اهداف پنهان سفر بایدن به منطقه

بدون شک جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا برای تفریح و اینکه سری به آثار باستانی یا طبیعی منطقه بزند، به منطقه نیامد بلکه اهداف مشخصی را دنبال می‌کرد.
کد خبر: ۵۳۵۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲ - 20July 2022

اهداف پنهان سفر بایدن به منطقه

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، در روز‌های اخیر سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه انجام شد، سفری که در آن اهدافی در راستای بهبود وضعیت داخلی آمریکا، تقویت جایگاه رژیم صهیونیستی در منطقه از طریق توسعه عادی سازی روابط و همچنین افزایش فشار‌ها بر ایران با راهکار ائتلاف سازی دنبال می‌شد. پس از پایان این سفر، اما تحلیلگران معتقدند که بایدن دست خالی منطقه را ترک کرده و نتوانسته اهداف مدنظر در این سفر را محقق کند.

«حسن احمد حسن» تحلیلگر سوری امور ژئوپلتیک و مطالعات راهبردی در گفت‌وگویی درباره سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه، اظهار داشت: بدون شک جو بایدن برای تفریح و اینکه سری به آثار باستانی یا طبیعی منطقه بزند، به منطقه نیامد بلکه اهداف مشخصی را دنبال می‌کرد.

به طور اختصار اهداف این سفر را می‌تواند به موارد زیر خلاصه کرد:

۱- تأمین گاز جایگزین روسیه برای کشور‌های اروپایی، سرازیر شدن نفت به مقدار کافی و با قیمت کم به منظور مقابله با فشار اوضاع اقتصادی پس از حوادث اوکراین.

۲- احیای هیبت از دست رفته آمریکا در منطقه.

۳-حمایت قوی از رژیم صهیونیستی و تضمین امنیت آن و حفظ برتری نظامی آن

۴- فراهم آوردن بستر لازم برای قبولاندن اسرائیل و تسریع در روند عادی سازی با کشور‌های عربی بیشتری

۵- بالا بردن سطح هماهنگی امنیتی و نظامی به رهبری تل آویو و تشکیل ائتلاف تحت عناوین مختلف برای مقابله با ایران و طرف‌های محور مقاومت

۶- تلاش برای افزایش محبوبیت رو به افول خود و حزبش در آمریکا همزمان با نزدیک شدن به موعد انتخابات میان دوره‌ای

احمد حسن در ادامه آورده است: موضوع برتری نظامی اسرائیل بخش اصلی راهبرد آمریکاست از زمان شکل گیری این رژیم و یا حداقل از زمانی که در قرن گذشته حمایت از این رژیم از انگلیس به آمریکا سپرده شد. همه به خوبی می‌دانند که حفظ امنیت اسرائیل بخشی از برنامه انتخاباتی همه رؤسای جمهور آمریکا اعم از جمهوریخواه و دموکرات است.

وی افزود: موضوع تسریع در روند عادی سازی روابط کشور‌های عربی با حکام تل آویو به طور مداوم مورد توجه واشنگتن است. روند عادی سازی طی ماه‌های اخیر از شکل مخفیانه آن به شکل آشکارا رسیده است. موضوع بیانیه قدس امضا شده میان بایدن و لاپید و تلاش برای بازارگرمی برای آن و اینکه گویا فتح عظیم است برای محور مقاومت هرگز موضوع ناگهانی نبود و از راهبرد آمریکا طی دهه‌ها فراتر نمی‌رود.

احمد حسن گفت: آنچه درباره بحث استفاده از زور برای ممانعت تهران به دستیابی به بمب هسته‌ای هم گفته شده است از حد لفاظی فراتر نمی‌رود. تصمیم جمهوری اسلامی ایران از زمان انقلاب روشن و آشکار بوده است و ساخت بمب اتمی طبق فتوای رسمی حرام اعلام شده است. در واقع این تهدید اعلام شده در بیانیه قدس علیه ایران، تهدیدی برای تشدید هیاهو است.

وی تاکید کرد: بحث ناتو خاورمیانه شامل کشور‌های عربی به ریاست اسرائیل به بهانه مقابله با خطر ایران فاقد موضوعیت است، زیرا برخی از کشور‌هایی که از آن‌ها به عنوان عضو این پیمان نام برده شده است به وضوح اعلام کرده اند که به هیچ ائتلافی ضد هیچ کشوری در منطقه وارد نمی‌شوند و برخی کشور‌های دیگر وارد گفتگو‌های مستقیم با ایران شده اند و شواهد حاکی از امکان از سرگیری روابط دیپلماتیک است. از کدام ناتو سخن می‌گویند و دشمن فرضی برای ائتلاف جدید کیست؟ این بدان مفهوم نیست که تل آویو و واشنگتن به دنبال تشکیل این ائتلاف نیستند.

این تحلیلگر می‌افزاید: یک نکته اساسی وجود دارد که راز سفر بایدن و تیمش در آن نهفته است و آن جایگزین نفت و گاز روسیه با قیمت مقبول یعنی کاهش قیمت کنونی است که اقتصاد روسیه را تقویت کرده است و عکس هدفی که اروپا به همراه کاخ سفید به دنبال آن بودند، رقم خورده است.

 احمد حسن تصریح کرد: اروپائی‌ها تحمل ادامه وضعیت نبود انرژی را ندارند، اما سوالی که مطرح است آیا عربستان و کشور‌های خلیج فارس می‌توانند که گاز و نفت روسیه را اگر بخواهند جبران کنند؟ جواب خیر است.

وی تاکید کرد: افزایش قیمت حتمی است، زیرا هزینه حمل و نقل افزایش می‌یابد و از این رو به هر اندازه هم که عرضه زیاد شود باز هم قیمت بالا خواهد ماند.

وی خاطر نشان کرد: بقای قیمت‌های بالا، باری غیر قابل تحمل بر روی دوش اروپاست. هنگامی که تظاهرات و اعتراضات مردمی شدید و گسترده شود، ثبات داخلی این کشور‌ها در معرض خطر قرار خواهد گرفت و واشنگتن توان کنترل تبعات آنرا نخواهد داشت و روند استعفای نخست وزیران و رهبران به انگلیس و ایتالیا محدود نخواهد شد بلکه دومینووار خواهد بود.

تحلیلگر مذکور می‌افزاید: بخش پنهان ماجرا در تضمین امکان استخراج گاز از دریای مدیترانه نهفته است تا نقص فزاینده انرژی در اسرع وقت ممکن جبران شود که مقاومت راه را در این زمینه بست و معادله جدیدی از زبان سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در رویارویی باز مطرح شد.

وی اعلام کرد: از این رو هیچ طرفی نمی‌تواند از دریای مدیترانه تا زمانی که حق کامل لبنان نه تنها در بحث ترسیم مرز دریایی بلکه در زمینه تضمین استخراج و سرمایه گذاری محقق نشود، گاز استخراج کند.

احمد حسن تاکید کرد: موضوع دیگری که نباید از نظر دور نگه داشت به سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به تهران و نتایجی راهبردی آن مربوط می‌شود.

وی در پایان گفت: سفر بایدن سبب کاهش تنش کنونی نخواهد شد و به تقویت امنیت و ثبات در خاورمیانه منجر نخواهد شد بلکه به خطرات بزرگی منجر خواهد شد که همه را تهدید می‌کند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها