ابوذرهای خمینی-3/ دفاع پرس منتشر کرد؛

تصاویر تشییع غریبانه شهید افغانستانی دفاع مقدس "غلامسخی ناصری"

"غلامسخی ناصری" از رزمندگان افغانستانی دوران دفاع مقدس بود که با یک خواهر کوچک در قم زندگی‌ می‌کرد. با اعزام رزمندگان تیپ ابوذر به غرب کشور او نیز به جبهه‌ها رفت و در محور کلاشین جانباز و چند سال بعد بر اثر جراحت‌هایی که در بدن داشت در شهر قم به شهادت رسید.
کد خبر: ۵۳۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹ - 28May 2016

تصاویر تشییع غریبانه شهید افغانستانی دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، داستان خون شریکی 2 ملت ایران و افغانستان داستان غریبی نیست. آن روزی که رزمندگان ایرانی در جبهههای حق علیه باطل حضور داشتند و به مقابله با رژیم بعثی حاکم بر عراق میپرداختند، مردانی از کشور عراق که در جنگ با ارتش آن کشور بودیم و مردانی از همسایههای شرقی ما یعنی افغانستان و پاکستان به جبهههای ایران آمدند و از مرزهای اسلام دفاع کردند.

در میان مسلمانانی که از کشورهای مختلف داوطلبانه برای دفاع از اسلام به جبهههای ایران آمدند، دو عده در سازمان رزم سپاه با تشکیل یگان ساماندهی شدند. لشکر 9 بدر به فرماندهی شهید اسماعیل دقایقی و سردار محمدرضا نقدی متعلق به نیروهای مجاهد و احرار عراقی بود که آیتالله هاشمی شاهرودی و آیتالله سید محمدباقر طباطبایی حکیم در راهاندازی آن نقش داشتند. تیپ ابوذر به فرماندهی سردار محمدرضا حکیم جوادی نیز متعلق به افغانستانیها بود که زیر نظر قرارگاه برون مرزی رمضان فعالیت داشت. این تیپ در سال 64 تشکیل و در سال 65 به دلیل عدم پشتیبانی منحل شد.

رزمندگان تیپ ابوذر که خود را دلبسته انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) میدانستند علاوه بر حضور در تیپ ابوذر در سایر یگانهای رزم سپاه مانند لشکرهای 5 نصر، 21 امام رضا(ع) و 17 علی بن ابی طالب(ع) حضور داشتند؛ اما تا به امروز از مجاهدتهای این رزمندگان دلاور افغانستانی در دوران دفاع مقدس بسیار کم گفته شده است؛ بهطوری که بسیاری از مردم کشورمان با شنیدن این جمله که افغانستانیها نیز در دفاع مقدس شهید دادهاند، تعجب میکنند، و امروز که داستان مجاهدت این مردمان پرتلاش و غیور در راه دفاع از اسلام در حال تکرار شدن است، فرصتی شده تا از مجاهدتهای آنان در طول تاریخ معاصر گفته شود.

طبق آماری که محمدسرور رجایی فعال فرهنگی افغانستانی در ایران اعلام کرده است، حدود 2 هزار افغانستانی در دوران دفاع مقدس به درجه جانبازی و مقام شهادت نائل شدند؛ که بخشی از این آمار مربوط به تیپ ابوذر است.

"غلامسخی ناصری" به همراه یک خواهر کوچک در شهر قم زندگی میکرد. پدر و مادرش نیز به رحمت خدا رفته بودند. با اعزام رزمندگان تیپ ابوذر به جبهههای غرب کشور خواهر کوچکش را نزد آشنایان میگذارد و خود به جبههها میرود. سال 64 یا 65 در محور کلاشین بر اثر اصابت ترکش جانباز میشود و سالها با حال زار و نزارش در شهر قم زندگی میکرد؛ که در نهایت در سال 74 بر اثر جراحتهای ناشی از مجروحیت به شهادت رسید.

پیکر این شهید افغانستانی دوران دفاع مقدس غریبانه در شهر قم تشییع و به خاک سپرده شد. خواهرش نیز بعدها ازدواج کرد و نام خانوادگیاش تغییر یافت. در ادامه تصاویری از مراسم تشییع این شهید را میبینید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار