یادداشت/ حامد افروغ

سستی بنیان خانواده در نتیجه دوری از فرهنگ دفاع مقدس

خانواده یکی از کانون‌های اصلی تقویت جبهه‌های نبرد با گسیل فرزندان به خط مقدم بود که پس از دفاع مقدس با تهاجم فرهنگی و اقتصادی دشمن و بی‌کفایتی برخی مسئولان فرهنگی و اقتصادی، تبعات خطرناک آن امروز در این نهاد آشکار شده و بخشی از جامعه را از فرهنگ دفاع مقدس دور کرده است.
کد خبر: ۵۳۰۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۱ - 25June 2022

خانوادهگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس‌ـ حامد افروغ؛ پیروزی ایران در دفاع مقدس آن هم با وجود محرومیت‌های بسیارش جهت دریافت سلاح و شرایط خاصی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی داشت، برای بسیاری از مردم، مسئولان و محققین در سطح جهانی جای سوال است.

قطعا با واکاوی پیروزی ایران در دفاع مقدس مبنی بر اینکه دشمن نتوانست در تهاجمش به اهداف خود دست یابد، علل و عوامل زیادی را می‌توان برشمرد اما آنچه که در این نوشتار مورد نظر است، خانواده است. مردم ایران به دلیل اهمیتی که برای خانه و خانواده قائل هستند و اهتمامی که والدین به تربیت فرزندان داشته و حتی پس از ازدواج و استقلال فرزندان آنها را رها نکرده و همواره مراقب سلامت نفس آنها هستند، غالباً از جامعه و رفتارهای اجتماعی سالم‌تری برخوردارند.

غیرتمندی به عنوان یکی از اصول تربیتی مردم ایران مطلبی است که بسیار مورد تاکید خانواده بوده و در اشکال مختلف ظهور و بروز می‌کند که افراط های مقطعی یا موردی نیز حاکی از درجه اهمیت آن است. با پیروزی انقلاب اسلامی و تمرکز زایدالوصف سیطره جهانی بر ایران، خانواده از مهم‌ترین کانون‌های تهاجم دشمن قرار گرفت و با شکل‌گیری تهاجم فرهنگی، اثرات مخرب این هجوم خود را در خانواده نشان داد.

به دلیل یکنواختی فرهنگی که تا پیش از انقلاب اسلامی بر خانواده‌ها حاکم بود، فرهنگ عمومی جامعه از یکدستی بیشتری برخوردار بود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل باز شدن فضای جامعه و به قولی چشم باز کردن مردم به دنیا از سویی و تهاجم مسموم غرب از سوی دیگر، در کنار مخمصه‌های اقتصادی که برای ملت تراشیده می‌شد و همچنین بی‌کفایتی بسیاری از دولتمردان در مواجهه با این معضلات، ترکیب مستحکم خانواده آسیب دید و کم‌کم آن بافت تربیتی قوی که غیرتمندی یکی از عناصر آن بود، ضربه خورد.

امروز ریشه بسیاری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی را که گاهی آنها را منبعث از رفتار زنان در جامعه می‌دانند باید به دلیل عدم تربیت صحیح مردان و تقلیل آن نگاه غیرتمند در خود مردان جست‌وجو کنیم. عنصر غیرتمندی یکی از عواملی است که هم در مسائل داخلی در مواجهه با بسترهای فسادزا و هم در زمینه خارجی برای مقابله با دشمن به قوام جامعه می‌انجامد؛ اما با تضعیف آن در قالب «حق آزادی پوشش»، «آزادی زنان»، «آزادی عقیده» و امثالهم که هر کدام در جای خود محل بحث و روشنگری است، همواره غیرت مردان مورد هجمه بوده تا رهین آن بتوانند پایه‌های استحکام خانواده را سست کنند.

از این‌رو با بروز رفتارها و واکنش‌هایی مثل تجمع بلوار شهید چمران در اهواز، پیش ازآنکه سراغ زنان و دختران برویم، باید حال مردان آنها را پرسید که چگونه نوامیس خود را فرش نگاه غیر کرده‌اند. از این‌رو در بحث آسیب‌شناسی باید به فکر تقویت بنیان خانواده و جایگاه پدر بود که در دو حوزه فرهنگی و اقتصادی، از سوی مسئولان امر و البته دشمنان ملت ایران مورد هجمه و تخریب قرار گرفته است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار