی و اجتماعی به نشریات ایران راه پیدا کردند و در مواردی هم با نگاه تند و انتقادی خود و برنتابیدن نقد شوندگان منجر به تعطیلی نشریه و روزنامه شدند. کاریکاتورهای دو روزنامه‌ی «شرق» و «مغرب» از معروف‌ترین طرح‌هایی هستند که باعث ایجاد جنجال و تعطیلی این روزنامه‌ها شدند.

«سید مسعود شجاعی طباطبایی» هنرمند کاریکاتوریست و مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با تاکید براینکه مردم ما ذاتاً طنزاندیش و طنزپرداز هستند، معتقد است: «در فضای مجازی می‌بینید که وقتی مطلبی درج می‌شود تا چه اندازه در کامنت ها، طنز موج می‌زند. کاریکاتوریست‌ها هم این قریحه را دارند که بتوانند مفاهیم را در قالب طنز و استعاره بیان کنند، البته قابلیت پیام‌رسانی این اتفاق نسبت به سایر رسانه‌ها بیشتر است زیرا متکی بر تصویر است.»

ظرفیت‌های هنری که از ارزش‌های دینی پاسداری می‌کنند

این هنرمند درباره چرایی اعتراضی بودن هنر کاریکاتور می‌گوید: «تصویر، سرعت انتقال بیشتری نسبت به هر اتفاق دیگری اعم از شعر و ادبیات دارد و چون طنز در آن نهفته است، تأثیرگذاری عمیقی دارد. درنهایت کاریکاتور هنر معترضی است و هنری است که در آن کاریکاتوریست نسبت به وقایع اطراف خودش واکنش نشان داده و به شکل آنی و سریع می‌تواند به پاسخ برسد. اگر بخواهیم تفاوتی میان کاریکاتور با سایر هنرهای تجسمی و حتی ادبیات و نمایش قائل شویم، همین سرعت در انتقال مفاهیم است.»

فارغ از اتفاقات اخیر جشنواره کن، نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «کن از نمای نزدیک» با ارائه آثار ده‌ها هنرمند کاریکاتوریست کشورمان نشان از علاقه و دلبستگی هنرمندان کشورمان به ساحت مقدم امام رضا (ع) است که این ظرفیت هنری که به واکنش سریع شهرت یافته است، در اتفاقات مختلف و پاسداری از ارزش‌های دینی می‎تواند میدان‌‎داری کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها