یادداشت/ سیروس فتح‌اله

سرنوشت جنگ اوکراین و تغییر معادلات جهانی

گمانه‌‌زنی‌هایی زیادی درباره زمان پایان جنگ اوکراین و روسیه مطرح می‌شود؛ اما هیچ کس از آینده این جنگ خبر ندارد.
کد خبر: ۵۳۲۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۳ - 04July 2022

پیش‌بینی فرجام جنگ اوکراین و روسیهگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- سیروس فتح اله‌؛ بیش از چهار ماه از شروع جنگ اوکراین و روسیه می‌گذرد؛ جنگی که تاکنون هزاران نفر در آن جان خود را از دست داده‌اند و میلیاردها دلار تجهیزات نظامی ویران شده و شهرهای مختلفی در معرض بمباران توپخانه‌های طرفین قرار گرفته و ویران شده است.

آتش این جنگ کی و چگونه خاموش خواهد شد؟ در پی پاسخ به این سوال می‌توان گفت که هنوز پایان این جنگ قابل پیش‌بینی نیست.

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو قبلا گفته بود که این جنگ احتمال دارد، سال‌ها طول بکشد اما پیش‌بینی سازمان‌های اطلاعاتی غربی نشان می‌دهد که قابلیت‌های جنگی روس‌ها طی ماه‌های به پایان خواهد رسید؛ این در حالی است که «ولادیمیر پوتین» رئیس روسیه در آخرین سخنرانی خود هیچ تاریخی برای این جنگ متصور نشد و گفت: هدف روسیه در آزادسازی دونباس تغییر نکرده است.

اما با این حال، آخرین گزارش میدانی از جنگ اوکراین نشان می‌دهد که روسیه بعد از اینکه به این نتیجه رسید، نمی‌تواند به «کی‌اف» پایتخت اوکراین ورود پیدا کند، به شرق اوکراین حمله کرد و توانست تقریبا تمام مناطق «لوهانسک» به تصرف خود در بیاورد و برای تصرف کامل استان «دونتسک» نیز در حال تلاش هستند.

علاوه بر این، در خبرها هم آمده بود که روسیه به نیروهای خود دستور داده است تا از جزیره مهم و راهبردی «مار» عقب‌نشینی کند تا در روند صادرات غلات و مواد غذایی از این جزیره تسهیل شود؛ اما این عقب‌نشینی توسط رسانه‌های اوکراینی‌ها یک نوع پیروزی برای نیروهای اوکراین عنوان شد.

با این وجود، تحلیل‌ها برای پایان جنگ اوکراین و روسیه متفاوت است.

برخی از تحلیلگران معتقدند، این جنگ زمانی به پایان خواهد رسید که نخست یکی از طرف‌های دیگری خواسته خود را در میدان نبرد و سپس در میز مذاکره تحمیل کند یا اینکه هر دو طرف به توافق به جای ادامه جنگ برسند.
برخی نیز بر این باورند که جنگ اوکراین در حال حاضر نمی‌تواند متوقف شود، چون در این صورت، اوکراین یک پنجم از سرزمین‌های خود را به روسیه خواهد باخت.»

این دسته از تحلیلگران دو سناریو را برای آینده این جنگ در نظر می‌گیرند؛

این تحلیلگران می‌گویند، در سناریوی اول اوکراینی‌ها باید با حمایت غربی‌ها به مقاومت خود علیه روس‌ها ادامه دهند تا در نهایت روسیه را مجبور شود، نیروهایش را از تمام اوکراین به جز شبه جزیره کریمه خارج کند؛ اما وقوع این سناریو بعید به نظر می‌رسد.

به اعتقاد این تحلیلگران سناریوی دوم نیز آن است که هر دو طرف به بن بست برسند و جایی در پشت سنگرهای به شدت مستحکم برای سال‌ها با یکدیگر درگیری کم شدت داشته باشند که احتمال وقوع این سناریو را محتمل می‌دانند، چون نه اوکراینی‌ها و نه روس‌ها می‌توانند برای طولانی مدت این جنگ را ادامه دهند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها