یادداشت/علی عبدالصمدی

سیره رضوی؛ منشأ الهام آثار هنری

سیره‌ی امام علی ابن موسی الرضا (ع) می‌تواند الهام بخش آثار هنری بالاخص در زمینه‌ی هنر‌های نمایشی باشد.
کد خبر: ۵۲۷۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۰ - 10June 2022

سیره رضوی؛ منشأ الهام آثار هنریگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس _ علی عبدالصمدی؛ ایران سرزمین ارادتمندان به خاندان جلیل القدر نبوی علیهم السلام اجمعین است.

همه‌ی ایرانیان از شیعه و سنی گرفته تا سایر پیروان ادیان الهی به شخص رسول الله و اهل بیت ایشان ارادت خاصی دارند. در تمامی مراسم مربوط به اعیاد یا سوگواری اهل بیت علیه السلام ایرانیان فارغ از هر دین و مذهبی که دارند از صمیم قلب شرکت می‌کنند؛ برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی نمونه‌ای بارز از این ادعاست.

ایران این افتخار را دارد که میزبان قدوم و بارگاه هشتمین اختر تابناک سپهر ولایت حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام باشد. همه ساله بسیاری از مشتاقان ذات مقدس آن حضرت به مناسبت ایام ولادت یا شهادت ایشان جهت پابوسی به مشهد عزیمت می‌کنند.

ارادت به ساحت خاندان نبوی در تولیدات حوزه‌ی هنر‌های نمایشی نیز هویداست. به عنوان مثال، سریالها، تله فیلمها، نمایشها، برنامه‌های رادیویی و شماری دیگر از هنر‌های نمایشی طی دهه‌های گذشته تولید و پخش شده اند که به اشکال مختلف به موضوع قیام حضرت سید الشهدا و کربلا پرداخته اند. مختارنامه، معصومیت از دست رفته، روایت عشق، طفلان مسلم، مردان طف، سفیر، روز واقعه و... از جمله فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی‌ای هستند که به این موضوع تاریخی مربوط به صدر اسلام، تشیع و به طور اخص عاشورای حسینی پرداخته اند.

همچنین علی علیه السلام شیر خدا و امام علی از جمله سریال‌هایی بوده اند که در دهه‌های شصت و هفتاد درباره‌ی سیره و زندگی علوی ساخته و پرداخته شده اند.

این در حالی است که درباره‌ی زندگی و سیره‌ی رضوی فقط سریال «ولایت عشق» به کارگردانی «مهدی فخیم زاده» در دهه‌ی هفتاد هجری خورشیدی ساخته شده است و هیچ اثری دیگری چه به صورت تله تئاتر و چه به صورت سینمایی از حیات آن امام رئوف تولید نشده است.

زندگی امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام از سبک زندگی ساده‌ی ایشان گرفته تا ولایت عهدی ایشان که فارغ و مبری از آلودگی‌های سیاسی آن زمان بود، دارای وجوه و ابعاد مختلف شخصیتی، اجتماعی و سیاسی است که برای اعصار مختلف تاریخی می‌تواند درس آموز و سرشار از پند و حکمت و معرفت باشد.

برگزاری جشنواره‌ی تولیدات رسانه‌ای رضوی گواه بر این ادعاست که هنرمندان و هنرورزان و دست‌اندرکاران تولیدات فرهنگی و رسانه‌ای به هر طریق ممکن سعی دارند تا زمینه را جهت تولید اثاری با محتوای سیره‌ی رضوی فراهم سازند.

امید آنکه هنرمندان عرصه‌های نمایشی با عنایت و توجه به سیره‌ی رضوی که منشا الهام بخش برای رفتار و کردار همه‌ی انسان‌ها در ادوار مختلف تاریخی است، آثاری به لحاظ کمی و کیفی بهتر را ارائه دهند و برای نسل‌های بعد آینه‌دار قطره‌ای اقیانوس بیکران وجود مبارک آن حضرت باشند.

انتهای پیام/۱۳۳

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار