یادداشت/ محمود کبیری یگانه

خط و نشان به سبک غرب وحشی

آمریکایی‌ها در یک قرن گذشته نشان داده‌اند بیش از آنکه به دنبال استقرار شعار‌های دروغین و فریبنده خود مبنی بر توسعه سیاسی و حقوق بشر باشند، به تامین منافع اقتصادی خود و شرکایشان و البته تضمین امنیت اسرائیل فکر می‌کنند.
کد خبر: ۵۲۹۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰ - 16June 2022

خط و نشان به سبک غرب وحشیگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس - «محمود کبیری یگانه» کارشناس رسانه؛ چهار دهه حیات سیاسی ایران مملو از دشمنی و کینه توزی ایالات متحده آمریکا نسبت به نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران بوده است.

غرب و در راس آن‌ها آمریکا از دیرباز به منطقه خاورمیانه به ویژه ایران و سایر کشور‌های غنی و ثروتمند منطقه به چشم حیات خلوت و تامین منافع اقتصادی نگریسته اند، از این رو انقلاب اسلامی ایران که با تکیه بر خواست مردم و با محوریت استکبارستیزی به ثمر نشست، از همان ابتدا مورد پذیرش آمریکا قرار نگرفت.

ایران اسلامی در نظم جدید جهانی موردنظر غرب و آمریکا یک عنصر نامطلوب و مهارناشدنی به زعم آن‌ها بود؛ چراکه آمریکایی‌ها در یک قرن گذشته نشان داده اند بیش از آنکه به دنبال استقرار شعار‌های دروغین و فریبنده خود مبنی بر توسعه سیاسی و حقوق بشر باشند، به تامین منافع اقتصادی خود و شرکایشان و البته تضمین امنیت اسرائیل فکر می‌کنند.

از این روست که وجود ایران مستقل و دارای گفتمان موثر در نظام نوین جهانی را نمی‌پذیرند و سخن گفتن از سابقه دشمنی آمریکا علیه ایران تکرار گفتنی‌هایی است که همگان بر آن آگاهند.

متاسفانه برخی در داخل به دلیل عدم بینش صحیح و هوشمندانه و تحت تاثیر تبلیغات و هیاهوی رسانه‌ای غرب، ایران را عامل تحریک آمریکا می‌دانند در حالی که از خودشان نمی‌پرسند آیا ارائه نظریه گفتگوی تمدن‌ها و تاکید بر مذاکره و تعامل با جهان تنش زدایی به محور شرارت خواندن ایران در کنار کره شمالی در دوران ریاست جمهوری بوش منجر نشد؟ آیا توافق با آمریکا در برجام و اتخاذ رویکرد تعامل با دنیا در دوره گذشته حاصلی جز خروج برجام و تشدید تحریم‌های از سوی آمریکا داشت؟

متاسفانه واقعیت آن است که برخلاف تصور بسیاری از نخبگانی که این روز‌ها در شبکه‌های اجتماعی به تفسیر روابط ایران و آمریکا و متهم خواندن ایران مشغولند، هر گاه جمهوری اسلامی یک قدم از مواضع خود عقب نشینی کرده، دشمن جری‌تر از قبل، زیاده خواهی خود را تکرار کرده است.

رفتار آمریکا را در چند ماه گذشته مرور کنیم، ورای ژست‌های گزینه‌های روی میز آمریکایی‌ها که حاصل مشاوره‌های صهیونیست‌های اسرائیلی است و با توجه به اقتدار نظامی ایران همیشه در حد همان گزینه‌های روی میز باقی خواهند ماند، رفتار‌های آمریکا و ادعاهایشان ضد و نقیض و تبلوری از کینه و خصومت نسبت به ملت ایران بوده است.

آمریکا در همان روز‌هایی که از مذاکره و تعامل دم می‌زند به ترور دانشمندان هسته‌ای و علمی بی گناه ایران دست می‌زند، قطعنامه بر علیه مردم تصویب می‌کند، تحریم‌های جدیدی را بر علیه ایران اعمال می‌کند و دردناک‌تر از آن اینکه عده‌ای در داخل باز هم جمهوری اسلامی را متهم به عدم تعامل با آمریکا می‌کنند، گویی از نظر این ساده لوحان، ایران باید دست بسته تسلیم آمریکا شود و هرگونه شرط و شروطی را در تقابل با آن‌ها بپذیرد تا کشوری همسو و مطلوب در جامعه جهانی باشد!

تجربه نشان داده دشمنی آمریکا و اسرائیل با ایران به موضوعات هسته‌ای و حتی موشکی و حقوق بشری و امثالهم محدود نیست، رویکرد تهاجمی آمریکا نسبت به ایران ماحصل گفتمان استقلال طلبی و هویت دینی و ملی ایران است که با داشتن شاخص‌های اصلی توسعه می‌تواند در ایجاد نظم نوین جهانی موثر و الگو باشد، کما اینکه آمریکا نه فقط ایران بلکه وجود هیچ رقیبی را در عرصه‌های مختلف نظامی و اقتصادی نمی‌پذیرد؛ خواه چین و کره شمالی کمونیست باشند یا روسیه تزاری یا ایران اسلامی.

آنچه مهم است به زعم یانکی‌ها هیچ کشوری نباید در دنیا چشم انداز تبدیل شدن به رقیبی جدی برای غرب را داشته باشد تا این کشور بتواند بدون مزاحمتی به چپاول کشور‌های مختلف ادامه دهد، هدفی که گویا در داخل ایران هم مدافعان و حامیانی دارد!

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار