لاوروف:

همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران که ناقض برجام است باید لغو شود

وزیر امور خارجه روسیه بر احیای برجام تأکید کرد و گفت: همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران که ناقض برجام است باید لغو شود.
کد خبر: ۵۳۰۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰ - 23June 2022

همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران که ناقض برجام است باید لغو شودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه که بنا به دعوت همتای ایرانی خود و در اولین سفرش به جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم دیروز وارد تهران شد، امروز (پنج‌شنبه) دوم تیر پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح گفتگو‌های انجام شده پرداخت.

وی در ابتدای این نشست خبری به دیدارش با رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: دو کشور تصمیم دارند که روابط را گسترش دهند. ما نظر مشترک داریم که روابط فیمابین توانست به سطح بالایی برسد. با این هدف کار می‌کنیم درباره توافق بزرگ دیگر که ابتکار آن توسط رئیس جمهور ایران مطرح شده است. امروز توافق کردیم کارشناسان هر چه سریع‌تر توافق کنند. سندی که آینده شراکت استراتژیک ما را مشخص کند برای ۲۰ سال آتی. وظیفه ماست که روابط فیماین را گسترش دهیم در حالی که تحریم‌های آمریکا و کشور‌های اقماری مانع توسعه روابط شده است.

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: تجارت ما سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یافت و به حدود ۴ میلیارد دلار رسیده است.

لاوروف عنوان کرد: راه‌های خاصی را باید در بخش انرژی، حمل و نقل و کشاورزی، فاینانس و گمرکی پیدا کنیم. در نیروگاه بوشهر در فاز دوم و سوم کار می‌کنیم.

وی گفت: در چارچوب سن پترزبورگ بحثی درباره همکاری دو کشور داشتیم و در آینده جلسه کمیسیون مشترک را برگزار کنیم. وزارت خارجه دو کشور حمایت سیاسی و دیپلماتیک خود را در همه مسائل مختلف صورت می‌دهند.

لاوروف خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم آمریکا و اقمار آن‌ها اصول بین‌الملل و اساس منشور سازمان ملل و برابری حاکمیت کشور‌ها را عوض کنند. ما و ایران تحریم‌های یکجانبه برخلاف منشور توسط آمریکا را محکوم می‌کنیم. پروسه رسمی ورود ایران به سازمان شانگ‌های را استقبال می‌کنیم. در سمرقند قرار است یک تفاهمنامه‌ای امضا شود که پروسه حقوقی این مسئله را بیان می‌کند. مطمئنیم ایران نقش مهمی را در تحکیم این سازمان ایفا می‌کند.

وی درباره برجام نیز اظهار داشت: هدف ما این است که کاری که اشتباهی که آمریکا صورت داد تصحیح کنیم. زمانی آمریکا از برجام و قطعنامه خارج شد یک بار دیگر حقوق بین‌الملل را نقض کرده است. باید کاری کنیم که برجام احیا شود و به همان شکل اول آن که در ۲۰۱۵ توسط قطعنامه سازمان ملل تایید شد بدون هیچ اضافه. همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران که ناقض برجام است باید لغو شود امیدوارم آمریکا انتخاب منطقی خود را صورت دهد.

وی همچنین گفت:‌درباره موضوع سوریه درچارچوب روند آستانه صحبت کردیم. توافق کردیم هماهنگی خود را ادامه دهیم.

لاوروف ادامه داد: ما متعهد هستیم به وظایفی که به ثبات بخشیدن به منطقه خلیج فارس منجر می‌شود. آماده‌ایم دیالوگ همکارانه بین ایران و کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس ایجاد کنیم. هفته بعد اجلاس سران خزر در عشق آباد است و توافق کردیم برای این مراسم مهم آماده شویم. در دیدار دیروز با آقای رئیسی گفتیم که وضعیت فعلی در اوکراین چگونه است و از ایران برای فهم درست ریشه‌های این مشکل تشکر کردیم. غربی‌ها می‌خواهند از اوکراین مأمنی برای تهدید علیه خاک روسیه استفاده کنند. فدراسیون روسیه و پوتین بار‌ها توضیح دادند که ما انتخاب دیگری نداشتیم که منافع مردم روس و دونباس را تامین کنیم. مطمئنیم کشور‌های جهان از این وضعیت آگاه هستند.

وزیر خارجه روسیه گفت: آمریکا تلاش دارد نظم خودش را به دیگر کشور‌ها دیکته کند. این راه ناقض همه پروسه‌های تاریخی و روند عینی ایجاد جهان چندقطبی است که در چارچوب این کشور‌ها وحدت و منافع خود را حفظ می‌کنند.

لاوروف درباره نقش مخرب آمریکا برای کند کردن روند مذاکرات گفت: آمریکا ملاحظات خود را نگاه می‌کند و براساس مشکلات داخلی خود عمل کرده و تلاش می‌کند انتخابات کنندگانش را از مشکلات داخلی منحرف کند. آنچه آمریکا انجام می‌دهد مثالی است که تایید کننده کاری است که در وهله اول تصویری قرار داده می‌شود که هدف آن بر روی تایید نقش رهبری بی، چون و چرای آمریکاست. این‌که اعتبار خود را بالاتر از بقیه قرار دهد ریسک دار است. این‌که آمریکا یک سال پیش ما را متهم کرد که ما ترمز ایجاد کردیم بر سر راه برجام و این مسئله درست نبود. روسیه مثل طرف‌های دیگر گفته که ما برجام را به صورت کامل احیا کنیم. آمریکا ترمز ایجاد می‌کند. ما به دوستان ایرانی گفتیم که از موضع آن‌ها برای احیای کامل برجام بدون هیچ کم و کاستی و افزودن به آن.

وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سؤالی گفت: در تماس‌هایی که با اسرائیل داریم تاکید داریم که فضای هوایی را در سوریه انجام ندهند. حادثه اخیر رخ داد حمله بود به فرودگاه غیرنظامی و باعث از کار افتادن این فرودگاه شد. ما از اسرائیل درخواست کرده و خواستیم که قطعنامه شورای امنیت را رعایت کنند و ادامه می‌دهیم در دفاع از موضع خودمان.

وی درباره بحران امنیت غذایی هم گفت: هیچ ارتباطی بین انجام عملیات ویژه روسیه در اوکراین با بحران امنیت غذایی وجود ندارد و همه می‌دانند. آمریکا و سازمان‌های بین‌المللی مطلعند. بحران و عواقب این بحران چند سال پیش ایجاد شد. مسئله دیروز نیست و چند سال قبل ایجاد شد وقتی پوتین مفصل صحبت کرد و کشور‌های غربی یک کار پوپولیستی انجام دادند. تلاشی که در حال حاضر توسط ترکیه و دبیرکل سازمان ملل صورت می‌گیرد خیلی وقت پیش می‌توانست موفقیت آمیز باشد اگر اوکراین و صاحبان غربی آن‌ها مین زدایی دریای سیاه و بنادر آن را انجام می‌دادند. باید مین زدایی شود و کشتیرانی را آزاد کنیم.

لاوروف ادامه داد: گندم اوکراین کمتر از یک درصد تولید گندم جهان است. باید اوکراین را مجبور کنیم که کشتی‌هایی را که توقیف کرده‌اند آزاد کنند و مانور‌های انحرافی را از اذهان مردم درباره کار‌های غربی‌ها بزدایند.

وی درباره همکاری ایران و روسیه در بازار انرژی گفت: قبل از هر چیزی به خاطر کار‌های غیرقانونی آمریکا و کشور‌های اقماری آن‌ها تلاش کردند توسعه بخش انرژی ایران را مهار کنند و همین کار را در قبال روسیه انجام دهند. پلان دوجانبه‌ای که امروز بررسی کردیم که در حال حاضر چارچوب خودش را پیدا می‌کند انجام می‌شود. هدف آن‌ها این است که به تحریم‌های یکجانبه را منوط نکنیم. برنامه پرامیدی داریم که در این زمینه همکاری کنیم. برای ثبات بخشیدن به بازار نفت و گاز موافقت کامل داریم که در چارچوب اوپک پلاس برای لزوم تامین منافع ایران.

وزیر خارجه روسیه همچنین در پاسخ به سؤالی بیان کرد: در خصوص سیاست آمریکا خیلی زیاد می‌شود صحبت کرد. اگر آمریکا واقعا علاقه‌مند است کار برجام را احیا کند. ترجیح ما بر این است که برنامه‌های اختلافی ایجاد نشود. آمریکا در هر منطقه‌ای این کار را صورت می‌دهند. این ناقض همه فرمت‌های جهانی است که در آسیا و اقیانوس آرام در حول و حوش آسه آن وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم کشور‌های عرب دیالوگی با طرف ایرانی ایجاد و قدم‌های دیگر بردارند که تامین کننده ثبات در منطقه باشد و ما هم خواستار همکاری در این زمینه هستیم. سازمان ملل و اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا نیز وارد این روند شوند.

لاوروف ادامه داد: در خصوص ابتکار آمریکا در خاورمیانه و پدافند‌های موشکی بالانس ایجاد نمی‌کند و تلاش برای ایجاد لاین جداکننده است. این خط مشی به بن بست منجر می‌شود. همه مشکلات باید از طریق همکاری حل شود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار