سفر بایدن به عربستان و چشم‌پوشی از نقض حقوق بشر

رئیس‌جمهور آمریکا با وجود ادعا‌های مکرر، اما همچنان چشم خود را بر روی نقض حقوق بشر در عربستان بسته است.
کد خبر: ۵۳۴۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱ - 17July 2022

سفر بایدن به عربستان و چشم‌پوشی از نقض حقوق بشر

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، در دومین مقصد از سفر خاورمیانه‌ای خود اکنون در عربستان به سر می‌برد.

به گزارش «گاردین»، در حالی که «بایدن» در خاورمیانه مجبور به سازش شود، نفت بر حقوق بشر غلبه می‌کند؛ با وجود همه ادعا‌های مطح شده از زمان آغاز به کار «بایدن» در کاخ سفید، اما به نظر می‎رسد که او اشتباه محاسباتی بزرگی را انجام داده است.

قبل از اینکه هواپیمای «ایر فورس وان» واشنگتن را ترک کند، دولت آمریکا گفت که «بایدن» به دلیل افزایش موارد ابتلا به کرونا، از دست دادن خودداری می‌کند، اقدامی که عموما تصور می‌شود به او اجازه می‌دهد از ایجاد یک عکس ناراحت‌کننده با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، جلوگیری کند.

اما تصویر دو مقام آمرکایی و سعودی که به سمت یکدیگر متمایل شده‌اند، لبخند‌های مردد بر چهره‌شان در حالی که مشت‌ها را به هم می‌کوبیدند، آرام‌تر و آشناتر از آنچه رئیس‌جمهورآمریکا قصد داشت، دیده شد.

به نظر می‌رسد علیرغم ادعا‌هایی که «بایدن» در زمان مبارزات انتخاباتی مطرح می‌کرد، اما به نظر می‌رسد او سر کار آمده تا با افراد مستبد و سرکوبگری که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا، ارتباط داشت، روابط مستحکم‌تری برقرار کند.

در جریان مبارزات انتخاباتی، پس از قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، بایدن قول داد که عربستان را پاسخگو کند.

با این حال، ریاض برای چندین دهه یکی از نزدیک‌ترین شرکای استراتژیک واشنگتن بوده است، به دلیلی که هیچ رئیس جمهور آمریکا نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

اما موضوع به همین جا نیز ختم نمی‌شود؛ رئیس جمهور آمریکا قبل از اینکه هفته گذشته راهی عربستان سعودی شود، به مدت سه روز در اراضی اشغالی توقف کرد و مقامات رژیم صهیونیستی را با تعهد صریح خود به امنیت، خوشحال کرد و فلسطینی‌ها را بار دیگر ناامید کرد.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار