سخنگوی فراجا در نشست خبری:

دستگیری سارقین بانک ملی جنبه‌های هوش و توانایی پلیس را نشان داد

سردار حاجیان با اشاره به دستگیری سارقین بانک ملی در کمتر از ۴۸ ساعت، گفت: این سرقت جنبه‌های هوش و توانایی‌های پلیس را نشان داد و پلیس‌های منطقه و جهان این حرکت پلیس را تحسین کرده و خواستار تجربیات پلیس ایران درخصوص دستگیری سارقین بودند.
کد خبر: ۵۳۱۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶ - 27June 2022

کشف بیش از ۱۶۰ تن مواد مخدر در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، سردار «مهدی حاجیان» سخنگوی فرماندهی کل انتظامی کشور صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه گستره ماموریت‌های فرماندهی انتطامی از مرز تا مرکز است، اظهار داشت: این گستره ماموریتی به انتظامی کشور، جایگاه ضابط قضایی می‌دهد و باید با هوشمندی و ضابطه حافظ جان و ناموس مردم بود.

وی ادامه داد: ماموریت‌های انتظامی کشور به پلیس یک نقش ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی می‌دهد.

سردار حاجیان با گرامیداشت هفته مبارزه با مواد مخدر گفت: موضوع مواد مخدر یک نگرانی برای جامعه جهانی ایجاد کرده و یکی از دغدغه‌های اصلی آن‌ها است.

سخنگوی فراجا افزود: امروز فرماندهی انتظامی کشور در خط اول مبارزه با مواد مخدر است.

کشف بیش از ۱۶۰ تن مواد مخدر در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱

وی گفت: در سه ماه اول سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۶۰ مواد مخدر توسط همکارانم در مرزبانی و پلیس مبارزه با مواد مخدر کشف شده است؛ روز گذشته بیش از ۸۱ تن مواد مخدر امحاء شد که بخشی از آن مواد مخدر صنعتی بود.

سخنگوی فراجا افزود: پلیس آمادگی دارد در صورتی که کمپ‌ها آماده باشد و ظرفیت افزایش پیدا کند در کمتر از یک هفته معتادین متجاهر را جمع‌آوری کند؛ ضرورت دارد نهاد‌های مسئول به تکالیف خود بپردازند چون حضور معتادین متجاهر در خیابان‌ها باعث ایجاد ناامنی می‌شود.

سردار حاجیان با اشاره به اینکه از بهمن سال گذشته موضوع توزیع عادلانه یارانه‌ها در دستور کار دولت قرار گرفت، گفت: برخی سوءاستفاده کنندگان کالاهای اساسی را احتکار کردند.

کشف بیش از ۱۵ میلیون تُن آرد و گندم

وی ادامه داد: از ابتدای سال تا کنون بیش از ۱۵ هزار تن آرد و گندم، هشت هزار و ۷۰۰ تن برنج و هفت هزار و ۱۷۶ تن روغن کشف شده است.

سردار حاجیان با بیان اینکه هفت هزار و ۱۱۳ نفر متهم محتکر دستگیر و پرونده قضایی تشکیل شد، گفت: ارزش ریالی ۳۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

وی افزود: در مجموع ۱۴ هزار و ۵۳۶ متهم در حوزه قاچاق و احتکار دارو، ارز، تجهیزات پزشکی لوازم یدکی خودرو و لوازم رایانه دستگیر شدند.

سخنگوی فراجا اضافه کرد: هفت میلیون و ۳۱۷ هزار و ۲۷۴ عدد دارو، ۴۲۵ هزار قطعه و تجهیزات پزشکی، ۱۲ میلیون کیلو گرم مواد خوراکی با ارزش ۴۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

وی درباره معاملات فردایی گفت: سه گروه در این خصوص نقش دارند اول فروشندگانی که طلا و ارز ندارند و برای هیجان زده کردن بازار و تغییر در بازار اقدام می‌کنند دوم خریدارانی که‌ به دنبال سود بیشتری بودند و گروه سوم نوسان‌گیرانی بودند که در بازار خلل ایجاد می‌کردند.

سخنگوی فراجا ادامه داد: در معاملات فردایی یک معامله سوری و کاغذی صورت می‌گیرد و هیچگونه خرید و فروشی نیست. در قانون، جرم انگاری برای معاملات فردایی مشخص نشده بود و این باعث ایجاد خلل در بازار ارز و طلا می‌شود و تقاضاهای کاذب باعث ایجاد افزایش شده بود.

وی با بیان اینکه ۶۷ کانال در معاملات فردایی شناسایی شد، گفت: بیش از ۷۵ هزار نفر در این کانال‌ها عضو بودند؛ همچنین در این خصوص ۵۷ متهم دستگیر شدند.

سخنگوی فراجا افزود: در یک گروه شناسایی شده سه تُن طلای آب شده معامله شد در حالی که هیچگونه طلایی وجود نداشت. دو نفر از سرکردگان و ۳۰ سرشاخه اصلی دستیگر شدند.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰‌ میلیون واحد ارز کشف شد، گفت: در همین راستا ۱۳۸ نفر دستگیر شدند؛ همچنین در مجموع معاملات فردایی ۲۰۰ نفر شناسایی و سرشاخه‌های اصلی دستگیر شدند.

سخنگوی فراجا درباره رمز‌ارزها گفت: در سال‌های اخیر موجی از سرمایه‌گذاری در این حوزه ایجاد شد و پرونده‌های کلاهبرداری در پلیس فتا افزایش پیدا کرده است.

وی درباره مقابله با مجرمان سایبری گفت: در چند روز اخیر افرادی در فضای مجازی اقدام به تبلیغ فروش سوالات کنکور و امتحانات نهایی کردند که پنج نفر در این خصوص دستگیر شدند. مدرک تحصیلی دستگیرشدگان دیپلم و زیر دیپلم بوده است.

سردار حاحیان درباره برخورد با انتشار دهندگان لایو‌های غیر اخلاقی در اینستاگرام خاطرنشان کرد: طبق قانون انتشار چنین لایوهایی خلاف عفت عمومی است و شخص مجرم است و از دو ماه تا دو سال به زندان خواهد رفت.

وی ادامه داد: با توجه به رصد فضای مجازی، طرح‌های عملیاتی برای برخورد با لایوهای غیر اخلاقی در حال انجام است و تعداد زیادی شناسایی و برای آن‌ها پرونده تشکیل و تحویل دستگاه قضا شدند.

دستگیری سارقین بانک ملی جنبه‌های هوش و توانایی پلیس را نشان داد

سخنگوی فراجا درباره دستگیری سارقین بانک ملی گفت: برای دستگیری این سارقین یک عملیات مهم در پلیس با نام ثامن‌الائمه آغاز شد و با تلاش‌های پلیس تهران بزرگ توانستند سارقین حرفه‌ای را دستگیر کنند؛ شاید بتوان‌ گفت این سارقین ماه‌ها در این خصوص فکر و نقشه داشتند.

وی افزود: پلیس در کمتر از ۴۸ ساعت توانست این سارقین را دستگیر کند که این نشان دهنده ابزار، تجهیزات، هوشمندی و اشراف اطلاعاتی پلیس بود.

سردار حاجیان گفت: بخشی از اموال مسروقه کشف شد و این سرقت جنبه‌های هوش و توانایی‌های پلیس را نشان داد و پلیس های منطقه و جهان این حرکت پلیس را تحسین کردند و خواستار تجربیات پلیس ایران درخصوص دستگیری سارقین بودند.

وی درباره برخورد با سارقین با بیان اینکه امروز هزینه سرقت و جرم در کشور ما پایین است و اگر برای سرقت‌های خُرد چاره‌ای اندیشیده نشود ناامنی ایجاد خواهد شد، افزود: در  چهار ماهه نخست امسال ۲۵۲ هزا سرقت کشف شده است که نسبت به سال گذشته چهار درصد افزایش داشته‌ایم.

سخنگوی فراجا ادامه داد: ۶۲ درصد سرقت منازل، ۶۶ سرقت مغازه، ۹۲ درصد سرقت اتومبیل و ۷۰ درصد سرقت قاپ زنی کشف شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه متاسفانه سرقت‌های خرد افزایش هشت درصدی داشته است و در بقیه سرقت‌ها کاهش داشته‌ایم، گفت: پلیس ایران در کشف جرائم‌جنایی در منطقه و بین الملل نمره مطلوبی دارد و ۹۲ درصد جرایم جناحی کشف شده است؛ در قتل به ۱۰۰ درصد کشفیات رسیده‌ایم.

وی درباره سربازان وظیفه گفت: سازمان وظیفه عمومی فراجا تعاملات خوبی برای ساماندهی مسئله سربازان با مجلس و ستاد کل نیروهای مسلح داشتنه و خوشبختانه میانگین حقوق سربازان ۱۱۵ درصد افزایش داشته است.

سردار حاجیان در پاسخ به سوالی در خصوص جزئیات سرقت صندوق امانات بانک ملی گفت: اکثر متهمین دستگیر شدند به استثنای دو نفری که از کشور متواری شدند و تلاش‌ها برای بازگرداندن آن‌ها ادامه داد و بالای ۹۰ درصد اموال کشف و در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است.

سخنگوی فراجا در پاسخ به سوالی درباره جمع آوری سلاح‌های غیرمجاز گفت: پلیس در قالب طرح‌های مختلف برخورد با افرادی که سلاح غیرمجاز دارند را در دستور کار دارد و طبق هماهنگی با دادستان کل کشور برخورد شدیدی با آن‌ها خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا تاکنون متهمین متواری صندوق امانات بانک ملی به کشور بازگرداننده نشدند، افزود: پس از خارج شدن متهمین از کشور آن‌ها دیگر در صلاحیت سرزمینی ما نیستند و وارد صلاحیت سرزمین دیگر شده‌اند که رایزنی‌ها برای بازگشت آن‌ها ادامه دارد و از نظر ما تاکنون تاخیر صورت گرفته است.

سردار حاجیان در پاسخ به سوالی درباره امنیت بانک‌ها گفت: پلیس پیشگیری بازدید‌های دوره‌ای از بانک‌ها و اماکن حساس دارد؛ بانک‌ها و اماکن حساسی که به توصیه‌های پلیس پیشگیری توجه نکنند به عنوان ترک فعل به مراجعه قضایی اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار