پیام تل‌آویو به غرب؛

اگر با حزب‌الله مقابله نکنید، تأمین گاز منتفی است

شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی گزارش داد که صهیونیست‌ها به کشور‌های غربی پیام شدیداللحنی دادند که در صورت عدم مقابله با حزب‌الله، دیگر خبری از کمک‌های سوختی و گازی نیست.
کد خبر: ۵۳۲۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۱ - 05July 2022

اگر با حزب‌الله مقابله نکنید، تأمین گاز منتفی استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، حزب‌الله لبنان طی هفته جاری سه پهپاد غیر مسلح به سمت منطقه مورد مناقشه میدان «کاریش» به پرواز درآورد. طبق بیانیه رسمی حزب‌الله، مأموریت این پهپاد‌های شناسایی بوده و «مأموریت مورد نظر انجام شد. پیام نیز [به صهیونیست‌ها] رسید.»

این پیام پهپادی به اندازه‌ای وحشت در دل صهیونیست‌ها ایجاد کرده است که منابع خبری آنان اذعان کردند که تل‌آویو برای مقابله با حزب‌الله و حملات احتمالی این جنبش به میدان کاریش، به اروپایی‌ها پیام داده است؛ پیامی که هشدار و در عین حال تلاشی برای باز کردن پای غرب برای مقابله با حزب‌الله است.

شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی در این زمینه گزارش داد: پس از عملیات پهپادی حزب‌الله در میدان کاریش، صهیونیست‌ها به کشور‌های غربی پیام دادند که حزب‌الله، همچنان یک تهدید جهانی است.

پایگاه خبری الخلیج الجدید ضمن ترجمه این مطلب، گزارش داد: روایت رژیم صهیونیستی که نوعی تهدید برای اروپا هم به شمار می‌رود، این است که تهدید حزب‌الله فقط شامل این رژیم نمی‌شود؛ بلکه تبعات آن دامان اروپایی‌ها را هم خواهد گرفت.

به گزارش این شبکه، مسئولان اسرائیلی با این پیام که «باید اقدامی کنید ... در صورت حمله احتمالی حزب‌الله، ضرر آن فقط متوجه بخش انرژی اسرائیل نیست، بلکه کمک‌ها [ی نفتی و گازی] به اروپا را تهدید می‌کند.» تماس‌های تلفنی با مسئولان اروپایی داشتند.

صهیونیست‌ها پیام مشابهی به مصر هم ارسال خواهند کرد. مسئولان امنیتی صهیونیست هم مدعی هستند که برای مقابله با هر گونه حمله حزب‌الله، آمادگی دارند.

پیش از این هم روزنامه سوری الوطن گزارش داد: امضای توافق گازی میان اروپا و رژیم صهیونیستی در قاهره با پایان سفر «آموس هوکشتاین» میانجیگر آمریکایی در مذاکرات غیرمستقیم بیروت و تل آویو بر سر مرز‌های دریایی دو طرف همزمان شد.

«محمد عبید» نویسنده و تحلیلگر لبنانی از ارتباط بین تلاش‌های میانجیگر آمریکایی برای پیشرفت روند استخراج گاز از میدان کاریش و اقدام قاهره در امضای توافقنامه سه جانبه با تل آویو و اروپا برای صادرات گاز به کشور‌های عضو اتحادیه اروپا گفت.

وی افزود: میدان نفتی کاریش که قرار است از اواخر سپتامبر تولید گاز در آنجا آغاز شود، یکی از منابع اصلی گاز مدیترانه به قاره اروپا از ابتدای سال ۲۰۲۵ خواهد بود. بر اساس اطلاعات موجود، هدف هوکشتاین دستیابی به تاییدیه کتبی یا شفاهی لبنان برای حذف ایده شراکت در میدان کاریش بود؛ در حالی که فرماندهی ارتش لبنان طبق مطالعات تاییده شده‌ای ثابت کرده است که بخش بزرگی از میدان نفتی کاریش حق لبنان است.

به گفته این کارشناس، رژیم صهیونیستی با به تعویق انداختن انعقاد یک توافق سریع با لبنان و وقت‌کشی به دنبال ایجاد یک واقعیت انجام‌شده است تا انجام هرگونه اقدام حقوقی بین‌المللی از سوی لبنان برای توقف عملیات استخراج و تولید در میدان کاریش را دشوار کند، زیرا طبق قوانین بین المللی در صورت نصب سکو و تجهیزات استحصال گاز و شروع تولید و عدم اعتراض کشور مربوطه، طبق قوانین بین المللی موضوع برای کشوری که تشریفات اجرایی را آغاز کرده است به حق مکتسبه تبدیل می‌شود..

این روز‌ها بحث میان رژیم صهیونیستی و لبنان بر سر مرز‌های دریایی بین دو طرف بالا گرفته است. لبنان می‌گوید که بر سر مناطق بین خط‌های موسوم به ۲۳ و ۲۹ دریایی در حال مذاکره با رژیم صهیونیستی است.

اقدام چند روز پیش رژیم صهیونیستی در اعزام یک کشتی برای استخراج گاز از میدان گازی کاریش که در منطقه مورد مناقشه موسوم به خط ۲۹ بین سرزمین‌های اشغالی و لبنان واقع شده، باعث واکنش جدی مقامات و سیاسیون بیروت شد.

بر اساس مطالعات ارتش لبنان، خط ۲۹ و میدان کاریش یک میدان مشترک و مورد مناقشه است، اما برای مشترک شدن آن، دولت لبنان باید مختصاتی را در سازمان ملل تعیین کند، در حالی که از نظر رژیم صهیونیستی خط ۲۹ وجود ندارد و این منطقه خارج از محدوده آب‌های منطقه‌ای لبنان است و آمریکا هم تقسیم‌بندی این منطقه به دو بخش به عنوان راه‌حل رضایت‌بخش دو طرف را پیشنهاد می‌کند که گفته می‌شود، این پیشنهاد آمریکا هم در راستای کشاندن لبنان به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها