رئیس جمهور در همایش قوه قضاییه:

مقابله با نفوذ وظیفه اصلی جریان انقلابی بابصیرت است/ در اجرای عدالت نباید از جوسازی‌ها ترسید

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه در هر شیطنت و فتنه‌ای در کشور جای پای نفاق دیده می‌شود، گفت: مقابله با نفوذ وظیفه اصلی جریان انقلابی آگاه و با بصیرت است.
کد خبر: ۵۳۱۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲ - 27June 2022

جای پای نفاق در هر فتنه‌ای دیده می‌شود/ انقلابی‌ها آگاه باشندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور صبح امروز (دوشنبه) در همایش قوه قضائیه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و یارانش، اظهار داشت: در تحلیل حادثه هفتم تیر و قضایای سال ۶۰ آنچه باید عرض کنم آن است که جریان نفاق با پشتیبانی نظام سلطه تصمیم داشت که جبهه انقلاب و نماد‌های انقلاب را ترور شخص و ترور شخصیت کند.

وی افزود: به حضرت رضا (ع) عرضه می‌داریم که خدا لعنت کند کسانی که به شما زهر دادند. دهه ۶۰ را به یاد بیاورید و ببینید منافقین چگونه و چه چهره‌هایی را ترور کردند و با نشر شایعات و تهمت‌ها به سمت حاشیه سوق داده می‌شدند. امام خمینی (ره) از مظلومیت شهید بهشتی به صورت ویژه یاد می‌کردند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: با شهادت رجایی و  آیت‌الله بهشتی و چهره‌های نماد انقلاب می‌خواستند جریان انقلاب به حاشیه رانده شود و نظام سلطه را بر کشور فراهم کنند. در جنگ اراده‌ها خداوند اراده کرد و حق‌طلبان و جبهه انقلاب را بر آن‌ها پیروز کرد.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه در هر شیطنت و فتنه‌ای در این ۴۰ سال کشور جای پای نفاق دیده می‌شود، گفت: جریان نفاق با نظام سلطه سعی داشتند شیطنت خود را ادامه دهند، اما جریان انقلاب باید آگاه باشد تا جریان نفاق نتواند اهداف پلید خود را دنبال کند.

وی با بیان اینکه راه، مسیر و شخصیت شهید بهشتی باید ادامه پیدا کند، اظهار کرد: ساختار سازی را از فکر شهید بهشتی و خبرگان اول داریم که این ساختار و سازوکار را برای جریان ولایت در جای جای نظام ایجاد کردند و ما باید از این جهت قدردان آن‌ها باشیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: از مسئولان در قوه قضاییه تشکر می‌کنم که به دنبال احقاق عدالت هستند و بسیاری در دستگاه قضایی بی نام و نشان برای تحقق عدالت در تلاش هستند. به ویژه از رئیس مجرب قوه قضاییه با سابقه ۴۰ ساله کار قضایی تشکر می‌کنم که گفتمان حفظ سرمایه اجتماعی و ارتقای آن ضمن مبارزه با فساد و گسترش عدالت را در دستور کار دارند.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به روایتی از امیرالمومنین (ع)، بیان کرد: امیرالمومنین (ع) در این روایت بر عدل و سخاوت تاکید داشتند و آن را در راس امور می‌دانستند. جامعه را باید بر عدالت بنا کرد و سنگ زیربنای جامعه اسلامی بر عقلانیت، عدالت، معنویت و اخلاق است. روابط اجتماعی باید بر اساس عدالت تاسیس شود. در مجلس قانون عادلانه، در قضاوت، قانون و قضاوت عادلانه ملاک است.

وی با بیان اینکه امروز پیوست عدالت باید در دستور کار همه تصمیم‌گیری‌ها باشد و این امری ضروری است، اظهار کرد: باید دید چقدر به عدالت نزدیک شدیم یا خدای ناکرده از آن فاصله گرفتیم. هیچ موضوعی در فرهنگ دینی ما بعد از توحید، به گستردگی و فراگیری عدالت وجود ندارد. توحید و عدالت، بعثت و عدالت و... عدالت در اجرا، عدالت در سیاست و عدالت در همه حوزه‌ها امری فراگیر است.

رئیس‌جمهور عدالت در قضا و داوری را یکی از جلوه‌های بسیار مهم عدالت دانست و تاکید کرد: سوال این است که حق چیست؟ شناختن حق اولین گام و گرایش به حق، دومین گام و ایستادگی در راه حق سومین کام است و برخی حق را نمی‌شناسند و برخی علی رغم شناخت با گرایش‌های فردی و هوای نفس نمی‌توانند آن را اجرا کنند و همواره باید مراقب این آفت بود. همه باید مراقب این مسأله باشیم.

وی گفت: در اجرای عدالت نباید ترس داشته باشید و در این زمینه قطعا با جوسازی‌ها و فضاسازی‌ها مواجه خواهید شد که البته خداوند وعده داده است خود در این زمینه آنان که صبوری کنند، به آنان کمک خواهد کرد. امروز وظیفه مهم همه ما اجرای عدالت است و در عدالت شناخت عدالت بسیار مهم است که عدالت با کیست و چیست و با کدام قشر است و دوم و گرایش به حق و سوم ایستادگی برای اقامه حق است.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به تفکر انقلابی داشتن گفت: نیرو‌های امام و انقلاب باید به ارزش‌ها و انقلابی بودن خود افتخار کنند و بر انقلابی بمانیم که در این موضوع ارزش‌ها عوض نمی‌شود، ولی روش‌ها تغییر می‌کنند و نمونه این انقلابی بودن را می‌توان در شهیدان بهشتی، قدوسی و سردار سلیمانی که نمونه‌های کارآمد افراد انقلابی بودند که البته انقلابی بودن ممکن است همراهش ترور شخصیت، تهمت و ... را به همراه داشته باشد انچه مهم است عمل به تکلیف و وظیفه است

رئیس قوه مجریه گفت: اجرای عدالت هیچ سازگاری با فقر و فسادو تبعیض ندارد اگر اجرای عدالت اقتصادی در کشور اجرا شود، ما شاهد این هستیم که فقر به حاشیه رانده میشود و جماعه از تبعیض نگران کننده نخواهیم بود که جز وظایف قوه قضاییه است
رئیس جمهور افزود: هیچ دستگاهی در کشور را نمی‌شناسم که ماموریت پیشگیری از وقوع جرم دارد و تمام تصمیم سازی‌ها باید مبتنی بر کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی، فرهنگی و و رشد هنجار‌ها باشد و در این زمینه اگر دستگاه‌ها درست عمل کنند قوه قضاییه ورود خواهد کرد.

حجت‌الاسلام رئیسی خطاب به قوه قضاییه گفت: حتما عمکلرد شما تصحیح عمکلرد دستگاه‌های احرایی است و حتما باید مجریان باید استقبال کنند برای شناساسای اسیب‌ها خود شان و ما مراجع قضایی و نهاد‌های قانونی را کمک می‌دانیم برای دولت چرا که این حرکت باعث جلوگیری از فساد می‌شود.

رئیس قوه مجریه افزود: از تضمین‌های اجرای عدالت در جامعه داوری عادلانه است که اگر کسی مرتکب فساد شد حتما قضاوت عادلانه و کیفرخواست آن در جهت عدالت کمک بکند باشد.

وی افزود: من امروز نسبت به فساد قبل از هر کس مسئول خود نسبت به وقوع فساد حساس باشند و این حساسیت پیشگیرانه است و من اعلام می‌کنم خط قرمز من در دستگاه اجرایی بی استناد حرف زدن و از طرف دیگر حساسیت داشتن به قضیه است که حتما عزیزان قوه قضاییه باید نسبت به حفظ اموال و آبروی افراد و حفظ منابع طبیعی و محیط زیست و ... همت به کار بندند.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: رمز موفقیت در کشور انسجام بین قوا، نیرو‌های مسلح و نهاد‌های انقلابی است که همه زیر نظر رهبری مشغول خدمت رسانی هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما در قوای سه گانه تصمیم گرفتیم، گرفتار حاشیه‌ها نشویم، افزود: در ادوار گذشته مسئولان و دست اندرکاران گرفتار حاشیه‌ها شدند و ما امروز از برخی کار‌ها عقب مانده ایم و مشکلاتی در این زمینه داریم. متن خدمت خالصانه، گره گشایی از زندگی مردم، اجرای عدالت اجتماعی و اقتصادی در جامعه و گذشتن از همه سلیقه‌های فردی و شخصی و نگاه‌های سیاسی و پرداختن به آن چه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم برای همه ترسیم کرده اند، است.

رئیس جمهور گفت: ما در دولت نسبت به آینده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور بسیار امیدواریم، اما شاهد عقب ماندگی‌هایی هستیم که نباید کشور این عقب ماندگی‌ها را می‌داشت.

رئیس قوه مجریه با اشاره به دغدغه‌ها و رنج‌های مردم، افزود: تصمیم و اراده جدی دولت و مجلس و همچنین قوه قضاییه این است که باید نسبت به پیشرفت و عدالت تلاش کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه نه حق عقبگرد و نه حق درجا زدن و نه حق سیر قهقرایی و ارتجاعی داریم، افزود: کشور یک راه بیشتر ندارد و آن هم پیشرفت و عدالت است، که ما آن را با قوت و با مشارکت مردم و انسجام همه قوا ان‌شاءالله به پیش خواهیم برد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه هرجا مشارکت مردم بوده است آنجا موفق بوده‌ایم گفت: بنا داریم در بسیاری از حوزه‌ها وقتی می‌گوییم دولت مردمی حقیقتا مردم را در این رابطه شریک کنیم و از آن‌ها برای انجام کار‌ها کمک بگیریم.

رئیس قوه مجریه پشتیبانی دستگاه قضا را موثر در پیشرفت کار دولت خواند و با اشاره به آشنایی خود به مشکلات و کمبود‌های دستگاه قضا، گفت: در دو مقطع برای حل این مشکلات تلاش شد و در بودجه سال ۱۴۰۱ هم ۲ و ۹ دهم که بودجه قوه قضاییه بود اختصاص پیدا کرد.

وی گفت: تخصیص اعتبارات به قوه قضاییه داده شد تا دست ریاست این قوه باز باشد تا بتواند گام‌هایی ولو مقدماتی برای رفع مشکلات کارکنان دستگاه قضا بردارد.

رئیس جمهور با اشاره به جذب ۱۰ هزار نیروی انسانی در قوه قضاییه افزود: دستگاه قضا باید نیروی کارآمد و با انگیزه داشته باشد.

وی گفت: هزینه‌های دادرسی باید کاهش پیدا کند و دسترسی به عدالت آسان شود.

رئیس جمهور گفت: به همین منظور با همکاری مجلس دنبال آن هستیم تا منابع دیگری جایگزین درآمد هزینه‌های دادرسی کنیم.

رئیس قوه مجریه افزود: باید از دغدغه قاضی و کارکنان دستگاه قضایی بکاهیم که آن‌ها فقط بتوانند به دادرسی عادلانه خود بپردازند.

وی گفت: برخی کمبود‌ها را در استان اصلاح می‌کنیم و در مصوبات سفر‌های استانی قرار می‌دهیم تا گره کار را در همان استان‌ها باز کنیم.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها