با حضور دریادار سیاری صورت گرفت؛

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان ارتش و مرکز اسناد انقلاب اسلامی

تفاهم‌نامه جامع همکاری میان ارتش جمهوری اسلامی ایران و مرکز اسناد انقلاب اسلامی امضا شد.
کد خبر: ۵۳۵۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳ - 24July 2022

تفاهم‌نامه همکاری میان ارتش و مرکز اسناد انقلاب اسلامی امضا شدبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، تفاهم‌نامه جامع همکاری میان ارتش و مرکز اسناد انقلاب اسلامی با حضور امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» معاون هماهنگ‌کننده ارتش و حجت‌الاسلام «مصطفی پورمحمدی» رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی امضا شد.

دریادار سیاری در مراسم انعقاد این تفاهم‌نامه، با بیان اینکه ارتش در زمینه جمع‌آوری اسناد تاریخی اقدامات گسترده‌ای انجام داده است، گفت: در ارتش این آمادگی را داریم که با هماهنگی و همکاری نزدیک با مرکز اسناد انقلاب اسلامی در جمع آوری اسناد تاریخی همکاری داشته باشیم و از امکانات این مجموعه بهره‌مند شویم.

معاون هماهنگ کننده ارتش افزود: کمک می‌کنیم تا مرکز اسناد از اسناد ارتش استفاده کند. بسیاری از این اسناد در ارتش ناشناخته هستند که با بهره‌گیری از آن می‌توانیم در گردآوری تاریخ موثر باشیم.

وی گفت: تلاش‌های ارتش در سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن و همچنین در طول دفاع مقدس و بعد از آن، آن گونه که باید و شاید به اطلاع مردم نرسیده است. با توجه به تکلیف ارتش در حفظ تمامیت ارضی و نظام مقدس جمهوری اسلامی و بسیاری از این مأموریت‌ها در این زمینه مردم آن‌گونه که باید از این مأموریت‌ها اطلاع ندارند و امیدواریم انعقاد این قرارداد آغاز حرکتی برای تلاش و فعالیت برای گردآوری اسناد تاریخی ارتش باشد و این اسناد به رشته تحریر درآید تا مورد استفاده پژوهشگران قرار بگیرد.

امیر سیاری خاطرنشان کرد: بسیاری از اسناد از طول عمر بالایی برخوردار هستند و حتی با گذشت بیش از ۴۰ سال هنوز قابلیت بازگویی ندارند. ارتش درصدد جمع آوری اسناد و اقدامات انجام شده از جمله تدابیر رهبر معظم انقلاب در جمع فرماندهان و کارکنان ارتش در قالب طرح فتح است؛ همچنین مجموعه دیگری برای جمع‌آوری اطلاعیه‌های ستاد ارتش در دوران جنگ در حال گردآوری است که این اقدامات می‌تواند با همکاری مرکز اسناد انقلاب اسلامی گسترش یابد.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی هم در این مراسم با تشکر از حضور امیر دریادار سیاری و هیأت همراه وی در مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: اسناد نظامی منبعی ارزشمند برای کاوشگران تاریخ هستند.

حجت‌الاسلام پورمحمدی با اشاره به هوشمندسازی اسناد در این مرکز عنوان کرد: بسیاری از اسناد از جمله اسناد نظامی در این مرکز اسکن و با سیستم هوشمند قابل بازیابی هستند.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به اسناد نظامی موجود در مراکز نظامی تصریح کرد: اگر این اسناد در اختیار این مرکز قرار بگیرد، کمک مؤثری به تاریخ‌نویسی کشور می‌شود.

وی افزود: تاریخ جنگ حادثه مهمی است که هشت سال از تاریخ کشور را به خود اختصاص داده و اسناد مهم و ارزشمندی از تاریخ جنگ تحمیلی در اختیار ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که با تفاهم و همکاری متقابل می‌توان در قالبی جذاب و اثرگذار نسل جوان کشور را از حماسه‌ها و اقدامات ایثارگرانه ارتش در هشت سال دفاع مقدس آگاه کرد.

حجت‌الاسلام پورمحمدی ادامه داد: تاریخ جنگ تحمیلی به‌صورت روزشمار قبل از آغاز جنگ، زمان آغاز جنگ و دوران دفاع مقدس با دقت جمع آوری و حوادث جبهه و پشت جبهه در ابعاد مختلف و نه تنها بعد نظامی که البته این بعد به قلم فرماندهان نظامی تقریر و تنظیم شده در این مرکز جمع آوری شده است.

وی ادامه داد: بسیاری از اسنادی هم که در اختیار ارتش قرار دارد، به‌عنوان اسناد راکد و غیر قابل عملیاتی است که به آن مراجعه نمی‌شود؛ اما اگر این اسناد در اختیار مرکز قرار بگیرد، بنای کار و تلاش تاریخ نگاران و پژوهشگران قرار گرفته و منبع ارزشمندی برای ما محسوب می‌شود.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به اسناد قبل از انقلاب گفت: خوشبختانه اسناد قبل از انقلاب آزادی انتشار دارد و از سطح طبقه‌بندی خارج شده است. این موضوع با همکاری ارتش ما را به گام‌های بلندتر و دستاورد‌های بهتر در تاریخ هدایت می‌کند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار