دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

رویکرد وزارت ارشاد عدالت فرهنگی است/ تجلیل از مفاخر را وظیفه می‌دانیم

شالویی با تاکید بر اینکه عدالت در توزیع منابع در راستای فعالیت‌های فرهنگی سراسر کشور، رویکرد جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است، گفت: در راستای اهداف این وزارتخانه تجلیل از مفاخر را وظیفه خود می‌دانیم.
کد خبر: ۵۳۱۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 02July 2022

«محمود شالویی» دستیار وزیر فرهنگ در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، به‌تشریح رویکردهای جدید این وزارتخانه در سراسر کشور پرداخت و با تاکید براینکه به‌دنبال تحقق عدالت فرهنگی در سراسر کشور هستیم، اظهار داشت: مهم‌ترین دغدغه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدای آغاز دولت جدید پیگیری همین موضوع بود تا بتوانیم مسئله آموزش هنر و توسعه و ترویج فعالیت‌های فرهنگی و هنری و تاسیس موسسات فرهنگی را برای طی کردن آموزش‌های فرهنگی و ارتقاء سطح دانش هنری را در جهت اشتغال در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و استان‌هایی که تاکنون چنین ظرفیتی نداشتند، ایجاد کردیم.

وی به استقبال ۱۱ استان برای فعالیت در زمینه آموزش رایگان فعالیت‌های هنری در مناطق محروم و کم‌برخوردار اشاره کرد و افزود: در این استان‌ها ثبت‌نام برای آموزش داوطلبان در ۵۰ رشته هنری صورت گرفت و سپس دوره‌های مختلف شروع شد و در ادامه این جریان ۹ استان دیگر اضافه شدند و امروز در مجموع ۲۰ استان در حال آموزش هستند.

دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشریح وضعیت دوره‌های آموزش هنر گفت: تاکنون ۳۸ هزار داوطب و هنرجو برای شرکت در دوره‌های برگزار شده ثبت‌نامه کرده‌اند که یقیناً این آمار افزایش یافته است و این فقط مخصوص آموزش هنر است، درحالی که ما نمی‌خواهیم محدود به آموزش هنر باشیم، چراکه مسائل فرهنگی و موضوعات سینمایی و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و کتابخانه‌های عمومی نیز بسیج شده‌اند و قرار شده است دستگاه‌های دیگر نیز به این جریان فرهنگی اضافه شوند.

شالویی از هم‌گسیختگی را آفت دستگاه‌های دولتی در اجرای برنامه‌های فرهنگی دانست و با تاکید براینکه باید در کنار هم قرار بگیریم تا قدرت افزودنی بیشتری داشته باشیم تا به هم‌افزایی برسیم، گفت: ما در جلسات گذشته در جلساتمان از برخی دستگاه‌ها که در امر سازندگی که ارتباط مستقیم با حوزه فرهنگ نداشتند، دعوت به‌عمل آوردیم.

وی به هم‌افزایی وزارت ارشاد با مجموعه‌های مختلف در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی پرداخت و با بیان اینکه صدور مجوز موسسات فرهنگی و هنری و آموزشگاه‌های آزاد هنری، باید در اولویت قرار گیرد، عنوان کرد: باید شرایطی فراهم کرد که آموزش پذیران قرارگاه محرومیت‌زدایی انگیزه لازم برای سازندگی منطقه خودشان داشته باشند نه اینکه به فکر مهاجرت از منطقه شوند.

دستیار وزیر فرهنگ، تکریم و تجلیل از مفاخر فرهنگی، فکری، ادبی و فلسفی و چهره‌های جهانی و نامدار ایرانی را رویکرد دیگر این وزارتخانه شمرد و عنوان کرد: رویدادهای مختلفی برای تجلیل از مفاخر تدارک دیده شده است تا به چهره‌هایی بپردازد که هر کدام‌شان نه‌ تنها در ایران بلکه همچون ستاره‌ای در سراسر جهان می‌درخشند.

وی مفاخر فرهنگی ایران را شایسته معرفی هرچه بیشتر دانست و تاکید کرد: حفاظت و صیانت از هویت مفاخر ایرانی رویکردی است که در رویدادهایی که امسال برای بزرگانی همچون شمس تبریزی طراحی کرده‌ایم دنبال خواهد شد.

شالویی برگزاری برنامه‌های مشترک فرهنگی با سایر کشورهای فارسی زبان منطقه را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: قلمرو فرهنگی ایران در روزگاران گذشته بسیار گسترده بوده است لذا ما در اجرای برنامه‌های فرهنگی به‌خصوص بزرگداشت شمس تبریزی و دیگر برنامه‌ها به‌دنبال ایجاد رویکرد مشترک با کشورهایی هستیم که به‌نوعی تعلقی نسبت به این موضوعات دارند.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار