یادداشت/ به مناسبت سالگرد شهید چمران

شهید چمران؛ نابغه‌ای نظامی و همچنان گمنام

امروز که ۴۱ سال از شهادت مصطفی چمران می‌گذرد، با تمام گفتن‌ها و شنیدن‌ها درباره این شهید، اما هنوز آنگونه که باید، این نابغه دوران دفاع مقدس برای نسل جوان امروز به درستی معرفی نشده است.
کد خبر: ۵۲۹۵۰۰
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۰ - 21June 2022

شهید چمران؛ نابغه نظامی که همچنان گمنام استگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس _ سمانه حسن‌خانی؛ شهید مصطفی چمران نابغه نظامی بود که در دوران هشت سال دفاع مقدس عملیات‌های زیادی را با ترکیب علم فیزیک و فنون جنگ‌های چریکی به پیروزی رساند.

شهید چمران در قامت یک نخبه فیزیک و ریاضی هم عارف، نویسنده، نقاش و هم یک سیاستمدار بود. امروز که ۴۱ سال از شهادت این مبارز خستگی‌ناپذیر می‌گذرد با تمام گفتن‌ها و شنیدن‌ها درباره این شهید، اما هنوز آنگونه که باید، این نابغه دوران دفاع مقدس برای نسل جوان امروز به درستی معرفی نشده است.

او که در حوزه‌های علم و دانش، اخلاق و دینمداری جزء برترین‌هاست و می‌تواند نمونه بارز استاد تراز انقلاب اسلامی بشمار آید.

دانشمندی که علم را جز به منزله وسیله در خدمت دین به کار نبرد و شخصیتی که طبق گفته رهبر معظم انقلاب اسلامی «در وجود خود تضاد‌های دروغین علم و ایمان، سنت و تجدد و علم و عمل را بی معنا کرده بود».

شناخت مردم از او بیشتر در زمینه جنگاوری و دوران دفاع هشت ساله است. درحالی که او طبعی لطیف و هنرمندانه داشت و در همان حال سلاح به دست گرفت و راهی جنگ شد. او با وجود آنکه اهل تدین و تشرع بود هیچگاه نگاه بدی به غیرمتدینان نداشت و کار را برای آنان سخت نمی‌گرفت.

زندگی حماسی شهید چمران، از تهران تا آمریکا و سپس اقامت در لبنان تا بازگشت به ایران و فعالیت‌هایش در دوران جنگ تحمیلی نمونۀ کاملی از جمع اضداد بود.

او در دوران حیاتش نه تنها در جبهه‌های نبرد علیه استکبار پیش قدم بود بلکه در جبهه‌های علم و دانش هم اقدامات موثری داشت؛ از پایه گذاری انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا تا سخت‌ترین دوره‌های چریکی و جنگ‌های پارتیزانی. پس از پیروزی انقلاب اسلامی بعد از ۲۳ سال دوری از وطن رهسپار میهنش می‌شود و همه تجربیات انقلابی و علمی خود را در خدمت انقلاب می‌گذارد؛ آرام، ولی فعالانه و قاطعانه به سازندگی می‌پردازد و همه تلاشش را صرف تربیت اولین گروه‌های پاسداران انقلاب در سعدآباد می‌کند.

برای تغییر و تحول ارتش از یک نظام طاغوتی، به یک سلسله برنامه‌های وسیع بنیادی دست می‌زند و با یاری خدا و پشتیبانی ملت، ارتشی به وجود می‌آورد که پاسدار انقلاب و امنیت استقلال کشور شود و رسالت اسلام را به سرمنزل مقصود برساند.

شهید چمران همچنین در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، از سوی مردم تهران به نمایندگی انتخاب شد و در تدوین قوانین و نظام جدید انقلابی، بخصوص در ارتش تلاش کرد تا ساختار گذشته ارتش به نظامی انقلابی و شایسته ارتش اسلامی تبدیل شود.

در دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق با ایجاد واحد مهندسی فعال برای ستاد جنگ‌های نامنظم، هماهنگی بین ارتش، سپاه و نیرو‌های داوطلب مردمی توانست دشمن (رژیم بعث عراق) را چند کیلومتر مجبور به عقب نشینی کند و دشمن فکر تسخیر اهواز را برای همیشه از سر به دور کند.

با همه این ویژگی‌ها، شهید چمران را نمی‌توان منحصر به قرائت یک فرد و جریان خاص دانست و برای شناختش باید همۀ خصوصیاتش را دید و از نگاه حداقلی به او دوری کرد.

این شهید بزرگ همواره در مسیر اسلام و ولایت قدم گذاشت و امروز پس از ۴۱ سال سخنان، منش و کردارش برای نسل امروز همچنان تازه و کارگشاست. او که در دورانی که دنیا بین بلوک شرق و غرب (مارکسیسم و لیبرالیسم) تقسیم شده بود بین علم و دین و نظامی‌گری همترازی و تعادل ایجاد کرد و در دوران حیاتش یک قهرمان ملی بود باید شخصیت چندوجهیش برای نسل امروز و فردای ایران اسلامی تبیین شود.

در دورانی که دشمن به دنبال تحریف ماهیت انقلاب اسلامی و قهرمانان ملی این دیار است، مسئولان سیاسی و فرهنگی کشور باید با «جهاد تبیین» ابعاد مختلف شخصیت شهید «مصطفی چمران» را بازگو و به نسل امروز منتقل کنند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار