دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

بایدن در راه منطقه/ چرا رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه می‌آید؟

جو بایدن در شرایطی ژوئیه آینده به عربستان و سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند که اخبار و تحرکات عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو این روز‌ها بیشتر از هر زمان دیگری در رسانه‌ها دیده و شنیده می‌شود.
کد خبر: ۵۳۰۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۸ - 23June 2022

بایدن در راه منطقه / چرا رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه می‌آید؟به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، گسترش روابط عربستان و رژیم صهیونیستی از اهداف مهم سفر ماه آینده «جو بایدن» به منطقه است.

بایدن در این سفر عربستان سعودی و اسرائیل را به سمت ایجاد و گسترش «چارچوب امنیتی منطقه‌ای» تشویق خواهد کرد.

همچنین این واقعیت که بایدن خود را یک صهیونیست می‌داند که به شدت به امنیت اسرائیل پایبند است و اهمیت می‌دهد، افزود که سفر وی نشان می‌دهد هیچ چیز نمی‌تواند از رابطه و علاقه بایدن به اسرائیل بکاهد. رژیم صهیونیستی در آستانه سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به ریاض و سرزمین‌های اشغالی اخیرا مدعی شد که کشور‌های عربی همراستا با این رژیم در باره ایران نگرانی مشترک دارند.

در حال حاضر حریم هوایی عربستان در زمان حاضر تنها به روی هواپیما‌های رژیم صهیونیستی برای پرواز به امارات و بحرین به عنوان بخشی از قرارداد عادی‌سازی روابط باز است و شرکت هواپیمایی هندی «ایر ایندیا» نیز مجوز ویژه‌ای برای پرواز از حریم دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در تلاش برای توافق و عادی سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی است؛ موضوعی که در ماه گذشته میلادی برای نخستین بار تارنمای آمریکایی «اکسیوس» از آن پرده برداشت و رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز به تازگی گزارش‌های بسیاری درباره تحول در روابط عربستان و این رژیم منتشر می‌کنند.

این در حالی است که مردم و گروه‌های مبارز فلسطینی و مقامات و شخصیت‌های سیاسی و دینی در کشور‌های اسلامی با محکوم کردن هرگونه عادی‌سازی روابط برخی حکام عرب با رژیم صهیونیستی، درباره خطر‌ها و پیامد‌های چنین اقدامی بر صلح و ثبات منطقه هشدار می‌دهند.

مناسبت جدید میان ریاض و واشنگتن

سفر قریب الوقوع جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عربستان است که اگر این سفر که قراراست در ماه آینده تیرماه صورت بگیرد، یک مناسبات جدیدی بین ریاض و واشنگتن از سر گرفته خواهد شد، زیرا در طول دو سال گذشته عربستان و آمریکا تحت تاثیر فضای انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا بوده و، چون جو بایدن نظر منفی نسبت به حاکمیت محمد بن سلمان دارد، این سفر می‌تواند در بهبود روابط عربستان و آمریکا کاملا موثر باشد. ضمن اینکه در این سفر جو بایدن سعی خواهد کرد که یک جبهه عبری- عربی علیه ایران و محور مقاومت ایجاد کند.

طبیعتا هرچه دیدگاه آمریکا و عربستان نزدیکتر باشد، فشار‌ها به ایران افزایش پیدا می‌کند. به رغم اینکه بیش از یکسال است که بین ریاض و تهران در بغداد مذاکراتی صورت گرفته، پیشرفت‌هایی هم داشته، ولی از آنجایی که عربستان به سیاست‌های آمریکا متکی است، طبیعتا انتظار نمی‌رود که مذاکرات ایران و عربستان حداقل در یک فرآیند کوتاه به یک نقطه قابل اتکایی برسد.

از طرفی با توجه به سابقه تاریخی دموکرت‌ها و اینکه شخص جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و تیم وی اعتقادی به عملیات نظامی ندارند، به نظر می‌رسد که گزینه نظامی خیلی پررنگ و محتمل نباشد، اما به هر حال این جبهه گسترده امنیتی، نظامی و سیاسی از سوی آمریکا در منطقه علیه ایران با شرکت رژیم صهیونیستی و برخی رژیم‌های مرتجع عرب شکل خواهد گرفت و فشار‌ها از سوی آمریکا از هر جهت از ناحیه سیاسی و امنیتی و اقتصادی تشدید خواهد شد و ایران شاهد یک نوع تقابل سیاسی با برخی کشور‌های منطقه و بیش از همه رژیم صهیونیستی و حتی با آمریکا خواهد بود، اما به مرحله تقابل نظامی نخواهد رسید.

اما برآورد‌ها حاکی از آن است که تعویق سفر بایدن این امکان را به آمریکایی‌ها خواهد داد که به درک و نتیجه بهتری از سرنوشت دولت نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برسند. آمریکایی‌ها نگران این مسئله هستند که بلافاصله پس از سفر بایدن دولت بنت سرنگون شود و اینگونه به نظر برسد که بایدن در سیاست اسرائیل مداخله کرده و درصدد تاثیرگذاری در آن است.

پس از خروج چند نماینده کنست از دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی، دولت این رژیم به ریاست نفتالی بنت اکثریت خود در پارلمان را از دست داده و امکان سرنگونی آن توسط اپوزیسیون به ریاست بنیامین نتانیاهو فراهم شده است. رئیس جمهوری آمریکا قرار بود ماه جاری میلادی به اراضی اشغالی سفر کند، اما کاخ سفید روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که این سفر به ماه آینده موکول شده است.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار