نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین:

جوان‌ها مرکز انرژی و امید کشور هستند

حجت‌‌الاسلام ‌عابدینی گفت: جوان‌ها مرکز انرژی و امید هستند؛ دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی این است، اگر کسی این طور نمی‌بیند باید بینش خود را اصلاح کند.
کد خبر: ۵۲۹۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۶ - 15June 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قزوین، حجت‌الاسلام والمسلمین «عبدالکریم عابدینی»‌ نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین امروز (چهارشنبه) در دیدار نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین، اظهار داشت: بنده به اهمیت جوانگرایی اعتقاد و ایمان دارم، اما به پیوست‌هایی نیز نیاز دارد، یکی از پیوست‌های آن این است که امیرالمؤمنین (ع) راهنمایی کرده و فرمودند با جوانان مشورت کنید، خطاب ایشان به مسئولین بوده، زیرا جوان تعلق‌خاطر ندارد و ملاحظات را کنار می‌گذارد، اما حضرت تأکید می‌کنند پس از اینکه با جوانان مشورت کردید، همان مشورت را با پیران نیز در میان بگذارید تا ایرادها رفع شود.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: نباید در مسئله مشورت افراط و تفریط کرد، به این معنا که برخی می‌گویند در مشورت فقط پیران را مدنظر قرار دهید، برخی هم می‌گویند جوانان شجاع و خلاق هستند، فقط با آن‌ها مشورت کنید، اما خوب است مشورت با هر دو را لحاظ کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: ما یک جوان داریم، یک جوانمرد داریم، جوانی به خودی خود افتخاری ندارد و قهری است، این جوانمردی است که مایه افتخار بوده و تحصیلی است، وقتی صحبت از جوانمردی می‌شود دیگر پای سن و سال مطرح نیست، حبیب‌بن‌مظاهر در کربلا با وجود اینکه بیش از ۸۰ سال سن داشت جوانمرد بود، عبدالله‌بن‌حسن (ع) که برادر کوچک قاسم‌بن‌الحسن (ع) بود، ۶ ساله بود اما جوانمرد بود؛ قاسم‌بن‌الحسن (ع)، علی‌اکبر (ع) و امام ‌حسین (ع) نیز جوانمرد بودند، همچنین جوانمردی زن و مرد هم نمی‌شناسد، برای مثال حضرت زینب (س) از جوانمردان عالم هستی است، آسیه (س) جوانمرد بوده است، حضرت فاطمه (س) که پای کار امیرالمؤمنین (ع) جان خود را گذاشت جوانمردی داشت.

وی اضافه کرد: خداوند در آیه ۶۰ سوره مبارک انبیاء راجع به حضرت ابراهیم (ع) فرمود «فَتًی یَذْکُرُهُمْ یُقَالُ لَهُ إِبْرَاهِیمُ»، در این آیه قبل از اینکه اسم ابراهیم گفته شود جوانمردی و فتوت او مطرح شد، یعنی آنقدر جوانمردی او زیاد بوده که پیش از اسم او آمده است، خداوند این حرف را از دشمنان حضرت ابراهیم (ع) نقل می‌کند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: همچنین خداوند در آیه ۱۳ سوره مبارکه کهف راجع به اصحاب کهف فرمود «إِنَّهُمْ فِتْیَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًی»، این‌ها یک دسته جوانمرد بودند که ایمان آوردند و سپس به غار پناهنده شدند، این‌ها با دیگران تفاوت داشتند، تفاوت آن‌ها هم در جوانمردی‌شان بود

امام جمعه قزوین تأکید کرد: بنابراین جوانمردی از مسائل حائز اهمیت است و ما اکنون هر چه آسیب می‌بینیم از ناجوانمردان است، کسی که تقلب می‌کند، کسی که در پستی است که کار خود را جدی نمی‌گیرد، کسی که دستش را به بیت‌المال آلوده می‌کند، کسی که در گزینش‌ها رسالات و تعهدات ایمانی را نادیده می‌گیرد، همه این‌ها نشانه ناجوانمردی است. ما به شدت نیازمند جوانمردی هستیم، حربن‌یزید ریاحی یک کار کرد و آن هم این بود که با ناجوانمردی خداحافظی کرد و به دامن جوانمردی آمد، یار امام ‌حسین (ع) و محبوب همه عاشقان اباعبدالله (ع) شد.

وی بیان داشت: نکته دیگری که مطرح است، بحث صداقت است، یکی از شاخصه‌های آیت‌الله مدرس صداقت بود، رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از فرمایشات خویش که از حاج قاسم سلیمانی تعریف می‌کردند، یکی اخلاص و دیگری صداقت ایشان را مثال زدند، صداقت اجازه نمی‌دهد ما بودجه را بگیریم و کار نکنیم، این خلاف صداقت است.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین (ع) در خطبه ۴۱ نهج‌البلاغه فرمود ای مردم، وفا همراه صدق است و من هیچ سپری نگهدارنده‌تر از وفا یا صدق نمی‌بینم و کسی که بداند سرنوشت نهایی حیات او چیست، مکر نمی‌کند و ما در زمانی بسر می‌بریم که اکثر مردمش مکر را هشیاری تلقی کرده‌اند و نادانان این مکرپردازی را به مهارت در چاره‌جوئی نسبت می‌دهند. اینان در چه وضعی هستند! خدا آنان را بکشد! انسان آگاه به دگرگونی‌ها و تغییرات امور راه حیله‌گری را می‌بیند، ولی در مقابل او از امر و نهی خداوندی مانعی برای ارتکاب به حیله‌گری وجود دارد و در نتیجه آن حیله‌گری را در عین حال که قدرت بر اعمال آن دارد، رها می‌کند و کسی که هیچ تأثر و اجتنابی در دین ندارد، فرصت را برای حیله‌گری غنیمت می‌شمارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: ما باید هر چیزی را از خودمان آغاز کنیم و روی خودمان کار کنیم، ببینیم آیا انسان باصداقتی هستیم یا خیر، طوری هستیم که پشت صحنه و ظاهرمان متفاوت نباشد، ما به شدت احتیاج داریم که سراغ این موارد برویم، بیاییم همه دست به دست هم دهیم و فرهنگ صداقت را جا بیندازیم. وی تصریح کرد: خداوند در آیه ۱۱۹ سوره مبارکه توبه فرمود «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ» یعنی ای اهل ایمان، خداترس باشید و با مردان راستگوی با ایمان بپیوندید، خداوند به ایمان جمعی ما نگاه کرده و اهمیت قائل می‌شود، منسجم و امت باشید، تقوا داشته باشید، با صادقین همراه باشید، صادقین، رسول اکرم (ص) هستند ، صادقین، امیرالمؤمنین (ع) هستند ، صادقین، فاطمه ‌زهرا (س) و ائمه اطهار (ع) هستند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین بیان داشت: خداوند در آیه ۱۰۱ سوره مبارکه آل‌عمران فرموده است چگونه کافر خواهید شد در صورتی که آیات خدا بر شما تلاوت می‌شود و پیغمبر خدا میان شماست؟ و هر کس به دین خدا متمسّک شود محققا به راه مستقیم هدایت یافته است، در آیه ۱۰۲ همین سوره نیز می‌فرماید ای اهل ایمان، از خدا بترسید چنانچه شایسته خدا ترس بودن است، و نمیرید جز به دین اسلام. سپس در آیه ۱۰۳ می‌فرماید همگی به رشته دین خدا چنگ زده و به راههای متفرّق نروید، و به یاد آرید این نعمت بزرگ خدا را که شما با هم دشمن بودید، خدا در دل‌های شما اُلفت و مهربانی انداخت و به لطف و نعمت خدا همه برادر دینی یکدیگر شدید، و در پرتگاه آتش بودید، خدا شما را نجات داد. بدین گونه خدا آیاتش را برای راهنمایی شما بیان می‌کند، باشد که هدایت شوید، یعنی اگر می‌خواهید با هم کار کنید و لیاقت کار جمعی را داشته باشید باید اهل ایمان، تقوا و تسلیم باشید و در این سه عنصر جدی شوید

امام جمعه قزوین افزود: بنده اعتقاد دارم جوان‌ها مرکز انرژی و امید هستند؛ دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی این است، اگر کسی این طور نمی‌بیند باید بینش خود را اصلاح کند، ما وقتی به عرصه‌های علم، دانش، پیشرفت، خلاقیت، حفظ و حراست از امنیت کشور و هر حوزه‌ای می‌نگریم می‌بینیم که به دست جوانان رقم خورده است، در دفاع مقدس انسان تعجب می‌کرد که چه طور به جوانان تا این اندازه اعتماد می‌شود، برای مثال صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی می‌شود و نتیجه می‌گیرد.

وی اظهار کرد: ما دو نوع روایات داریم، روایاتی که بشارت ظهور هستند، همان روایات بشارت حضور جوانان هم هستند، یعنی جوانانی می‌آیند که با این جوانان ظهور سامان می‌گیرد، این بسیار مهم است.

امام جمعه قزوین ادامه داد: وضعیت عفاف و حجاب در قزوین در مقایسه با استان‌های دیگر موقعیت بهتری دارد، البته گلایه‌هایی نیز داریم، ضمن اهمیت برای چادر و روسری اما اینکه بیاییم تصور کنیم تمام انقلاب اسلامی فقط برای این باید فعالیت کنند که روسری و چادر بر سر بانوان باشد، نتیجه‌ای نمی‌گیریم و شکست می‌خوریم.

وی اضافه کرد: ریشه حجاب، عفاف است، عفت هم متعلق به خانم‌ها و هم متعلق به آقایان است، عفاف فقط متعلق به پوشش نیست، متعلق به گویش هم هست، متعلق به بطن نیز هست، متعلق به امور مالی و مقام هم هست، عفیف بودن یک روحیه است.

امام جمعه قزوین بیان کرد: ریشه عفت کرامت انسانی است، چه کسی کرامت دارد که از آن عفت تولید شود؟ همان کسی که تقوا دارد، زیرا «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ» یعنی گرامی‌ترین شما نزد خدا باتقواترین شماست، تا تقوا نباشد کرامت نیست، ریشه کرامت تقواست، ریشه تقوا نیز عبادت است، با عبادت به مرور زمان به نورانیت باطن که دانایی عقل و توانایی اراده است می‌رسیم؛ تقوا به معنای پرهیزکاری و ترسیدن نیست، تقوا محصول معجون دانایی عقل و توانایی اراده است، عبادت نیز با عقیده ساخته می‌شود، ما تا عقیده محکم نداشته باشیم نمی‌توانیم عبادت واقعی کنیم.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند نماز جمعه قلب فرهنگی هر شهر است، این نشان می‌دهد که باید ارتباط و انسجام بسیار جدی‌تر و صمیمانه‌تری در این حوزه وجود داشته باشد.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: خداوند در آیه ۱۰۳ سوره کهف فرموده «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرینَ أَعْمالاً» یعنی بگو آیا شما از کسانی که زیان‌کارترین هستند در کارهایشان آگاه کنم؟ در آیه ۱۰۴ فرمود «الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا» یعنی زیان‌کارترین مردم آن‌ها هستند که عمر و سعی‌شان در راه دنیای فانی تباه گردید و به خیال باطل می‌پنداشتند که نیکوکاری می‌کنند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: تحکیم مبانی و رفع شبهات یکی از موضوعات مهم است؛ ما موظفیم مبانی را از قرآن دریافت کنیم. امام رضا (ع) فرموده‌اند که رحمت خدا شامل حال کسی که امر ما را زنده کرد، از حضرت پرسیدند چگونه می‌شود امر شما را زنده کرد؟ فرمودند کسی که علوم ما را یاد می‌گیرد و به دیگران نیز یاد می‌دهد؛ ما باید برای یاد گرفتن و یاد دادن وقت بگذاریم، اصل و اساس جهاد تبیین همین است که ما حقایق دینی و اهل بیتی را خوب یاد بگیریم و خوب به دیگران یاد بدهیم. 

وی تصریح کرد: امام رضا(ع) فرمودند اگر شیرینی کلام ما به گوش مردم برسد و بدانند که ما چه گوییم به دنبال ما می‌دوند، خداوند در آیه ۲۵ سوره لقمان به پیغمبران می‌فرماید «وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لَا یَعْلَمُونَ» یعنی و اگر از این کافران سؤال کنی آن کیست که آسمان‌ها و زمین را آفریده؟ البتّه جواب دهند خداست. بازگو که ستایش خدای را که کافران نیز معترفند بلکه اکثر آن‌ها بر این حقیقت که آفریننده جهان خداست اگر به زبان گویند به دل آگاه نیستند، این نشان می‌دهد که ما باید برای یاد دادن آموزه‌های دینی به دیگران بسیار امیدوار باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: توازن عرصه‌های فرهنگی، مانند عرضه و تقاضای تجارت و بازرگانی است؛ ما باید بتوانیم درست معارف دینی را عرضه کنیم، باید بتوانیم جاذبه دین را به افراد بچشانیم، به جای اینکه بخواهیم افراد را ضایع شوند کمک کنیم هدایت شوند تا بدانند ما دلسوز آنان هستیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها