با موافقت نمایندگان مجلس؛

آئین‌نامه داخلی مجلس اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با الحاق یک تبصره به ماده ۳۷ قانون آئین نامه داخلی مجلس آن را اصلاح کردند.
کد خبر: ۵۳۱۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱ - 29June 2022

آئین‌نامه داخلی مجلس اصلاح شدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه ۸ تیر) در صحن علنی مجلس با الحاق یک تبصره به عنوان تبصره ۵ به ماده ۳۷ قانون آئین نامه داخلی مجلس با ۱۷۰ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ رأی موافقت کردند.

تبصره ۵ الحاق شده به شرح زیر است:

پس از تعیین کمیسیون‌های تخصصی، چنانچه به هر دلیل در حین دوره نماینده جدیدی به مجلس راه یابد، برای تعیین کمیسیون تخصصی وی مطابق فرآیند مذکور اقدام می‌شود. در صورتی که امتیاز نماینده جدید، برای کمیسیون مورد درخواست از امتیاز آخرین نماینده پذیرفته شده در همان کمیسیون بیشتر باشد، رعایت سقف مقرر در ماده ۳۸ آئین نامه داخلی الزامی نیست.

وقت مجلس باید صرف بهبود شرایط بهداشت و درمان شود

حجت الاسلام جواد نیک بین نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با اصلاح آئین نامه داخلی مجلس گفت: مخالفت ما از آن جهت است که طرح این موضوعات در وضعیت فعلی کشور ضرورتی ندارد که وقت مجلس برای اصلاح آئین نامه داخلی گرفته شود. بررسی اینکه نماینده‌ای در میان دوره، وارد مجلس شود و در کدام کمیسیون قرار گیرد امروز موضوعیتی ندارد.

وی افزود: بهتر است به این بحث بپردازیم که سازمان برنامه و بودجه، اعتبارات شهرداری‌ها را که از محل تملک دارایی بوده حذف کرده و شهرداری‌های زیر ۵۰ هزار نفر و کم برخوردار را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.

نماینده مردم کاشمر در مجلس تصریح کرد: وقت مجلس باید صرف بهبود شرایط بهداشت و درمان شود، وقت مجلس باید صرف رسیدگی به دستورات غلط میراث فرهنگی و گردشگری شود که برخی مراکز فرهنگی کشور را به ناکجاآباد برده است.

لزوم اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در موافقت با اصلاح آئین نامه داخلی مجلس گفت: هر نماینده باید بر اساس ضوابط و مدرک تحصیلی خود در کمیسیون تخصصی مشغول شود، اما قانون فعلی آئین نامه داخلی ناقص است، چرا که درباره نمایندگان میان دوره‌ای که به مجلس اضافه می‌شوند پیش بینی نکرده است. این نقص با الحاق تبصره مذکور حل خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر این اصلاح صورت نگیرد نماینده باید به کمیسیونی که کرسی خالی دارد برود کما اینکه در آن کمیسیون تجربه و تخصصی نداشته باشد.

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در مجلس در مخالفت با اصلاح مذکور گفت: الحاق این تبصره به منزله آن است که سقف تعداد نمایندگان در کمیسیون‌ها برداشته شود و این ایرادی است که پیش از این مجلس با آن مواجه بود.

وی عنوان کرد: تعداد نمایندگان در برخی از کمیسیون‌ها از جمله کمیسیون حقوقی و قضائی هنوز به حد نصاب نرسیده است. در چنین شرایطی الحاق تبصره مذکور به این معناست که هر نماینده می‌تواند به هر کمیسیونی که بخواهد برود.

نماینده مردم ساری در مجلس بیان کرد: همچنین کمیسیون محوری با الحاق این تبصره زیر سوال می‌رود. محدودیتی که در تبصره ماده ۳۸ مبنی بر سقف تعداد نمایندگان در کمیسیون آمده است نباید برداشته شود. جانمایی نمایندگان معدودی که در میان دوره به مجلس می‌آیند می‌تواند در اختیار هیئت رئیسه قرار بگیرد.

بابایی کارنامی خاطرنشان کرد: ایرادات آیین نامه داخلی بسیار زیاد است و باید به موارد دیگری که در اولویت بالاتری هستد، رسیدگی شود.

راه‌حلی جز اصلاح آیین نامه داخلی مجلس نداریم

همچنین روح الله متفکر آزاد نماینده مردم آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در موافقت با این طرح گفت: نماینده‌ای که میان دوره وارد مجلس می‌شود نماینده همه مردم ایران است و بنا به هر دلیلی نتوانسته در ابتدای دوره وارد مجلس شود، استفاده از این نماینده در کمیسیون‌های تخصصی حق خود او و حق مردم است.

وی عنوان کرد: آیا می‌شود ابتدای دوره اعلام کنیم تعدادی از کرسی‌های کمیسیون‌ها برای نمایندگانی که میان دوره اضافه می‌شوند خالی بماند؟ خیر! چراکه حق نمایندگان در ابتدای دوره ضایع می‌شود و از طرفی مشخص نیست چه کسی و با چه تخصصی قرار است در میان دوره به مجلس اضافه شود لذا ناچار هستیم در ابتدای دوره، نمایندگان را در کمیسیون‌ها تقسیم کنیم، اما در میان دوره نیز باید امتیازبندی صورت بگیرد.

این نماینده مجلس تأکید کرد: هر طور بیندیشیم راه حلی جز اصلاح آیین نامه داخلی وجود ندارد، این اصلاح حق نمایندگان مجلس است تا در شرایط این چنینی سقف کمیسیون در نظر گرفته نشود و نماینده به کمیسیون تخصصی خود اضافه شود. نمی‌توان نماینده را از خدمت کردن در کمیسیون تخصصی محروم کرد.

همچنین سیدکاظم دلخوش اباتری عضو کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس در رابطه با این طرح، گفت: کمیسیون آیین نامه یکی از فعال‌ترین کمیسیون‌ها است که از پیشنهادات نمایندگان برای اصلاح سایر ایرادات استقبال می‌کند.

وی اضافه کرد: تعیین کمیسیون نمایندگان بنا بر آیین نامه داخلی کاملاً مشخص است و بر اساس امتیازبندی صورت می‌گیرد، اما در رابطه با کسانی که در میان دوره اضافه می‌شوند باید اصلاح صورت بگیرد تا حق نماینده برای حضور در کمیسیون تخصصی ضایع نشود.

نماینده مردم صومعه سرا تصریح کرد: «جایابی» نمایندگان اقدام خوبی از کمیسیون آیین نامه داخلی بود، اما تنها ایراد و خلاء فعلی آن این است که درباره نمایندگان میان دوره فکری نشده است. این خلاء با تصویب الحاق تبصره مذکور برطرف خواهد شد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها