پیام وزیر ارشاد به نشست کارشناسان شورای فرهنگ عمومی؛

پی‌ریزی بسترهای تحول عملی در سبک زندگی اسلامی ضروری است

اسماعیلی در پیامی به نشست کارشناسان شورای فرهنگ عمومی و کارگروه ساماندهی مد و لباس ایرانی و اسلامی استان‌ها گفت: پی‌ریزی بسترهای تحول عملی در سبک زندگی اسلامی، رسالت شورای فرهنگ عمومی است.
کد خبر: ۵۳۰۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲ - 23June 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به نشست تخصصی کارشناسان شورای فرهنگ عمومی و کارگروه ساماندهی مد و لباس ایرانی و اسلامی استان‌ها، که در مشهد مقدس برگزار می‌شود، گفت: پی‌ریزی بسترهای تحول عملی در سبک زندگی تراز ایرانی اسلامی در کنار فهم و رصد و مدیریت مسائل محلی و منطقه‌ای، رسالت شورای فرهنگ عمومی است.

در متن پیام محمدمهدی اسماعیلی که از سوی سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور قرائت شد، به این نشست آمده است:

ضمن عرض سلام و درود، آرزو دارم فرصت زیارت در قبله معنویت ایران اسلامی و حضور در مشهدالرضا (ع)، میثاقی مجدد و جمعی برای رهپویی امیدوارانه و صبورانه صراط مستقیم قرآن و عترت در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد و در اعتلای اخلاق و سبک زندگی جامعه و خانواده ایرانی، ذخیره‌ای از ایمان و تعهد فراهم آورد.

نهادی که حلقه وصل مردم، دولت، نخبگان و فعالان فرهنگ، دین و هنر در نظام مردم‌سالاری دینی بوده و هست. حفظ، احیا، اعتلا و کارآمدسازی شورای فرهنگ عمومی را بدان جهت در صدر برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مثابه میزبان این شورا در دولت مردمی قرار دادیم که عمیقاً به زیست‌بوم‌گرایی، زعامت ولایت فقیه بر میدان فرهنگ، مردمی‌سازی و تخصص‌گرایی و راهبری جمعی اهداف فرهنگی باور داشتیم.

این‌که بر اساس مأموریتی سترگ، دبیرخانه‌های شورا در استان‌ها و شهرستان‌های ایران اسلامی؛ پشتیبان تحول و تعالی شورا هستند و عزم راسخ بر تقویت کمی و کیفی مصوبات، گزارش‌ها و رصدها ایجاب می‌کند که دبیران و کارشناسان فرهنگ عمومی در اوج شناخت از اسناد، سیاست‌ها و اولویت‌های فرهنگی کشور باشند. تدوین و تحقق سند تحول فرهنگ و هنر استان که در صدر انتظارات وزارتخانه از مدیران کل است، چه در قالب برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور و چه در قالب دیگر برنامه‌های راهبردی، مرهون نقش‌آفرینی جدی شوراها و اعضای گرانقدر آن خصوصاً هیأت رئیسه‌ی آن است. ارتقای ملموس شاخص‌های سرمایه اجتماعی خصوصاً امید و هویت فرهنگی، تقویت نشاط اجتماعی و پی‌ریزی بسترهای تحول عملی در سبک زندگی تراز ایرانی اسلامی در کنار فهم و رصد و مدیریت مسائل محلی و منطقه‌ای، رسالت ما در شورای فرهنگ عمومی است.

از سوی دیگر راهبری و پیگیری ستادی تعالی و تقویت زیست عفیفانه در زندگی خانوادگی و اجتماعی از سال ۱۳۸۴ در رأس اولویت‌های شورا قرار داشته که در دوره جدید با نگاهی راهبردی، عمیق، مردمی و تخصصی بر پایه مطالعات کارشناسی و امکان‌های واقعی نظام فرهنگی کشور در شورا و سایر اعضای آن خصوصاً وزارت فرهنگ و ارشاد السامی دنبال می‌شود.

هدایت ستاد حجاب و عفاف وزارتخانه توسط دبیر شورا نشانگر آن است که ما عزم راسخ در پیش‌رانی اقدامات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در این عرصه مهم فرهنگ عمومی داریم. رابطان استانی این عرصه، در تعامل کامل با دبیران شورا در استان‌ها باید اشراف و ابتکار عمل جدی در برنامه‌ها، منابع و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل فرهنگ‌سازی حجاب و عفاف خصوصاً در نسل جوان و نوجوان داشته باشند.

یکی از ساختارهای تحقق این مهم بخش کارگروه سامان‌دهی مد و لباس نیز در این دوره دستخوش تحولی انقلابی شده است که توفیق بیشتر در آن، جدیت، مشارکت و سخت‌کوشی همکاران استانی و نیز کارگروه ملی برای تحقق مطالبات و انتظارات متورم بر زمین مانده در یک دهه گذشته را می‌طلبد. طراحان هنرمند، مؤسسات هنری، اصناف، فعالان حوزه حجاب و عفاف، صنعت نساجی و مد و پوشاک، بازیگران فرهنگی تحول در سه عرصه طراحی، تولید و توزیع پوشاک هستند که قوانین و اسناد بالادستی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطالبه کرده‌اند. تعامل با این بازیگران را جدی گرفته و فرایندهای متنوع آموزشی، نمایشی و نظارتی را با غایت دسترس‌پذیرسازی لباس زیبا، سالم، ارزان و عفیفانه در تراز فرهنگ و تمدن ایران اسلامی مدنظر قرار دهید.

در پایان اعلام می‌کنم، با هدایت‌های حکیم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری در چهلواره دوم انقلاب اسلامی، امیدوارتر از گذشته و الهام یافته از مفاخر و ارزش‌ها و قله‌های فرهنگ الهی و انسانی و زیست بوم‌های متنوع ایران سرافراز خواهیم توانست جلوه‌هایی دیگر از جهاد و مقاومت را در قامت تبیین و تقویت ایمان و تعهد به نمایش بگذاریم. بعون‌الله و فضله"

این نشست که یکم و دوم تیر در مشهد مقدس برگزار شده با سه رویکرد فرهنگ عمومی، مد و لباس و عفاف و حجاب همراه است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها