دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

جنایت‌های جنگی آمریکا در جهان/ آمریکا چگونه حقوق بشر را نقض می‌کند؟

آمریکا با یکجانبه‌گرایی و تشدید تحریم‌های اقتصادی خارج از مجوز سازمان ملل و بدون معافیت‌های قانونی با هدف اجبار به تغییر سیاست دولت‌ها، مرتکب نقض فاحش و نظام‌مند حقوق بشر شده است.
کد خبر: ۵۳۱۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰ - 02July 2022

حقوق بشر یا حقوق ضد بشر / آمریکا چگونه حقوق بشر را نقض می‌کند؟به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، استفاده از ابزار تحریم برای تحت فشار قرار دادن کشور‌هایی که به لحاظ سیاسی مستقل بوده و با رویه‌‎های بین‎‌المللی آمریکا مخالف هستند، دهه‌هاست که ادامه دارد و در سطوح مختلف، منجر به نقض صریح حقوق بشر شده است.

این تحریم‌ها تاثیر منفی زیادی بر ملت‌های جهان بر جای گذاشته و شهروندان در کشور‌های مختلف را از حقوق خود محروم ساخته است.

بررسی دقیق مواضع حقوق بشری آمریکا و نگاهی به کارنامه و عملکرد این کشور در این حوزه در طول دهه‌های گذشته به صراحت تأیید کننده این واقعیت است که دولتمردان آمریکایی در چارچوب رویکرد به اصطلاح حمایت‎گرایانه حقوق بشری، بستر‌های لازم را برای دخالت‌های غیر قانونی خود در نقاط مختلف جهان فراهم ساخته و به یکی از مهم‌ترین کشور‌های ناقض حقوق بشر در جهان تبدیل شده اند.

جمهوری اسلامی ایران یکی از کشور‌هایی است که به شدت از استفاده ابزاری آمریکا از حقوق بشر متاثر شده است. امروزه، اعمال تحریم‌های قهرآمیز یکجانبه از سوی آمریکا، تبدیل به ابزاری برای نقض حقوق بشر مردم ایران شده است.

تاریخ آمریکا از بدو موجودیت و استقلال خود تاکنون با نقض حقوق بشریت همراه بوده است. مهاجران آمریکایی علاوه بر سرکوب و جنایت بومیان و سرخپوستان قاره آمریکا که در تاریخ کمتر از آن یاد شده، بعد از استقلال از انگلستان، رهبران و سفیدپوستان این کشور به اقدامات نژادپرستانه علیه مردمان سرزمین خود پرداختند.

آمریکایی‌ها بعد از خروج از انزوا و ورود به جنگ جهانی دوم در حالی که کمترین هزینه و آسیب‌ها را از جنگ دیده بودند و در حالی‌ که ژاپن که تسلیم متفقین شده بود، برای اولین بار از بمب اتم علیه این کشور استفاده کردند و در دو شهر هیروشیما و ناکازاکی ۲۲۰ هزار نفر را در لحظه‌ای به کام مرگ کشاندند. اما این پایان ماجرا نیست، برآورد می‌شود جنایت‌های آمریکا در جنگ جهانی دوم ۲.۵ میلیون انسان بی‌گناه را به کام مرگ کشانده است.

جنایتکاران آمریکایی در ویتنام، در ۲۰ سال جنگ ویران کننده، ۵.۲ میلیون انسان بی‌گناه اعم از زن و کودک را قتل و عام کردند و نهایتاً با شکست و بدون دستاورد این کشور را ترک کردند.

جنایت‌های جنگی آمریکا

آمریکا و متحدان آن مانند رژیم صهیونیستی و صدام حسین بار‌ها اقدام به استفاده از سلاح‌های شیمیایی و نامتعارف کرده‌اند، که نمونه عینی آن در ویتنام، لائوس، افغانستان، عراق و در طول جنگ هشت ساله تحمیلی علیه ایران و جنگ غزه و لبنان مورد استفاده قرار گرفته است.

جنایت ظالمانه آنان در سرنگونی هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی توسط ناو جنگی در خلیج‌ فارس که ۲۹۰ سرنشین بی‌گناه آن را به کام مرگ کشاند، فراموش ناشدنی است.

آمریکایی‌ها در تجاوز به افغانستان و عراق در سال ۲۰۰۱ که کماکان ادامه دارد، بیش از ۸ تریلیون دلار هزینه کردند و دو میلیون انسان بی‌گناه را برای جاه‌طلبی‌های ابرقدرتی خود به کام مرگ کشاندند.

این فهرست تاریک تنها بخش  کوچکی از جنایت‌های جنگی آمریکا است. آمریکایی‌ها در کنار ابزار‌های جنگی خود با ابزار‌های غیر نظامی مانند تحریم نیز دست به جنایت‌های ضد بشری زده‌اند، که نمود عینی آن تحریم اقتصادی، پزشکی و دارویی علیه ایران اسلامی است.

استعمار و استثمار بخش دیگری از جنایت‌های ضد بشری آمریکائی‌ها بویژه در آسیا و آفریقا می‌باشد. کودتا، انقلاب رنگین، حمایت از گروه‌های تروریستی، پشتیبانی مالی اطلاعاتی و رسانه‌ای برای سرنگونی حکومت‌های ملی و مردمی و استقرار حاکمان دست نشانده، بخشی دیگری از جنایت‌های آمریکا است.

در جمع‌بندی، آمریکائی‌ها در ۱۰۰ سال گذشته بیش از ۱۰۰ بار با دنیا جنگیده‌اند و بیش از ۱۰۰ کودتای نظامی و براندازی علیه حکومت‌های ملی و مردمی طراحی کرده‌اند. جنایت، کشتار و تجاوز با خوی استکباری آمریکا عجین شده است؛ به عبارتی لیبرال دموکراسی به خون بی‌گناهان عالم آغشته شده است.

یقیناً در آینده، زمانی که لیبرال دموکراسی آمریکائی دچار اضمحلال شد، فصل قطوری از تاریخ به جنایت‌های آمریکا اختصاص داده خواهد شد و این جنایت‌ها هیچگاه از حافظه بشریت فراموش نمی‌شود.

ایالات متحده آمریکا بر اساس استاندارد‌های دوگانه‌ای که نسبت به ارزش‌های اجتماعی و حقوق بشری دارد، هر ساله در راستای انتقاد از وضعیت حقوق بشر در کشور‌های مختلف جهان، گزارشی را تهیه و منتشر می‌کند تا از این رهگذر ضمن فرافکنی درباره وضع اسف‌بار حقوق بشر در جامعه خود، به دیگر کشور‌ها فشار وارد آورد.

این در حالی است که شاخص‌های حقوق بشری در آمریکا اوضاع به مراتب بدتری نسبت به دیگر کشور‌های جهان دارد و حتی خود سیاستمداران این کشور به عدم صداقت و سوء استفاده از موضوع حقوق بشر در رابطه با دیگران اذعان کرده‌اند، چنانچه «مایک پمپئو» ضمن یکی از سخنرانی‌های خود در ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ (۲۶ فروردین ۹۸) گفته بود: «ما دروغ می‌گفتیم، فریب‌کاری می‌کردیم، سرقت انجام می‌دادیم و... این‌ها بخشی از تجارب آمریکایی به دست آمده توسط ماست.»

این اعتراف در واقع نشان‌دهنده نگرش آمریکا به مقوله‌هایی ازجمله حقوق بشر است. آن‌ها در خصوص بسیاری از مسائل این حوزه دارای استاندارد‌های دوگانه هستند و بر اساس آن با جهان برخورد می‌کنند.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها