اقتدار میدان-۵/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

انصارالله؛ قوی‌ترین نیرو در میدان مقابله با ائتلاف متجاوز سعودی

گروه «انصارالله» به عنوان قوی‌ترین نیروی حال حاضر در کشور «یمن» با افزایش توان و قدرت نظامی خود در طول هشت سال جنگ با ائتلاف متجاوز سعودی به حامی و پشتیبان اصلی مردم مظلوم و مقاوم این کشور تبدیل شده است.
کد خبر: ۵۳۷۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۴ - 06August 2022

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، گروه «انصارالله» به عنوان قوی‌ترین نیروی حال حاضر در کشور «یمن» مجموعه‌ای مردمی محسوب می‌شود که به خوبی توانسته است با افزایش توان و قدرت نظامی خود در طول هشت سال جنگ با ائتلاف متجاوز سعودی و حمایت‌های پشت پرده و گسترده غرب و آمریکا به حامی و پشتیبان اصلی مردم مظلوم و مقاوم این کشور تبدیل شده شود.

چگونگی اعلام موجودیت انصارالله یمن

اما «انصارالله» یمن چرا و چگونه پا به عرصه هستی گذاشت و اعلام موجودیت کرد؟ برای پاسخ این سوال باید به سال ۱۹۸۶ برگردیم. در آن زمان تعدادی از جوانان زیدی تشکیلاتی را با هدف آموزش عقیدتی جوانان زیدی با عنوان «اتحاد شباب المومن» با هدایت و حمایت یکی از علمای زیدی به نام «صلاح احمد فلیته» بنیان گذاشتند.

انصارالله یمن؛ قوی‌ترین نیرو در میدان مقابله با ائتلاف متجاوز سعودی

این تشکیلات دوره‌های آموزشی «اتحاد شباب» را برای جوانان یمنی برگزار کرد و ضمن تدریس دروس اعتقادی، اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران را هم توسط «محمد بدرالدین حوثی» به مردم و جوانان یمن آموزش داد. این تشکیلات در ادامه راه و فعالیت خود در سال ۱۹۹۱ به «اتحاد شباب المومن» و سپس در سال ۱۹۹۷ به «تنظیم الشباب المومن» تغییر عنوان داد. در نهایت نیز در جریان بیداری اسلامی و شکل گیری موج دوم آن در کشور یمن در سال ۲۰۱۴ به «جنبش انصارالله» تغییر نام داد.

تقابل حوثی‌ها با دولت منصور هادی در یمن

حکومت «علی عبدالله صالح» که در دهه ۹۰ قدرت را در یمن در دست داشت حکومتی تقریبا مردمی بود و با کمک‌های مالی مختلف از «حزب الحق» و «تنظیم الشباب المومن» حمایت و پشتیبانی می‌کرد. اما این روابط خوب بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر و حمله نظامی آمریکا به «عراق» و «افغانستان» به طور کلی دست خوش تغییر و تحول شد به صورتی که دیگر دولت یمن به مردم خود کاملا بی‌توجه شد که این موضوع فقر و تنگدستی مردم این کشور را به همراه خود داشت.

انصارالله یمن؛ قوی‌ترین نیرو در میدان مقابله با ائتلاف متجاوز سعودی

درست بعد از این تاریخ بود که گروه حوثی‌های مستقر در یمن، دولت این کشور را نوکر و دست نشانده «آمریکا» دانستند. به خصوص اینکه دولت «علی عبدالله صالح» بعد از حمله آمریکا به دو کشور «عراق» و «افغانستان» با این کشور همپیمان شد و روابط مخفی را با «رژیم صهیونیستی» برقرار کرد. به دنبال این وضعیت «حسین الحوثی» مواضع تندی را علیه دولت وقت «یمن» گرفت.

قیام حوثی‌ها علیه دولت «علی عبدالله صالح»

در ادامه روند سریع و پرشتاب تغییرات در یمن، مواضع تند «حسین الحوثی» در نماز‌های جمعه‌ای که هرهفته در یمن برگزار می‌شد آتش بیزاری مسلمانان این کشور از حکومت را بیشتر کرد تا جایی که قیام گسترده‌ای علیه دولت یمن شکل گرفت، اما دولت وقت که حالا امروز یکی از همپیمانان «آمریکا» شده بود به شدت تمام و با بی‌رحمی محض با طرفداران «جریان حوثی» برخورد کرد.

انصارالله یمن؛ قوی‌ترین نیرو در میدان مقابله با ائتلاف متجاوز سعودی

جنگ نخست حوثی‌ها و دولت یمن

تحولات یمن به سرعت به شرایط خطرناکی رسید به صورتی که دولت «علی عبدالله صالح» به حوثی‌ها اعلام جنگ کرد و برای دستگیری «حسین الحوثی» نیز مبلغ ۵۵ هزار دلار جایز هم تعیین کرد. سپس در سال ۲۰۰۴ دولت وقت یمن به «صعده» حمله کرد و که در جریان این درگیری خونین بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر از مردم و نیرو‌های حوثی‌ها کشته شدند. در نهایت نیز «ارتش یمن» با محاصره «صعده» توانست «حسین الحوثی» و چیزی در حدود ۷۰۰ نفر از افراد او را بازداشت کند.

جنگ دوم حوثی‌ها و دولت یمن

بعد از مدت نه چندان زیادی از پایان جنگ نخست، دولت «یمن» برای سرکوب دوباره حوثی‌ها جنگ دومی را در «صعده» آغاز کرد که در تاریخ ۲۷ ماه مارس سال ۲۰۰۵ این نبرد نیز به پایان رسید. اما فشار‌ها همچنان بر شیعیان حفظ شد و دولت «یمن» با تداوم حملات نظامی گاه و بی‌گاه به «زیدیان» برگزاری هرگونه مراسم مذهبی را برای آن‌ها ممنوع اعلام کردند.

انصارالله یمن؛ قوی‌ترین نیرو در میدان مقابله با ائتلاف متجاوز سعودی

جنگ‌های سوم تا ششم صعده

این دو جنگ پایان درگیری‌های دولت وقت یمن و حوثی‌ها نبود، بلکه دو طرف در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ میلادی چند بار دیگر با یکدیگر درگیر شدند که تمامی این جنگ‌ها تلفات و خسارات فراوانی را از خود برجای گذاشت. البته این جنگ‌ها در بار با میانجی‌گری بزرگان قبایل این کشور، شرایط خاص آن زمان یمن و یا کشور‌های خارجی ازجمله «قطر» به پایان می‌رسید.

تحولات پس از آغاز بیداری اسلامی

با گسترش بیش از پیش موج «بیداری اسلامی» در منطقه و در میان کشور‌های عربی و اسلامی مردم و جوانان قیام بزرگ دیگری را آغاز کردند که خوشبختانه با حمایت توسط حوثی‌ها و پشتیبانی شخص «عبدالملک حوثی» توانستند در سال ۲۰۱۱ بر استان صعده مسلط شوند. البته قرار شد تا گفت‌وگو‌های ملی به منظور برطرف کردن اختلافات بین گروه‌ها و قبایل مختلف یمن برگزار شود که به سرانجام نرسیدن این مذاکرات موج دوم بیداری اسلامی را در یمن ایجاد کرد.

انصارالله یمن؛ قوی‌ترین نیرو در میدان مقابله با ائتلاف متجاوز سعودی

دفاع در برابر تجاوز عربستان سعودی

به دنبال گسترده شدن و فراگیر شدن موج بیداری اسلامی در یمن و قیام مردمی در این کشور «منصور هادی» رئیس جمهور وابسته و خودفروخته این کشور از «صنعاء» پایتخت این کشور فرار کرد و عربستان سعودی گریخت. عربستان نیز که از مدت‌ها گذشته یمن را به عنوان حیات خلوتی بسیار خوب و مناسب برای خود می‌دید با توجیه حمایت از رئیس جمهور فراری این کشور و بازگرداندن او به عرصه قدرت یمن در تاریخ ۲۶ مارس سال ۲۰۱۵ برابر با ۶ فروردین ۱۳۹۴ به این کشور حمله نظامی کرد.

عربستان سعودی در این تجاوز آشکار نظامی ائتلافی را متشکل از پنج کشور امارات، کویت، بحرین و قطر و خوش به همراه مراکش، مصر، اردن و سودان را ایجاد کرد. ضمن اینکه کشور «سومالی» هم اجازه داد تا از پایگاه‌های نظامی آن برای حمله به «یمن» استفاده شود.

انصارالله یمن؛ قوی‌ترین نیرو در میدان مقابله با ائتلاف متجاوز سعودی

به هر حال چیزی در حدود هشت سال از جنگ یمن تا امروز می‌گذرد و «انصارالله» در این سال‌ها ضمن انجام مقاومت و نبرد برابر و جانانه با ائتلاف متجاوز سعودی در برابر زیاده‌خواهی‌ها و توسعه طلبی‌های آن‌ها به خوبی و با شایستگی ایستادگی کرده است. هرچند که در این راه مردان، زنان و کودکان فراوانی توسط ماشین جنگی سعودی - آمریکایی به شهادت رسیدند.

در پایان باید گفت «انصارالله» بعد از هشت سال نبرد با ائتلاف متجاوز سعودی که از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی بهره می‌برد با تجهیز به آخرین و جدیدترین امکانات و تجهیزات نظامی به روز و بهره‌برداری از نسل جدید موشک‌ها و پهپاد‌های تهاجمی ماشین جنگی این ائتلاف متجاوز را متوقف کرد که حاصل آن قطعنامه‌های بین المللی است که آتش بس را نه به انصارالله بلکه به عربستان سعودی، امارات و دیگر کشور‌های عضو در ائتلاف متجاوز سعودی هدیه کرده است.

گزارش از روزبه قمصری

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار