رئیس بسیج اساتید:

دانشگاه تراز جمهوری اسلامی باید خط مقدم جهاد تبیین باشد

مردانی گفت: دانشگاه، به عنوان موتور محرکه و پیشران توسعه همه جانبه کشور و همچنین محل تربیت مدیران نظام و کشور، باید خط مقدم جهاد تبیین باشد.
کد خبر: ۵۳۶۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴ - 27July 2022

دانشگاه تراز جمهوری اسلامی باید خط مقدم جهاد تبیین باشدبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، محمدرضا مردانی رئیس بسیج اساتید کشور در آئین تودیع و معارفه مسئولان قدیم و جدید بسیج اساتید استان فارس، به مقام شهدای جنگ تحمیلی بالاخص ۱۳ هزار شهید گلگون کفن این استان ادای احترام کرده و مصیبت جان باختن تعدادی از هموطنان در جریان سیل در شهرستان‌های استهبان، داراب، فسا و نی‌ریز را تسلیت گفت و با خانواده آنان اظهار همدردی کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: استان فارس در همه دوران‌های عمر با عزت ایران عزیزمان زادگاه فرهیختگان، دلیرمردان و شیرزنانی بوده که مفاخر ایران اسلامی بوده و هستند. از حافظ و سعدی و ملاصدرا گرفته تا میرزای شیرازی. در دوران پس از انقلاب شکوهمند اسلامی هم از شکست حصر آبادان تا شکست حصر حلب ردپای مبارک رزمندگان فارس همه جا در جغرافیای مقاومت مشهود است. روزی منطقه عملیاتی کربلای ۵ شاهد رشادت‌های شهید خلیل مطهرنیا و شهید مرتضی جاویدی از لشکر ظفرمند ۳۳ المهدی استان فارس بود و روزی دیگر شهید حاج عبدالله اسکندری از همین استان دلیرپرور در دفاع از حرم اهل بیت در حلب سوریه به شهادت رسید. مردم این استان همه جا پای کار ایران و اسلام بوده‌اند و در همه‌ی بزنگاه‌های تاریخی ایران و اسلام همواره خوش درخشیده‌اند.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور، همچنین از نقش دانشگاه در نیل به سوی تمدن نوین اسلامی و رسالت و اولویت‌های بسیج اساتید سخن گفته و افزود: در تحقق تمدن نوین اسلامی که از منویات مقام معظم رهبری است، دانشگاه نقش اول و نقش ممتاز را ایفا می‌کند. دانشگاه اولا موتور محرکه و پیشران توسعه همه جانبه کشور و همچنین محل تربیت مدیران و کارشناسان و متخصصان نظام و کشور است برای نیل به تمدن نوین اسلامی هم تربیت نیروی انسانی و هم علم و فناوری و تبدیل فناوری به ثروت از جمله مباحث مهم است. اگر تشکیل تمدن نوین اسلامی را یک عملیات گسترده و زمان‌بر بدانیم، قطعا اساتید از مهمترین فرماندهان میدانیِ عملیات تشکیل این آرمان‌شهر اسلامی‌اند. حفظ و گسترش جغرافیای مقاومت که به مدد غیرت بی نظیر برادران نظامی ما و به قیمت خون شهدا از شرق تا غرب عالم در حال گسترش است، نیازمند پشتوانه‌های فکری، علمی، فرهنگی، صنعتی و اقتصادی است تا چیرگی مومنین را در این جغرافیای پهناور و در این تمدنِ در حال شکل گیری استحکام بخشد.

مردانی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، در اولین مورد از توصیه‌های هفتگانه خود توصیه به علم و پژوهش می‌فرمایند و عنوان نموده‌اند؛ «دانش، آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است». حشمت و شوکتِ حکومتی که تکیه‌اش به علم و پژوهش داخلی نباشد، شکوهی است موقت. ترقی و پیشرفتِ پویا به مثابه رودخانه‌ای است که سرچشمه‌اش جوشش علم و پژوهش است.

این استاد دانشگاه با اظهار امیدواری از آنکه پیشرفت علمی کشور روند خوبی دارد، عنوان کرد: ما حائز جایگاه پانزدهم تولید علم در جهان هستیم و سرعت رشد علم در کشور ما ۱۱ برابر متوسط جهانی است. اما این پیشرفت متاسفانه هنوز باعث پیشرفت متناظری در کشاورزی، صنعت و اقتصاد کشور ما نشده است. نامگذاری دقیق امسال از جانب مقام معظم رهبری ناظر به همین امر است. ایشان در شعار سال یعنی «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» دانش و دانش بنیان بودن را میانه و محور تولید و اشتغال دانسته‌اند. مرجع اصلی تولید این علم و پژوهش که این‌قدر مورد تأکید اسلام و انقلاب و رهبری است، قطعا دانشگاه‌هاست. اما هر دانشگاه و هر نسخه‌ی آکادمیکی نمی‌تواند حلاّل مشکلات ایران و جمهوری اسلامی باشد. دانشگاه‌های ما و روسا و مسئولین دانشگاه‌های ما باید ویژگی‌هایی را مد نظر قراردهند تا بتوانند نقش موثرتری در حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی ایفا کنند.

خروجی دانشگاه‌های ما باید علم نافع باشد

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور تاکید کرد: خروجی دانشگاه‌های ما باید علم نافع باشد. آن علمی که در راویات از آن به عنوان سلطان یاد شده علم نافع است «العلم سلطان من وجده صال و من لم یجده صیل علیه» (دانش، سلطنت و قدرت است، هر که آن را بیابد، با آن یورش برد و هر که آن را از دست بدهد، بر او یورش برند.). علم نافع تولید نظم، فرهنگ، قدرت و ثروت می‌کند.

مردانی در ادامه بر ضرورت تولید علم در دانشگاه‌های کشور بر اساس نیاز‌های صنعتی و اقتصادی جامعه تاکید کرده و گفت: کشور ما از نظر نرخ رشد علمی یکی از کشور‌های پیشرو در جهان است، اما این سرعت باعث تحوّلی محسوس در صنعت کشور نشده است و این دور از توقع مردم و مقام معظم رهبری است. دانشگاه‌های ما باید نیاز‌های بومی، محلی و جغرافیایی را در تدوین سیاست‌های علمی و پژوهشی خود در نظر بگیرند. به ویژه طرح‌های آمایش سرزمینی باید در سیاست‌های علمی و آموزشی لحاظ گردند. ما باید شرایط جغرافیایی خود را در سیاست گذاری‌های علمی لحاظ کنیم. با وجود بحران‌های آبی در کشور که طبق پیش بینی‌ها تشدید هم خواهد شد ما هنوز رشته‌ای تخصصی برای مدیریت بحران‌های آبی نداریم و از سویی هر از گاهی مثل همین ضایعه‌ی تاسف باری که چند روز پیش در استان فارس رقم خورد با بارش‌هایی روبه رو هستیم که برای مدیریت و استفاده‌ی بهینه از آن‌ها فکر و پیش بینی نشده است.

ما دانشگاه‌ها را اسلامی می‌خواهیم

مردانی سپس بر موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها تاکید کرده و افزود: مردم ما صد‌ها هزار شهید دادند تا کشور نه تنها از یوغ دست درازی‌های نظامی استکبار و عمال آن به دور باشد بلکه از گزند نفوذ تفکرات لیبرالیستی و القات فرهنگی غرب نیز مصون بماند. علم آموزی در دانشگاه جمهوری اسلامی باید با تعالی معنوی و تقویت اراده و خودباوری همراه باشد. اینکه امروز دشمن اینقدر تلاش می‌کند تا حجاب را از دختران و پسران ما بگیرد برای این است که آن‌ها خوب می‌دانند که حجاب نه تنها تمثالی از تشرع و تقید که نمادی از خودباوری در مقابل اغیار است و این دقیقا همان چیزی است که غرب چشم دیدن آن را ندارد، غرب می‌داند که تا این خودباوری در میان جوانان ما وجود دارد، تفکر غربی و مظاهر آن راهی برای نفوذ و تسلط بر جامعه‌ی اسلامی ما ندارند.

دانشگاه تراز انقلاب اسلامی باید در خدمت یکی از متعالی‌ترین اهدف حکومت اسلامی یعنی گسترش عدالت باشد

رئیس سازمان بسیج اساتید تاکید کرد: یکی از اهداف بعثت انبیا برپایی عدالت اجتماعی است و باید در تمام شئونِ حکومت اسلامی که داعیه حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی را دارد مشهود و متبلور باشد، قطعاً حوزه‌ی تولید علمِ نافع یکی از نقاط اتکال لازم بعنوان نرم افزارِ این جنبشِ تاریخیِ الهی است. در این باره مقام معظم رهبری ضمن ذکر کلام نورانی حضرت امیر می‌فرمایند: "و ما اخذ اللَّه علی العلماء ان لایقارّوا علی کظّة ظالم و لا سغب مظلوم" خدای متعال بر عالمان، بر دانایان عالم، تکلیف معین کرده است که بر سیری ظالم و تهیدستی و گرسنگی مظلوم صبر نکنند، تحمل نکنند. باید در همه شئون حکومت اسلامی عدالت مشهود باشد و حوزه تولید علم نافع نرم افزار توسعه عدالت اجتماعی است. یکی از راه‌های تحقق عدالت قرارگرفتن دستاورد‌های علمی دانشگاه در حوزه‌های محروم و حل مشکلات با نگاه مساله محوری است. دانشگاه باید حرکت به سمت عدالت اجتماعی را پیش ببرد.

دانشگاه باید خط مقدم جهاد تبیین باشد

مردانی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر جهاد تبیین گفت: مقام معظم رهبری موکداً بر جهاد تبیین تأکید دارند و بالاخص امسال در دیدار با فرماندهان نیروی هوایی ارتش فرمودند: «جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است». اگرچه عرصه‌ی جهاد تبیین بسیار وسیع است و برای همگان باز است، اما دانشگاه زیست بوم «افسران جنگ نرم» یعنی دانشجویان و همچنین «فرماندهان جنگ نرم» یعنی اساتید است، پس محوریت دانشگاه‌ها در این نبرد تمدنی محرز است. در این رهگذر اساتید انقلابی و بسیجی که هم صاحب بصیرت هستند و هم صاحب علم و تخصص، باید پرچمدار و پیش قرآول عرصه جهاد تبیین باشند.

وی در ادامه از جمله مهمترین برنامه‌های سازمان بسیج اساتید را طرح کمک به حکمرانی اسلامی دانست و بیان کرد: بسیج اساتید با بیش از ۵۶ هزار عضو هیأت علمی، ظرفیتی کم نظیر برای کمک به دولت است. بسیج اساتید به صورت پیش‌دستانه و به صورت مکتوب آمادگی خود را برای کمک در همه‌ی وجوه تخصصی ِ مورد نیاز به دولت عرضه کرده است و نقشه راه و برنامه‌های مدونی در این مسیر طراحی کرده است. دولت باید بسیج اساتید را به عنوان امتزاجی از تعهد و تخصص، مشاور امینِ خود در همه‌ی امور تخصصی بداند.

مردانی در ادامه ۳ اولویت اصلی بسیج اساتید را نام برده و افزود: اولویت اول انسجام بخشی و تعالی سازمانی است. باید ابتدا خودمان را منسجم کنیم. دایره جذب اساتید باید گستره شود با عمق بخشی به معرفت دینی و ارتقای آگاهی و بصیرت سیاسی و توجه به نقش آفرینی‌های عمومی و تمرکز بر نقش آفرینی‌های تخصصی باید در جهت خدمت به جامعه و تحقق منویات رهبر معظم انقلابی باشد. اولویت دوم کمک به ارتقا و تعالی آموزش عالی است. بسیج اساتید جزو پیکره آموزش عالی است و رشد و بالندگی دانشگاه، موفقیت مسئولین دانشگاه و کارکرد دانشگاه از افتخارات نظام اسلامی است.

وی گفت: بسیج اساتید به تحقق برنامه‌های دولت سیزدهم و برنامه‌های وزیر محترم اهتمام داشته و در کنار دانشگاه است. اعتقاد ما بر این است که رئیس بسیج اساتید، رئیس دانشگاه است. به عنوان مثال ما در دانشگاه شیراز دکتر موذنی را مسئول بسیج اساتید می‌دانیم چرا که ایشان هم استاد بسیجی هستند و هم اختیارات و مدیریت مجموعه دانشگاه را بر عهده دارند و همچنین در دیگر استان‌ها بر این باور هستیم؛ بنابراین بسیج اساتید به عنوان یک بخش فعال انقلابی و جهادگر در کنار سایر بخش‌ها همراه دانشگاه است.

وی ماموریت سوم بسیج اساتید را کمک به ارتقای کارآمدی نظام حکمرانی در سطح استانی و ملی و زیست بوم استادان دانست و خاطرنشان کرد: اساتید بسیجی در قالب گروه‌های مسئله محور با رویکرد حل المسایلی و ارائه پیشنهادات راهبردی و مطالبه گری باید در صحنه باشند. در جلسات با رئیس قوه قضائیه و مسئولین داشته ایم مقدماتی در حال فراهم شدن است تا از ظرفیت و توانایی اساتید در عرصه‌های مختلف استفاده شود. انتظار می‌رود بسیج اساتید در همه استان‌ها در هر سه اولویت بدرخشد.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در پایان از زحمات محسن جاجرمی زاده قدردانی کرده و انتصاب وی را به سمت رئیس دانشگاه‌های پیام نور فارس تبریک گفت. همچنین پذیرش مسئولیت بسیج اساتید استان فارس را به علیرضا فارسی نژاد تبریک گفته و عنوان کرد: همانطور که دلیرمردان تیپ ۵۵ هوابرد و لشگر‌های پیروز ۱۹ ظفر و ۳۳ المهدی از استان فارس خط شکنان بسیاری از خطوط در زمان دفاع مقدس بودند، به یاری خدا اساتید بسیجی این استان نیز خط شکنان توسعه‌ علمی، فرهنگی، صنعتی و اقتصادی کشور خواهند بود.

گفتنی است در این مراسم همچنین از زحمات محمد مؤذنی تقدیر شد، همچنین مجتبی جاویدی به عنوان مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه شیراز، قناعتی به عنوان مدیر کانون بسیج اساتید شهرستان خرمبید و مهدی امیری به عنوان مسئول کانون بسیج اساتید پیام نور استان فارس معرفی شدند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار