دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

«گشت ارشاد» بهانه است؛ جمهوری اسلامی نشانه است

دشمن سعی می‌کند تا برای هدف قرار دادن هویت مستقل فرهنگیِ زنِ مسلمان، با بهره‌گیری از خواصی که از روی غفلت و یا در مواردی از روی انحراف، در زمین او بازی می‌کنند، اهداف خود را برای مقابله با حجاب و عفاف به نتیجه برساند؛ مسیری که بدون‌شک برای او کم‌هزینه‌تر و پربازده‌تر است.
کد خبر: ۵۳۵۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۴ - 26July 2022

«گشت ارشاد» بهانه است؛ جمهوری اسلامی نشانه استگروه اجتماعی دفاع‌پرس: «گشت ارشاد»؛ واژه‌ای که این روزها در فضای مجازی و به تَبَع آن در افکار عمومی داغ شده است. آن‌هم به‌واسطه فیلمی منتشر شده از برخورد یک مادر و مأموران پلیس امنیت اخلاقی که دختر وی را سوار خودروی گشت ارشاد کرده و با خود می‌برند.

فرماندهی انتظامی تهران بزرگ پس از انتشار این فیلم، اطلاعیه‌ای صادر و در آن اعلام کرد: در پی اطلاع از برخورد خارج از ضوابط یکی از گشت‏‏‌های پلیس با یکی از شهروندان، موضوع به سرعت رسیدگی و با سرتیم این واحد انتظامی به‌دلیل سوءمدیریت برخورد انضباطی شد. همچنین پس از این اطلاعیه، فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد که از این مادر دلجویی شده است.

انتشار فیلم صحنه رویارویی یک مادر با مأموران پلیس امنیت اخلاقی، موجب واکنش‌هایی در اقشار مختلف جامعه شده است؛ اگر بخواهیم از کنار واکنش معاندان نظام جمهوری اسلامی که همیشه به بهانه‌های مختلف به‌دنبال سم‌پاشی‌های خود علیه جمهوری اسلامی هستند، بگذریم و واکنش لیبرال‌ها هم که در حقیقت کشف حجاب در جامعه اسلامی را آزادی شخصی می‌دانند را کنار بگذاریم، خواهیم دید که برخی از افراد و چهره‌ها در رسانه‌ها و فضای مجازی، خصوصاً آن‌هایی که به‌اصطلاح رایج کاربران «ارزشی» نامیده می‌شوند، جزو این واکنش‌دهنده‌ها هستند؛ اما این واکنش‌ها پشت‌پرده‌هایی را نیز به‌همراه دارد که نشان می‌دهد جریانی در پشت‌ پرده، به‌دنبال ایجاد فتنه‌ای جدید در جامعه است، فتنه‌ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی پپیش از این نسبت به آن هشدار داده‌اند.

حضرت امام خامنه‌ای سال ۱۳۹۶ درباره تلاش رسانه‌ای دشمن در راستای تأثیرگذاری بر روی هویت مستقل فرهنگی زن مسلمان هشدار داده و فرموده‌اند: [دشمنان] پول‌های زیادی خرج می‌کنند، فعالیت زیادی می‌کنند، صد‌ها رسانه را -از انواع و اقسام رسانه‌ها- به‌کار می‌گیرند برای این‌که بتوانند روی این نقطه حساس، [یعنی] نقطه هویت مستقل فرهنگیِ زنِ مسلمان، اثرگذاری کنند...

ایشان همچنین در ادامه این سخنان خود، نسبت به فریب خودن برخی افراد، خصوصاً برخی مذهبی‌ها در این حربه دشمن سخن گفته و تأکید کردند: آن‌چه بنده را حساس می‌کند، این است که ناگهان شما می‌بینید از دهان یک گروهی از افرادی که جزو خواص محسوب می‌شوند، مسئله‌ «حجاب اجباری» مطرح می‌شود؛ معنایش این است که یک عده‌ای نادانسته -حالا من می‌گویم نادانسته؛ ان‌شاءالله نادانسته است- همان خطی را دنبال می‌کنند که دشمن با آن‌همه خرج، نتوانسته است آن خط را در کشور به نتیجه برساند؛ همان خط را دارند دنبال می‌کنند؛ در بین این‌ها روزنامه‌نگار هست، در بین این‌ها روشنفکرنما هست، در بین این‌ها آخوند و معمّم هست...

سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در حالی حدود چهار سال و نیم قبل مطرح شده است که این‌روزها شاهد همین انحرافات در جامعه هستیم؛ یعنی دشمن با به‌کارگیری رسانه‌های خود، سعی می‌کند تا برای هدف قرار دادن هویت مستقل فرهنگیِ زنِ مسلمان، با بهره‌گیری از خواصی که از روی غفلت و یا در مواردی از روی انحراف، در زمین او بازی می‌کنند، اهداف خود را برای مقابله با حجاب و عفاف به نتیجه برساند؛ مسیری که بدون‌شک برای او کم‌هزینه‌تر و پربازده‌تر است.

اگر بخواهیم به‌صورت اجمالی حربه‌ای که این‌روزها دشمن برای هدف قرار دادن هویت مستقل فرهنگیِ زنِ مسلمان را به‌کار گرفته است، بررسی کنیم، لازم است تا به جریانی که پس از انتشار فیلم برخورد یک مادر و مأموران پلیس امنیت اخلاقی به‌وجود آمده است و دست‌های پشت‌پرده آن اشاره کنیم.

طبیعتاً برخورد نامناسب مأموران انتظامی با یک مادر، قابل انتقاد و برخورد انضباطی است و احساسات جامعه را تحریک کرد و به تبع آن، مذهبی‌ها هم از این‌که کرامت یک مادر حفظ نشده و با او برخورد تندی شده است، ناراحت شدند؛ البته از این نکته نیز نباید غفلت کرد که این‌روزها در مقابل فیلم مذکور، فیلم دیگری نیز در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود که از برخورد محترمانه و مهربانانه مأموران پلیس امنیت اخلاقی با یک خانم حکایت دارد؛ اما به‌هرحال تلاش‌های رسانه‌ای دشمن موجب شده است تا فیلمی که خطای مأموران را نشان می‌دهد، در فضای مجازی داغ‌تر شده و بیشتر دیده شود؛ ولی به هرحال جریانی این روزها تلاش دارد تا قشر مذهبی جامعه را هم برای ضربه زدن به حجاب و عفاف در جامعه با خود همراه سازد که تا حدودی نیز در این راستا موفق بوده است.

مذهبی‌هایی که در فضای مجازی به انتشار فیلم برخورد نامناسب مأموران انتظامی با یک مادر واکنش نشان دادند، ۲ دسته بودند؛ اول، کسانی که خواستار اصلاح رویه برخورد مأموران گشت ارشاد با مردم شدند و دوم، کسانی که به ادامه فعالیت گشت ارشاد «نه» گفتند. گروه اول اغلب سعی کردند تا بدحجاب‌ها را کسانی بدانند که از همین مردم و جامعه اسلامی هستند؛ اما آن‌ها نقصی دارند که در صورت فعالیت‌های فرهنگی، اصلاح می‌شوند و خیلی از آن‌ها در انتخابات‌ها، راهپیمایی‌ها، تشییع شهدا و... نیز حضور دارند، نماز می‌خوانند، هیئت می‌روند و...

اما گروه دوم؛ آن‌ها نیز سعی کردند تا از ریشه با گشت ارشاد مخالفت کنند؛ بنابراین به کمپین «محجبه و مخالف گشت ارشادم» پیوستند و به انتشار مطالبی در این خصوص دامن زدند؛ حالا این‌که هدف از تشکیل این کمپین چه بوده است و چه‌کسانی پشت‌پرده آن قرار داشتند، خود جای سوال دارد!

«محمدرضا جلایی‌‌پور»؛ کسی که نام او بر سر زبان‌ها افتاده است؛ سوابق وی نشان می‌دهد که وی ضمن این‌که از محکومان امنیتی فتنه سال ۱۳۸۸ است، پیش از این نیز به کمپین «نه به حجاب اجباری» پیوسته بود. همچنین تصویر وی در کنار تعدادی از ضدانقلاب‌های فراری نیز خود گویای حقیقت سوابق وی است.

کابران فضای مجازی پس از مطرح شدن کمپین «محجبه و مخالف گشت ارشادم»، تصویری را از گروهی با این عنوان در «کلاب‌هاوس» منتشر کردند که جلایی‌پور آن را ایجاد کرده بود و در ادامه تصاویری از او در کنار «مصی علی‌نژاد» خبرنگار ضدانقلاب که در سال‌های اخیر اصطلاحاً «از آن طرفِ آب» دست به اقداماتی علیه حجاب و عفاف در جامعه ما زده است، دست‌به‌دست کردند.

همچنین براساس اعلام کاربران در فضای مجازی، جلایی‌پور حدود سه هفته پیش از تشکیل کمپین خود، در «کلاب هاوس» از تلاش‌هایی در راستای ترویج حجاب اختیاری در جامعه با بهره‌گیری از نقش زنان محجبه سخن گفته و اعلام کرده است: «در تلاش‌هایی که دارد در راستای اختیاری شدن حجاب انجام می‌شود که پیشرفت آن اتفاقاً در سال‌های اخیر مرئی بوده است و بر خلاف دهه‌های قبل اکثر شهروندان ایران حامی آن شده‌اند و در شهر‌های بزرگی مانند تهران بیش از ۷۵ درصد از شهروندان. به‌نظر می‌رسد که نقش و عاملیت خودِ زنان محجبه اگر متشکل شود، خیلی می‌تواند تسهیل‌گر باشد...».

حال که اظهارات جلایی‌پور را خواندیم، کافی است تا برگردیم و سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی که در ابتدا به آن اشاره شد را مرور کنیم. بر این اساس، کنار هم قرار دادن این مواضع، از توطئه و فتنه‌ای پرده برمی‌دارد که با سوءاستفاده از احساست جامعه و مقبولیت و اعتباری که مذهبی‌ها دارند، می‌خواهد همان‌طور که گفته شد، با هزینه کم و بازدهی بالا، به مبارزه با حجاب و عفاف در جامعه بپردازد.

نکته‌ای که در این میان وجود دارد، این است که گفته می‌شود هدف از کمپین «محجبه و مخالف گشت ارشادم»، مخالفت با گشت ارشاد است و راه‌حل ترویج حجاب و عفاف در جامعه، گشت ارشاد نیست و سخنانی با این رویکرد؛ اما بازهم اگر مواضع جلایی‌پور را مرور کنیم، خواهیم فهمید که این کمپین مقدمه‌ای است برای کمپین‌های آتی که می‌تواند در راستای مخالفت مذهبی‌ها و محجبه‌ها با اصل حجاب در جامعه باشد، همان تذکری که رهبر معظم انقلاب اسلامی دادند.

و اما درباره کسانی که از این کمپین‌ها استقبال کرده‌اند؛ بدون‌شک از روی این‌که عده‌ای هرچند در ظاهر محجبه و مذهبی، چه از روی ندانستن و چه از روی انحراف با دشمن هم‌صدا و هم‌مسیر شوند، نمی‌توان ثابت کرد که جامعه مذهبی کشور با این حرکت همراه شده است، آن‌هم به چند دلیل؛ اول این‌که نمی‌توان به حقیقی بودن همه اکانت‌ها در شبکه‌های اجتماعی اعتماد کرد، خصوصاً اینکه همسو کردن جامعه مذهبی علیه حجاب و عفاف، اقدامی برنامه‌ریزی‌شده است؛ البته منظور این نیست که همه این افراد اکانت‌های غیرواقعی هستند؛ ولی تجربه نشان داده است که شخصیت‌سازی توسط دشمن در فضای مجازی نیز اقدامی همیشگی است.

دوم، باید به این نکته نیز توجه داشت که برخی افراد نظیر کسانی که تفکراتی مانند «انجمن حجتیه» دارند، ظاهراً محجبه بوده و در باطن دچار انحراف هستند؛ بنابراین بعید نیست که در زمره حامیان این کمپین‌ها قرار بگیرند؛ اگرچه تعداد آن‌ها زیاد نیست.

سوم، این نکته را نیز باید در نظر داشت که پس از انتشار فیلم برخورد یک مادر با ماموران پلیس امنیت اخلاقی، احساسات جامعه تحریک شده است و اگرچه ممکن است عده‌ای محجبه نیز به چنین کمپین‌هایی همراهی کرده و علیه گشت ارشاد هشتگ بزنند؛ اما این همراهی می‌تواند مقطعی و گذرا باشد و پس از اقناع افکار عمومی مبنی بر فواید جلوگیری از بی‌حجابی و فرهنگ برهنگی در جامعه، این حمایت‌ها حتی از سوی کسانی که در حجاب خود نقص دارند نیز تا حد زیادی فروکش کند؛ همان‌طور که ترویج و تبیین فواید رعایت حجاب و عفاف در جامعه اسلامی نیز در مرحله نخست، از اقداماتی نظیر گشت ارشاد موثرتر است.

چهارم، وقتی سخن از همراهی محجبه‌ها از کمپین «محجبه و مخالف گشت ارشادم» به میان می‌آید، این نکته نادیده گرفته می‌شود که طیف گسترده‌ای از مذهبی‌ها و ارزشی‌ها، همان‌طور که در ابتدا گفته شد، با آگاهی خود در دام دشمن نیفتاده و نسبت به این مسئله با بصیرت رفتار کردند.

و اما نکته اصلی؛ «مصی علی‌نژاد» به‌عنوان یک عنصر خودفروخته و کسی که در رأس این فتنه قرار دارد، کسی است که با دشمنان این مرز و بوم، خصوصاً «مایک پمپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا بارها دیدار کرده و مبالغی نیز از آن‌ها دریافت کرده است، تا جایی که به‌عنوان «مصی پولی‌نژاد» شهرت یافته است؛ بنابراین اهداف این شخص دارای فساد اخلاقی برای به انحراف کشاندن جامعه اسلامی را نمی‌توان چیزی جز این نکته عنوان کرد که وی شاخه‌ای از جنگ ترکیبی علیه جمهوری اسلامی ایران را در بعد فرهنگی مدیریت می‌کند تا از طریق هویت‌زدایی فرهنگی از زنان مسلمان این مرز و بوم، به هویت ایرانی - اسلامی ما ضربه بزند؛ البته که این شخص در حد و اندازه‌ای نیست که به‌عنوان رهبر یک جریان انحرافی فرهنگی شناخته شود؛ ولی همان‌طور که تاریخ ثابت کرده است، خیلی از افراد خودفروخته، به دشمنان این مرز و بوم سواری داده‌اند و پس از تمام‌شدن تاریخ مصرف‌شان، مانند تفاله‌ای دور انداخته شده‌اند و بدون‌شک «مصی علی‌نژاد» قدرت‌مندتر از «صدام حسین» نیست که امروز در زباله‌دان تاریخ به‌سر می‌برد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها