روسای دانشگاه‌های استان فارس تاکید کردند؛

درس آشنایی با دفاع ‌مقدس در دانشگاهها جدی‌تر گرفته شود

در جلسه کارگروه آموزش شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس روسای دانشگاه‌های استان فارس ضمن تاکید بر اهمیت تدریس درس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه‌ها خواستار اجباری شدن این درس در دانشگاه‌ها شدند.
کد خبر: ۵۳۲۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۱ - 06July 2022

درس آشنایی با دفاع ‌مقدس در دانشگاهها جدی‌تر گرفته شود

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از فارس، در جلسه کارگروه آموزش شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس امروز چهارشنبه با موضوع دانشنامه دفاع مقدس و همچنین تدریس درس دفاع مقدس در دانشگاه‌ها در دانشگاه شیراز برگزار شد روسای دانشگاه‌های عالی، آزاد، پیام نور، صنعتی، هنر و معماری، فنی و مهندسی، علوم قرآنی و علمی و کاربردی استان فارس و مدیر اداره حفظ آثار دفاع مقدس فارس ضمن تاکید بر اهمیت تدریس درس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه‌ها  خواستار اجباری شدن این درس در دانشگاه‌ها شدند.

در ابتدای این جلسه «محمدرضا قائدی» رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه در 10 واحد از دانشگاه آزاد یادمان شهدای گمنام وجود دارد و در چهار یادمان دیگر نیز مصوب شده اظهار داشت: وجود این شهدا برای دانشگاه برکت دارد و این اقدامات برای شهرمان هم منشا برکت خواهد بود.

قائدی با اشاره به برگزاری نخستین همایش ملی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دانشگاه آزاد اسلامی در خرداد سال جاری با مشارکت اداره حفظ آثار دفاع مقدس فارس افزود بنا داریم این رویداد را سالیانه تداوم بدهیم.

وی خاطرنشان کرد در این همایش ملی 230 مقاله در 26 محور ارسال شد و درختواره دانش ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیز تهیه شد و در ادامه به دنبال ایجاد سند آن هم هستیم.

قائدی متذکر شد: مردم، مسئولان و نخبگان ما باید از ارزشهای دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت تاثیر بپذیرند و به پیروی از اتفاقات بزرگی که در تاریخ گذشته ایران به ویژه هشت سال دفاع مقدس رقم خورده این نقش و جایگاه را به صورتی علمی نیز برای همگان تبیین کنند تا به این صورت شاهد ترویج این فرهنگ باشیم.

«محمد موذنی» رئیس دانشگاه شیراز دیگر سخنران این نشست با بیان اینکه برای انتقال آن ارزش‌ها به نسل امروز باید تلاش کنیم و فرهنگ ایثار و شهادت را به بخش‌های مختلف جامعه و به همه دوران‌ها و  اقشار تسری بدهیم  افزود: در این بین رسالت ما به عنوان جامعه دانشگاهی بسیار اهمیت دارد.

«محمد مهدی علویان مهر» رییس دانشگاه صنعتی شیراز نیز با بیان اینکه بحث اختیاری بودن درس آشنایی با دفاع مقدس باعث کم اهمیت انگاشته شدن آن به ویژه در علوم پایه و فنی و تخصصی شده از سردار کوشکی خواست از طریق معاونت آموزشی وزارتخانه پیگیر اجباری و اصلی شدن این دو واحد درسی شود زیرا با احیای ارزشهای دفاع مقدس و فرهنگ آن دوران میتوان از فضای بعضا ضدفرهنگی که در جامعه و دانشگاه به سبب تهاجم فرهنگی ایجاد شده جلوگیری و فضا را معنوی کرد.

وی افزود: باید برای حفظ ارزشهای دفاع مقدس برنامه بریزیم و برنامه‌های فرهنگی و تقویم فرهنگی برای دانشگاه ایجاد کنیم و بازدیدهای دوره‌ای از موزه دفاع مقدس بگذاریم.

«محمد جامعی» رییس دانشگاه فنی و حرفه ای فارس نیز گفت: در دانشکده شهید باهنر 12 گروه تحت عنوان آشنایی با فرهنگ و ارزشهای دفاع مقدس ایجاد کرده‌ایم و  به همین تعداد هم در واحدهای استان یعنی حدودا 25 واحد درسی در این خصوص ارایه داده‌ایم.

وی افزود: در خصوص حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس قصور زیادی صورت گرفته و آنچه باید ادا میشد ادا نشده اما ما تلاش کردیم سهم خود را  تا جای ممکن ادا کنیم.

جامعی افزود: یادواره شهید ولی نوری را هرساله از سال 89 برگزار و یادواره سردار شهید عبدالله اسکندری را نیز هر سال در دانشکده فنی شهید باهنر شیراز برگزارمی‌کنیم و اخیرا نیز کتاب جانبازان و رزمندگان فنی و حرفه ای  استان را چاپ کرده‌ایم.

«محسن جاجرمی‌زاده» رییس دانشگاه پیام نور استان فارس نیز با بیان اهمیت ترویج ارزشهای دفاع مقدس و فرهنگ ایثارگری ار دانشجویان و اساتید خواست به این حیطه ورود نموده و وزارت علوم نیز زمینه تدریس درس دفاع مقدس و همچنین بهره گیری از مقالات علمی در این خصوص را بیشتر فراهم کند.

در ادامه این جلسه سردار «سعید کوشکی» مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس فارس نیز ضمن تاکید بر ضرورت توجه ویژه دانشگاه‌ها به تدریس درس آشنایی با دفاع مقدس از روسای دانشگاه‌ها خواستند زمینه ورود دانشجویان به کار تحقیقاتی و علمی در این حوزه به ویژه تدوین دانشنامه دفاع مقدس فارس را بیش از پیش فراهم کنند.

ناخدایکم «محمدرضا کشکولی» مسئول دانشنامه دفاع مقدس فارس نیز به ارایه گزارشی در خصوص مراحل تدوین دانشنامه دفاع مقدس فارس پرداخت و از روسای دانشگاه خواست  دانشگاه را به عرصه پژوهش در حوزه دفاع مقدس بیشتر  بکشانند.

در پایان این نشست روسای دانشگاه‌های استان فارس خواهان تدریس جدی و اجباری شدن درس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه شدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار