یادداشت / روزبه قمصری

توطئه آل‌ سعود و آمریکا برای غارت ذخایر نفتی

یکی از اهداف و برنامه‌های اصلی ائتلاف متجاوز سعودی در حمله به یمن و تحمیل جنگ هشت ساله به این کشور را می‌توان غارت منابع انرژی آن به خصوص نفت این کشور دانست.
کد خبر: ۵۳۲۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۱ - 06July 2022

ائتلاف سعودی و آمریکا به دنبال غارت منابع انرژی یمنگروه بین‌الملل دفاع‌پرس - روزبه قمصری؛ هفت سال و سه ماه از آغاز جنگ تحمیلی ائتلاف سعودی به سرکردگی عربستان سعودی و با حمایت آمریکا به کشور ضعیف و فقیر یمن می‌گذرد و حال با گذشت چیزی نزدیک به یک دهه از آغاز این جنگ ویرانگر و خانمان سوز و با افتادن پرده‌ها، حقیقت ماجرا بیش از پیش برملا می‌شود.

در این میان و با توجه به رویداد‌هایی که در حال وقوع است به جرات می‌توان گفت که یکی از اهداف و برنامه‌های اصلی ائتلاف متجاوز سعودی در حمله به یمن و تحمیل جنگ هشت ساله به این کشور غارت منابع انرژی آن به خصوص نفت این کشور است.

موضوع دیگری که موجب شده تا چشم طمع کشور‌های اروپایی و غربی به صورت ویژه‌ای معطوف منابع انرژی کشور یمن شود، جنگ روسیه و اوکراین و به دنبال آن ایجاد بحران انرژی در سطح جهان است. امروز دامنه این بحران تا آنجا گسترش یافته که شاهد هستیم کشور‌های اروپایی و آمریکا به این فکر افتادند تا به سراغ یمن رفته و در جهت کاهش این بحران و کمبود انرژی در بازار‌های جهانی از منابع انرژی و نفتی این کشور استفاده کنند.

اما شاید برای شما سوال پیش بیاید مگر یمن چه میزان از منابع نفتی برخوردار است و چرا کشور‌های اروپایی و آمریکا برای غارت منابع انرژی این کشور وسوسه شده‌اند؟ پاسخ این سوال را باید در استان‌های المهره و حضرموت و جزیره بسیار مهم و استراتژیک «سقطری» جستجو کرد؛ زیرا این جزیره با دارا بودن شش چاه نفت بسیار مهم و ارزشمند از موقعیت فوق‌العاده ارزشمندی برای مردم و کشور یمن برخوردار است.

این عامل در وهله نخست موجب شده تا شاهد دوخته شدن چشمان کشور‌های غربی به این منابع فراوان و ارزشمند یمنی‌ها باشیم. از این روی شاهد هستیم که کشور‌های اروپایی و آمریکا سخت به‌دنبال تسلط یافتن بر منابع انرژی و نفتی این کشور هستند تا با استفاده از آن‌ها هرچند اندک، ولی مقداری بحران انرژی ناشی از جنگ روسیه و اکران را کاهش بدهند.

موضوع دیگر که موجب شده تا نفت یمن مورد توجه کشور‌های غربی قرار بگیرد، افزایش قیمت جهانی نفت به دلیل کاهش محسوس عرضه نفت روسیه در بازار‌های جهانی است. این عامل موجب شده تا شاهد افزایش شدید قیمت نفت و حامل‌های انرژی در کشور‌های جهان باشیم، اما از آنجا که قیمت حال حاضر نفت در یمن نسبت به میانگین جهانی بسیار پایین‌تر است این امر موجب شده تا شاهد طمع کشور‌های غربی برای تصاحب منابع نفت این کشور باشیم.

با توجه به تمامی موارد گفته شده امروز شاهد هستیم که عربستان سعودی در سایه آتش‌بس موقتی که با نیرو‌های انصارالله امضاء کرده، اما همچنان به مانع تراشی در مسیر صادرات نفت یمن به کشور‌های دیگر گام برمی‌دارد. در واقع می‌توان گفت که عربستان به دنبال تسلط و غارت نفت یمن و فروش آن در بازار‌های جهانی است و به همین دلیل نیز برخی از گزارش‌ها حاکی از این است که این کشور همزمان با مانع تراشی در جهت صادرات نفت یمن خیلی بی سر و صدا و چراغ خاموش به دنبال گسترش فعالیت‌های خود در این کشور و کشف منابع بیشتر در یمن است.

تمامی این رویداد‌ها و اتفاق‌ها زمانی معنا و مفهوم واقعی به خود می‌گیرد که بدانیم «استیون فاگین» سفیر آمریکا در یمن، سفری پنهانی و بی سر و صدا به استان نفت خیز «خضرموت» در شرق این کشور داشته است. آنگونه که از شواهد امر برمی‌آید آمریکا در پشت این سفر بی‌شک به دنبال بستن قرارداد‌های تولید و صادرات نفت است.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که بسیاری از کارشناسان حوزه نفت و انرژی اعتقاد دارند یمن بسیار بیشتر از میزان فعلی دارای ذخایر استراتژیک انرژی شامل نفت و گاز است و در واقع می‌توان گفت دلیل اصلی حمله ائتلاف متجاوز سعودی با حمایت غرب و آمریکا به این کشور تسلط بر منابع انرژی این کشور و غارت آن است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها