رئیس جمهور پیش از عزیمت به ترکمنستان:

دریای «خزر» میراث مشترک کشور‌های ساحلی است

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: دریای خزر میراث و سرمایه مشترک بین کشور‌های ساحلی است و بیش از ۲۷۰ میلیون جمعیت از این دریا بهره‌مند می‌شوند.
کد خبر: ۵۳۱۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸ - 29June 2022

رئیسیبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهور صبح امروز چهارشنبه (۸ تیر) برای شرکت در نشست کشور‌های ساحلی دریای خزر دقایقی پیش عازم ترکمنستان شد.

رئیسی در فرودگاه مهرآباد در تشریح اهداف سفر به ترکمنستان، اظهار داشت: به دعوت رئیس جمهور ترکمنستان برای شرکت در اجلاس سران کشور‌های حاشیه خزر به ترکمنستان می‌رویم.

وی با بیان اینکه خزر میراث مشترک کشور‌های ساحلی است و بیش از ۲۷۰ میلیون جمعیت از این دریا بهره‌مند می‌شوند. افزود: علاوه بر رژیم حقوقی خزر، همکاری در حوزه حمل‌و نقل و مدیریتِ منابع دریای خزر و مانع شدن برای حضور بیگانگان که مورد تاکید همه کشور‌های ساحلی خزر است، گفتگو با سران کشور‌های ساحلی خزر نیز در دستور کار قرار دارد.

رئیس جمهور گفت: روابط خوبی با کشور‌های ساحلی دریای خزر داریم، اما در این اجلاس آنچه که علاوه بر رژیم حقوقی خزر مورد بحث قرار خواهد گرفت استفاده صلح‌آمیز با مقصد ارتقا امنیت در دریای خزر، همکاری بین کشور‌ها در حوزه حمل‌ونقل، ترانزیت و تجارت و همکاری بین کشور‌ها در مدیرت منابع زنده در دریای خزر، همکاری بین کشور‌ها در حفظ محیط زیست و مانع شدن برای حضور بیگانگان در دریای خزر است که مورد اتفاق همه کشور‌های ساحلی دریای خزر قراددارد علاوه براین مسائل نکات دیگری در این اجلاس مورد بحث قرار خواهد گرفت.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: علاوه بر شرکت در ششمین اجلاس سران کشور‌های ساحلی دریای خزر و گفت‌وگو با سران کشور‌های ساحلی مذاکرات دوجانبه‌ای هم در ادامه گفتگو‌های قبلی با کشور ترکمنستان خواهیم داشت.

وی گفت: در سی سال گذشته ارتباط خوبی بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان برقرار بوده، ولی در چند ماه اخیر پس از مساله کرونا و رفع برخی از موانعی که ایجاد شده بود، شاهدیم که شرایط ترانزیت و سوآپ گازی بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در نشست قبلی برقرار شد و ارتباطات تجاری و اقتصادی که بین دو کشور برقرار شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه شاخص‌ها نشان دهنده ارتقا سطح روابط به ویژه در حوزه تجاری و اقتصادی بین دو کشور است، خاطرنشان کرد: امیدواریم این سفر بتواند در جهات دیگری از مسائل اقتصادی و تجاری بین دو کشور گشایش ایجاد کند و همکاری‌های صمیمانه‌ای که بین دو کشور وجود دارد هم در روابط دو جانبه و هم در نقش آفرینی دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌الملل ان شاالله در این سفر ابعاد بیشتری پیدا کند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار