مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان:

حماسه عاشورا الهام بخش شعرا است

«دریایی» گفت: حماسه پرشکوه عاشورا مهمترین عامل بالندگی و بیداری جهان اسلام در طول تاریخ و الهام بخش شعرای زیادی در تاریخ ادبیات ایران زمین و کشورهای فارسی زبان بوده است.
کد خبر: ۵۳۷۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰ - 31July 2022

حماسه عاشورا الهام بخش شعرا و ادبیات ایران و کشورهای فارسی زبان استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کردستان، «علی اصغر دریایی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان امروز در جمع خبرنگاران، برگزاری محافل شعر و شعرخوانی در وصف سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) را یکی از مهمترین سوگواره‌های ایام محرم و صفر عنوان کرد و اظهار داشت: برگزاری پانزدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی قروه یکی از این برنامه‌ها است که در محرم و صفر برگزار خواهد شد و علاوه بر آن گردهمایی نوحه خوانی و مرثیه سرایی نیز در این ایام اجرا می‌شود.

وی مسابقه و نمایشگاه منطقه‌ای پوستر عاشورایی، برگزاری دومین سوگواره و نمایشگاه عکس اربعین حسینی را از برنامه‌های این ایام عنوان کرد.

دریایی تصریح کرد: حماسه پرشکوه عاشورا مهمترین عامل بالندگی و بیداری جهان اسلام در طول تاریخ بوده و الهام بخش شعرا بسیار زیادی در تاریخ ادبیات ایران زمین و کشورهای فارسی زبان بوده است.

وی به هدف از برگزاری این سوگواره های فرهنگی، هنری و ادبی اشاره کرد و گفت: ترویج فرهنگی حسینی، فرهنگ سازی ادبیات حسینی، ارزیابی آثار فرهنگی، هنری، ادبی و رسانه ای مرتبط با عاشورا، تولید محتوای عاشورایی، ترویج هنجارها، ارزش ها و سبک زندگی اسلامی- ایران و مقابله با تهاجم فرهنگی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این سوگواره است.

وی افزود: برگزاری سوگواره فیلم ۷۲ ثانیه ای منطقه‌ای عاشورایی در شهر قروه، تجلیل از شهدا و مدافعان سلامت و تجلیل و قدردانی از خادمان حسینی از دیگر برنامه‌های این ایام است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان ادامه داد: شهرستان قروه به عنوان خاستگاه سوگوارەهای ملی می تواند در تنویر ماموریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از یکسو و پاسداشت شاخص‌های فرهنگ عمومی چنین پویا و مردمی سالانه میزبان سوگواره ملی فرهنگی، هنری و ادبی آیین‌های عاشورایی پس از ۱۴ دوره موفق برگزاری کنگره ملی شعر عاشورایی باشد.

وی با اشاره به شکوه و عظمت عاشورا در فرهنگ و ادبیات ایران گفت: محورهای سوگواره های فرهنگی، هنری، ادبی و رسانه ای در استان علاوه بر ترویج سبک زندگی حسینی، وحدت اسلامی، دشمن شناسی و بصیرت حسینی از مهمترین محورهای سوگواره‌های عاشورایی استان کردستان است.

دریایی یادآور شد: بیشتر برنامه های ایام محرم و صفر را مردم و عاشقان حضرت امام حسین(ع) به صورت خود جوش و بدون هزینه کرد برگزار می شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها