عضو مجلس خبرگان رهبری:

مردم نقش مهمی در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی دارند

آیت‌الله اراکی گفت: مردم و تشکیلات نقش مهمی در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی دارند.
کد خبر: ۵۳۰۳۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵ - 23June 2022

مردم نقش  مهمی در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی دارندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، آیت‌الله محسن اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری، امروز (پنج‌شنبه) در پانزدهمین مجمع عمومی سراسری این حزب که در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه برگزار شد، اظهار داشت: موضوع بحث بنده در این جمع، درباره نقش مردم و تشکیلات در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین اصول شکل‌گیری جمهوری اسلامی و جامعه اسلامی، دو پایه اصلی مشروعیت و قدرت است. اساسا بنابر آنچه ما از منابع اسلامی خود استفاده می‌کنیم، همین دو پایه مهم است. مراد از مشروعیت، عادلانه بودن حاکمیت است. هر قدرتی در جامعه شکل می‌گیرد باید عادلانه باشد. هر مشروعیتی مخصوص خداوند متعال است و از جانب او است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: حق حاکمیت یعنی حق فرمان و امر و نهی، وقتی گفته می‌شود، حاکم می‌تواند امر و نهی کند، این حق مخصوص ذات حق متعال است. نگاه ما به خداوند متعال با بینش اسلامی، نسبت به بینش دیگر ادیان متفاوت است. ما خداوند را فقط به عنوان آفریننده نمی‌شناسیم. خداوند با این موضوع در قرآن برخورد می‌کند و تأکید شده که خداوند فقط وجودبخش نیست، بلکه مدیر و فرمانرواست، امر کردن تنها از آنِ اوست، هم آفرینش و هم فرمان از آن اوست.

آیت‌الله اراکی با بیان اینکه همه واژگان فرمانروایی برای خداوند به کار برده شده، است، اظهار کرد: خداوند حاکم است و کسی را شریک خود قرار نمی‌دهد. ویژگی الهی، ویژگی حاکمیت است که این حاکمیت قدوس است. خداوند، ملکی است که حق فرمانروایی دارد و مبتنی بر عدل است. ما در نگاه شیعه معتقدیم که فرمانروا باید با اذن الهی فرمانروا باشد، چون هر انسان با انسان دیگر برابر است، در اینجا اراده است که برتری دارد. در واقع باید از اراده فرمانروا پیروی کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: منشأ مالکیت، آفرینندگی است. فرمانروا حق مالکیت دارد. چون خالق است، حق فرمانروایی دارد. کسی که خالق نیست و قرار است فرمانروا باشد، باید اذن الهی داشته باشد تا مشروع شود. اراده هیچکس مانند دیگری نیست. فرعون در تاریخ می‌گفت باید از من پیروی کنید چون من می‌خواهم، این دلبخواهی منشأ فرمان نیست. منشأ فرمان باید از جانب خدا باشد.

وی ابراز کرد: در مالکیت اقتصادی نیز همین است یا در مالکیت معنوی، اگر کسی ایده‌ای را بپروراند، مالک آن می‌شود، چون خالقش است. می‌توان گفت که صرفا عملی شدن حق فرمانروایی کافی نیست. اگر کسی به مشروع، فرمانروا شود ولی قدرت نداشته باشد، فایده‌ای ندارد. اجتماع اراده، قدرت‌آفرین است. اجتماع و نقش مردمی مهم است. قبول کردن مردم نیز نمی‌تواند کافی باشد، باید اجتماع اراده‌ها وجود داشته باشد، مانند موضوعی که برای حضرت علی (ع) پیش آمد.

آیت‌الله اراکی با اشاره به اینکه قرآن دو عنصر را معرفی می‌کند برای کسی که حاکمیتش تأیید می‌شود. گفت: میثاق نصرت و اطاعت، در قالب دو میثاقی که نام می‌برد، اجتماع اراده‌ها (قدرت) و مشروعیت رخ می‌دهد. در اسلام این مسائل به طور کلی باز و تفکیک شده است، این میثاق‌ها را می‌توان از طریق انتخابات از مردم گرفت، این مشروعیت دارد. در سوره توبه، کاملا درباره میثاق نصرت بیان شده. هر دو میثاق مهم است. فوز عظیم، در گروه این دو میثاق است. در خصوص موضوعات حکمرانی در اسلام بحث‌های بسیاری داریم.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: یک تشکیلات می‌تواند دو عنصر گفته شده را فراهم کند برای یک جامعه‌ای که می‌خواهد مشروع و قدرتمند باشد. اطاعت از مدیریت و کمک به او می‌تواند در تشکیلات رخ دهد، اعضا می‌توانند با در اختیار گذاشتن، علم یا ثروت یا توانمندی به حاکم کمک کنند، تشکلات و احزاب می‌توانند این دو عنصر را کنار هم جمع کنند. عنصر اطاعت و عنصر نصرت مردم به فرمانروا برای اداره جامعه، ممکن است اختلاف نظر هم داشته باشند، این در مجموعه کلان قابل پذیرش است.

آیت‌الله اراکی با ارائه پیشنهادهایی برای جامعه اسلامی مهندسین، بیان کرد: هیچ تشکلی را قدرتمندتر از جامعه مهندسین ندیدم که تجربه گذشته دارند و منتقل می‌کنند. ما هنوز نتوانستیم تجربه‌های خود را تبیین کنیم. یکی از مشکلاتی که داریم این است که رسانه‌ای برای دفاع از انقلاب نداریم، حتی رسانه ملی هم هزینه‌ای برای معرفی و دفاع از انقلاب نداده است. مجموعه جامعه مهندسین در تبیین تجارب تلاش کرده است. این جامعه باید در هر عرصه حکمرانی نظریه بدهد و بررسی کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: متأسفانه احساس نمی‌کنم که جامعه مهندسین نقش روشنی در تصمیم‌گیری های کشور داشته باشد، درصورتی که بسیاری از اعضا، صاحبان تجربه، علم و قدرت و تفکر هستند، این اعضا باید طرح بدهند و بررسی شود، جامعه اسلامی مهندسین باید فکری برای جامعه جوان باشد، باید به فکر نسل جوان مهندسین متعهد بود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها