یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

اثبات قدرت دیپلماسی ایران در جهان

دولت سیزدهم در راستای سیاست تقویت مناسبات دیپلماتیک و فعالسازی ظرفیت‌های دیپلماسی اقتصادی در دوران تحریم، می‌تواند اقتصاد ایران را به رشد و شکوفایی برساند.
کد خبر: ۵۳۲۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰ - 05July 2022

اثبات قدرت دیپلماسی ایران در جهانگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس _ سمانه حسن‌خانی؛ دولت سیزدهم در طول یک ماه گذشته در راستای سیاست تقویت مناسبات دیپلماتیک و فعالسازی ظرفیت‌های دیپلماسی اقتصادی میزبان بسیاری از سران کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بود.

«بردی‌محمداف» رئیس‌جمهور ترکمنستان، «بلاول بوتو زرداری» وزیر خارجه پاکستان، «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا، «اینگرید بروثکوا» رایزنی معاون وزیر خارجه اسلواکی، «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، «شاهین مصطفی‌یف» معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و ... دیپلمات‌های عالی رتبه‌ای بودند که میهمان سعدآباد شدند.

این حضور پررنگ دیپلماتیک نشانگر تقویت روابط همسایگی و فعالسازی ظرفیت‌های اقتصادی از طریق مناسبات دوجانبه است که از ابتدا رئیس جمهور کشورمان آن را در دستور کار قرار داده بود.

فقط در دیدار با رئیس جمهور ترکمنستان ۱۳ تفاهم‌نامه و سند همکاری مشترک در حوزه مبادلات علمی، فرهنگی، هنری، محیط زیست، حمل و نقل، مبادلات تجاری، اقتصادی و بازرگانی به امضاء رسید که این نشانگر حُسن همجواری تهران با عشق‌آباد است که علاوه بر داشتن اشتراکات تاریخی و فرهنگی، در زمینه مبادلات تجاری هم می‌توانند همکاری‌های تنگاتنگی داشته باشند.

همچنین تعامل ایران با پاکستان در چارچوب فعالسازی «دیپلماسی اقتصادی»،  میتواند به تجارت آزاد، حمل و نقل و ترانزیت ریلی، مبارزه با قاچاق در مرزهای مشترک، تسهیل تبادلات اقتصادی از طریق بازارچه‌های مرزی کمک کند.

در ترافیک دیپلماتیک ایران امضای «سند جامع همکاری ۲۰ ساله» ایران با ونزوئلا برای همکاری در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، گردشگری، اقتصادی، نفتی و پتروشیمی علیرغم اینکه با هم همسایگی ندارند، اما اشتراکاتشان همکاری‌های دوجانبه را برای هر دو کشور میسر می‌سازد.

اما سفر امیر قطر به ایران در شرایط جنگ اوکراین و روسیه که فضای ملتهبی را بر بازارهای بین‌المللی انرژی حاکم کرده می تواند بسیار برای ایران مثمرثمر باشد؛ چون این دو کشور دارای حوزه‌ مشترک نفتی و گازی در خلیج فارس هستند و تقویت مناسبات در این حوزه، به ارتقای جایگاهشان در بازار انرژی جهان منجر خواهد شد و نقش ویژه‌ای در تأمین انرژی مورد نیاز اروپا خواهد داشت.

اما آنچه که امروز مسلم است با رفت و آمدهای دیپلماتیک مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق دیپلماسی اقتصادی و فعال کردن ظرفیت‌های کشورهای منطقه هموار شد و میزبانی از کشورهایی همچون قطر، ترکمنستان، تاجیکستان، سوریه و .... رنگی جدید به اقتصاد ایران خواهد داد.

از سویی ایران با داشتن ۴۸ کمیسیون اقتصادی مشترک با کشورهای جهان می‌تواند تحرک جدیدی در عرصه اقتصادی داشته باشد و در زمینه‌های مختلفی ازجمله تجارت، سرمایه گذاری، ترانزیت و حمل و نقل، برق و انرژی، نفت و گاز، گمرک، بانکی و مالی، استاندارد، و بهداشت رایزنی و... رایزنی کند. 

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها