وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

ملی شدن صنعت نشر رویکرد وزارت ارشاد است/ عدالت فرهنگی محور فعالیت‌ها خواهد بود

اسماعیلی ملی شدن صنعت نشر را رویکرد جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرد و گفت: عدالت فرهنگی که شعار دولت مردمی است محور فعالیت‌ها این وزارتخانه خواهد بود.
کد خبر: ۵۳۲۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳ - 05July 2022

ملی شدن صنعت نشر رویکرد وزارت ارشاد است/ عدالت فرهنگی محور فعالیت‌ها خواهد بودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اهدای جوایز پدیدآورندگان آثار شایسته تقدیر سی‌ونهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی به اهمیت و جایگاه جایزه فاخر و علمی کتاب سال جمهوری اسلامی پرداخت و آن را از افتخارات جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار داشت: گاهی بخاطر فضای رسانه‌ای سیاه وقتی قصد داریم درباره افتخارات کشور سخن بگوییم چنان موضوع و فضا تنگ می‌شود که زبانمان در بیان دستاورد‌ها و افتخارات بزرگ نهضت اسلامی مردم ایران و نظام دچار لکنت می‎شود.

وی به بلوغ و رشد خیره کننده حوزه‌های مرتبط به نشر و کتاب اشاره کرد و تاکید کرد: ایران اسلامی امروز در زمینه نشر در میان کشور‌های منطقه و کل کشور‌های جهان جایگاه قابل قبولی دارد و بسیار پیشرفت کرده‌ایم و در منطقه در میان کشور‌های برتر نشر کتاب هستیم. ما سالانه بیش از ۱۰۰ هزار چاپ کتاب داریم که تعداد بسیار زیادی از آن‌ها چاپ اولی است و این باوجود همه مشکلات است.

وزیر فرهنگ به فروش ۲۵۰ میلیاردی کتاب در نمایشگاه بین‌المللی تهران اشاره کرد و ادامه داد: این میزان فروش درحالی است که نمایشگاه در دوره قبل ۹۰ میلیارد تومان فروش داشت. برگزاری مجازی نمایشگاه همزمان با فروش فیزیکی بخاطر اهتمام دولت در تحقق شعار عدالت فرهنگی است لذا همه دسترسی‌هایی که برای حضور حقیقی دانشجویان و طلاب و عموم مردم در نمایشگاه که با زحمت و مشقت سفر و هزینه‌های آن صورت می‌گرفت با یک گوشی همراه در دورترین نقطه کشور تحقق پیدا کرد.

اسماعیلی با تاکید براینکه میزان فروش مجازی و حقیقی کتاب در این نمایشگاه نزدیک بوده است، افزود: بهمن‎ماه سال ۱۴۰۰ نمایشگاه مجازی کتاب برگزار شد که یک میلیون و ۳۰۰ هزار جلد کتاب از طریق سامانه مجازی به‌فروش رسید و یک‌هزار و ۲۹۰ شهر و دو هزار و ۸۰۰ روستا از نمایشگاه کتاب خریدند و این کتاب‌ها به‌صورت رایگان از طریق پست به دورترین نقاط محروم ارسال شد.

وی عنوان کرد: همه فعالیت‌های وزارت ارشاد در حمایت از ناشرین، مولفین و زنجیره کتاب و فروشگاه‌ها خواهد بود و در همین راستا در یک برنامه در دولت قصد داریم از همه بخش‌های فرایند کتاب حمایت کنیم تا بتوانیم موضوع حمایت از آثار فرهنگی و چاپ کتاب و کتابخوانی را حمایت کرده باشیم و گسترش کتابخانه‌های عمومی در این مسیر صورت می‌گیرد.

وزیر فرهنگ به سفر آتی رئیس‌جمهور به استان همدان اشاره کرد و گفت: در جلسه پیش سفر رئیس جمهور محترم به استان همدان نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان برای ارتقاء کتابخانه‌های عمومی این استان هزینه و بودجه مصوب قرار دادیم و این کار مهمی است که دولت با وجود همه مشکلاتی که در حوزه‌های اقتصادی دارد به آن اهتمام دارد لذا تاکید داریم در کنار هر مجموعه فرهنگی کشور نیازمند تاسیس کتابفروشی هستیم.

اسماعیلی درخصوص رویکرد جدید وزارت فرهنگ نسبت به مصلی‌های کشور گفت: مصلی‌ها امسال قرار است به‌صورت متمرکز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت شوند و شرط حمایت ما توجه آن‌ها به دایر کردن اماکن فرهنگی و کتابخانه است چراکه نهضت بزرگ کتابخوانی را بنا به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در دستور کار داریم و خودمان را متعهد می‌دانیم تا در همه بخش‌ها این مسیر اعتلا پیدا کند و بازار آن پرُ رونقش باشد.

وی از فعالیت مستمر کارگروه کاغذ خبر داد و اظهار داشت: گزارش پیشرفت این کارگروه به‌صورت هفتگی دریافت می‌شود و چند مجموعه بزرگ تولیدی کشور را برای تحقق شعار راهبردی «ملی شدن صنعت نشر» حمایت می‌کنیم. این فعالیت‌ها با وجود همین وضعیت موجود اقتصادی و حذف ارز ترجی‌حی با حمایت شخص رئیس‌جمهور صورت می‌گیرد و بحث واردات کاغذ با نرخ ارز قبلی در آخرین ساعات سال گذشته صورت گرفت و واردات کاغذ برای یک دوره کوتاه مدت برای پاسخگویی نیاز‌های صنعت نشر و مطبوعات صورت گرفت.

اسماعیلی رویکرد دولت در حوزه فرهنگ را نگاه حمایتی کامل دانست و خاطرنشان کرد: شخص رئیس‎جمهور، مجموعه دولت و بنده به‎عنوان خادم عرصه فرهنگ، هنر و رسانه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ماموریت حمایتی را بر خودمان واجب و مفروض می‌دانیم و با تمام قدرت و توان آن را ادامه خواهیم داد و همکاران ما در معاونت فرهنگی و نهاد کتابخانه عمومی و مجموعه‌های دیگر تلاش خواهند کرد مسوولیت حمایتی صورت گیرد تا به اصحاب علم، فرهنگ و هنر وظیفه حمایتی را صورت دهند و در این مسیر از هر اقدامی برای ارتقاء این حرکت کوتاهی نخواهیم کرد.

وی ارتقاء کمی و کیفی را رویکرد دوره جدید این وزارتخانه معرفی کرد و گفت: سعی می‌کنیم در این چرخه که مسائل و مشکلات بسیاری وجود دارد را حل کنیم چراکه همواره یاد گرفته‌ایم از امید و امیدواری سخن بگوییم و همه توانمان را صرف حل مشکلات کنیم. جریان فرهنگی کشور یک جریان فرهنگی وسیع است و در این مسیر از سربازان گمنام عرصه فرهنگ که شایسته تقدیر هستند، تجلیل می‌کنیم و فقط خودمان را به تهران و مرکز محدود نمی‌کنیم چراکه عدالت فرهنگی شعار و مبنای عمل دولت است و اهالی فرهنگ و هنر در نقاط مختلف کشور باید مورد توجه چتر حمایتی ما باشند.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار