در مراسم رونمایی از کتاب «هلو‌های تپه بالایی» مطرح شد؛

سردار بایرامی: لزوم معرفی حاج قاسم برای مخاطب نوجوان/ احمدوند: ادبیات نوجوانان فقیر است

مراسم رونمایی از کتاب «هلو‌های تپه بالایی» به قلم حمید هنرجو در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
کد خبر: ۵۳۷۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۵ - 03August 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم رونمایی از کتاب «هلو‌های تپه بالایی» با حضور سردار «عباس بایرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، «یاسر احمدوند» معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام «مجتبی ذوالنوری» نماینده مجلس شورای اسلامی در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

سردار بایرامی: برای کودک و نوجوان درباره حاج قاسم کار باقی مانده است

در ابتدا، سردار عباس بایرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم، مراسم رونمایی از کتاب «هلو‌های تپه بالایی» را به عنوان یک کتاب برای مخاطب نوجوانان یک حادثه [خوب]توصیف کرد و ضمن اشاره به چاپ و انتشار ۱۰۷۶ کتاب دفاع مقدسی در سال گذشته اظهار داشت: هیچ کتابی برایم لذت بخش‌تر از کتاب کودکان نیست. اگر پایه‌ها و فوندانسیون‌ها را محکم بگذاریم بقیه مسیر طی می‌شود.

وی با تاکید براینکه در حوزه نشر کودک و نوجوان عقب هستیم، گفت: مجموعه سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس از انتشار هر کتابی همانند «هلو‌های تپه بالایی» استقبال می‌کند.

بایرامی در ادامه گفت: محتاج برنامه برای تولید آثار کودکان و نوجوانان هستیم؛ زندگی‌نامه و خاطرات می‌تواند زندگی نوجوانان ما را به تحرک وا دارد. همان‌طور که ما در دوران دفاع مقدس نوجوان بودیم و صحبت‌های فرماندهان ما را به تحرک وا می‌داشت امروز هم تولید کتاب در حوزه دفاع مقدس چنین کاری را می‌تواند انجام دهد.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس همچنین گفت: برخلاف کتاب‌هایی که برگرفته از اسطوره‌ها نوشته می‌شوند، ما در دفاع مقدس واقعیت‌هایی داشتیم. ایثار، گذشت و فداکاری و... ارزش‌هایی هستند که باید به نسل بعدی منتقل شوند.

بایرامی با اشاره به صحبت‌های رهبر انقلاب مبنی بر اینکه دفاع مقدس سرچشمه‌ای برای تولید آثار و کتاب است، ادامه داد: آثار دیگر و کتاب‌های دیگر از این سرچشمه –دفاع مقدس- می‌جوشند.

وی با بیان اینکه امروز در جزیره پر تلاطم منطقه غرب آسیا، کشور ایران یک منطقه امن و آرام است، ضمن اشاره به کسانی که برای این آرامش ایثار و از خود گذشتگی کرده‌اند، گفت: برای تولید آثار به الگو‌های الهام بخش احتیاج داریم؛ جوانان دهه ۸۰ و ۹۰ ممکن است حاج قاسم را دیده باشند، اما در دوران دفاع مقدس کسانی بوده‌اند که نوجوانان آن‌ها را ندیدند. افرادی مانند صیاد شیرازی‌ها، همت‌ها و افرادی مانند شهید جوکار‌ها [شخصیت محوری کتاب «هلو‌های تپه بالایی»]همچنین درباره شهید سلیمانی نیز کار‌های بر زمین مانده داریم.

روانشناسان کودک و جامعه شناسان کمک کنند
سردار بایرامی همچنین ضمن تاکید مجدد بر اینکه در حوزه کتاب‌های کودکان و نوجوانان عقب هستیم، ضمن اشاره به اینکه برای تولید اثر برای کودکان و نوجوانان نیاز به مساعدت روانشناسان کودک و جامعه شناسان و نویسندگان داریم، گفت: در سال گذشته ۱۸۴ کتاب در حوزه قصه، رمان و کمیک استریپ کودک کار کردیم که رقم خوبی است، اما با توجه به اقیانوسی که دفاع مقدس دارد هنوز کار‌هایی که نکردیم زیاد است.

نویسنده واقعیت را می‌بیند و با خیال تعریف می‌کند
حمید هنرجو، نویسنده کتاب «هلو‌های تپه بالایی» در بخشی از این مراسم ضمن تشکر از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سردار بایرامی گفت: نویسنده –داستان و رمان- واقعیت را از صافی خیال عبور می‌دهد؛ البته رمان هرچند زندگی را بیان می‌کند.

وی با بیان اینکه سعی کردم واقعیت وجودی جوکار را در عالم واقع ببینم و در خیال همراهش باشم، افزود: نوشتن برای نوجوانان سخت است؛ نوجوان امروز در معرض پیام انواع رسانه‌هاست. در معرض توفان رسانه‌ای و آن‌ها به عنوان مثال القاء می‌کنند که رزمندگان برای مطامعی به جبهه‌ها می‌رفتند. ما در قالب این کتاب‌ها می‌خواهیم بگوییم اگر شهدا رفتند لبیکی بود که به، ولی امر مسلمانان گفتند و یک احساس دین بود. ضمن اینکه آن‌ها برای شرافت و مردم‌شان راهی جبهه‌ها شدند.

هنرجو ویژگی قهرمانان دوران دفاع مقدس را متفاوت از قهرمان آثار کشور‌های دیگر در حوزه جنگ ارزیابی کرد و گفت: قهرمانان ما معنویت و از خود گذشتگی داشتند؛ من هم در کتاب «هلو‌های تپه بالایی» سعی کردم جوانان و نوجوانان را با این ویژگی‌ها آشنا کنم. به آن‌ها بگویم اگر امروز مشکلات معیشتی و سختی‌هایی هست در گذشته بودند کسانی مانند شهید جوکار که در مدرسه عالی شهید مطهری درس می‌خواندند و با نمره بالایی هم برای تحصیل در آنجا قبول شده بودند، اما همه را رها کرد و راهی جبهه شد.

نویسنده باید حادثه پردازی کند
وی تاکید کرد: کتابی که برای قهرمان ملی نوشته می‌شود نباید متنی ساده و خام باشد. باید تغییراتی پیدا کند. کار ما –نویسندگان حوزه دفاع مقدس- این نیست که فایل صوتی و نوار پیاده کنیم. بلکه باید حادثه پردازی کرد.

هنرجو ضمن اشاره به بخشی از صحبت‌های رهبر انقلاب مبنی بر اینکه هیچ اندیشه‌ای ماندگار نمی‌شود مگر اینکه با نوشته و کتاب آن را ماندگار کرد گفت: دلم می‌سوزد برای آثاری که زندگی نامه شهدا هستند، اما مشکلات ویرایشی دارند. کتاب‌هایی که ۲۰۰ الی ۳۰۰ صفحه با اسم شهیدی همراه هستند، اما در قفسه کتاب قرار می‌گیرد و کسی آن‌ها را نمی‌خواند.

وی گفت: نوجوان حوصله خواندن کتابی ۷۰ الی ۸۰ صفحه‌ای را دارد و باید –نویسنده- از آنچه که از دوران دفاع مقدس باقی مانده با زبان روز برایش بنویسد. من هم برای کتاب «هلو‌های تپه بالایی» با خانواده شهید صحبت کردم و از آن‌ها اجازه گرفتم که خیال پردازی کنم.

خاطرات ذوالنوری از عملیات والفجر مقدماتی
حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری، نماینده مجلس شورای اسلامی و از هم‌رزمان شهید جوکار در دفاع مقدس یکی دیگر از سخنرانان مراسم رونمایی از کتاب «هلو‌های تپه بالایی» بود، وی ضمن تسلیت روز‌های ماه محرم و عزاداری امام حسین (ع) و تقدیر و تشکر از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برای انتشار این کتاب، گفت: در جنگ عملیات‌های مهمی داشتیم، بعضی از عملیات‌ها برای ایجاد سدی مقابل دشمن بود تا به خاک کشور وارد نشود و بعضی دیگر عملیات‌هایی به منظور بازپس گیری مناطق اشغال شده بود.

وی ادامه داد: عملیات‌های دفاع مقدس ریز و درشت بودند، عملیات‌های بزرگی همچون فتح المبین، بیت المقدس، سلسله عملیات‌های والفجر، بدر و رمضان و محرم در زمره عملیات‌های بزرگ بودند. عملیات والفجر هم عملیات مهمی بود که برای اجرای –کامل- آن ۱۰ عملیات پیش بینی شده بود. اما چون عملیات والفجر اول با «عدم الفتح» [شکست عملیات و محقق نشدن اهداف همراه بود به آن لقب عملیات والفجر مقدماتی داده شد.

این نماینده مجلس گفت: شهید جوکار هم در عملیات والفجر مقدماتی به شهادت رسید. این عملیات در منطقه فکه لو رفته بود و دشمن از شبکه بی‌سیم استفاده نمی‌کرد و با «امر بر» پیام‌های خود را به نقاط مختلف جبهه‌اش می‌فرستاد.

ذوالنور در ادامه اظهار داشت: در حین عملیات والفجر مقدماتی مجبور بودیم در یک کانال با عمق طولانی در تپه‌های رملی حرکت کنیم؛ از تجهیزاتی که از وسائل رزمندگان باقی می‌ماند در این کانال می‌شد مسیر حرکت رزمندگان را متوجه شد.

در بخش دیگری این همرزم شهید جوکار ضمن بیان خاطراتی از حضورش در جبهه و سابقه آشنایی خود با این شهید و نحوه مواجهه‌اش با پیکر شهید جوکار فضای جلسه را با احساساتی خاص و متاثر کننده همراه کرد.

در ادامه وی گفت: سابقه آشنایی من با شهید جوکار به قبل از عملیات والفجر مقدماتی باز می‌گردد. زمانی که می‌خواستم چند طلبه را به جبهه‌ها ببرم و در مدرسه رسالت قم حضور پیدا کردم و اولین نفری که با او مواجه شدم شهید جوکار بود که او قبول کرد همراهم بیاید. او فرد مهیایی بود و برای ادای تکلیف، فکر نمی‌کرد.

وقتی سپاه ملایر نفوذی داشت!
این نماینده مجلس همچنین خاطرات دیگری از شهید جوکار تعریف کرد و گلایه‌هایی که این شهید در خصوص نفوذ عوامل غیر انقلابی در سپاه شهرستان ملایر انجام داده بودند. ذوالنور در اینباره گفت: شهید جوکار این خاطرات را با سوز و گداز تعریف می‌کرد. بعضی مواقع بغض می‌کرد و برایش قابل قبول نبود ظلم این افراد به شهید بهشتی را ببیند. او از سختی‌های آن دوران برایم تعریف می‌کرد.

ذوالنور همچنین گفت: شهید جوکار طبع شعر داشت و فی البداهه شعر می‌گفت. خط زیبایی هم داشت. دفترچه خاطراتی هم داشت که بعد از شهادت من آن را به دست خانواده‌اش رساندم. آن دفترچه خودش می‌تواند برای چاپ و انتشار چندین جلد کتاب دیگر مورد استفاده قرار بگیرد.

این نماینده مجلس در پایان صحبت‌هایش گفت: امروز با وجود هجمه‌های مجازی دشمن [فضای مجازی]نیاز به منش و انتقال ویژگی‌هایی افرادی مانند شهید جوکار به جامعه داریم.

وی یکی از نیاز‌های کتاب‌های حوزه فرهنگ مقاومت را فضا سازی و استفاده از اصول هنری توصیف کرد و به قرائت دو بیت شعر پرداخت:
تا مکتب جبهه خوب معنا نشود بار دگرآن روحیه پیدا نشود
یاران به جامانده مواظب باشید خون شهدا فرش ره ما نشود

ادبیات نوجوانان فقیر است
یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران چاپ و نشر کتاب «هلو‌های تپه بالایی» تاکید کرد که این کتاب را طی دو روز گذشته مطالعه کرده و گفت: این کتاب روان و خوش خوان نوشته شده است. اثر قابل توجهی برای نوجوانان است و در کتاب فضای جنگ مستقیم روایت نشده است. بلکه دغدغه منی معلمی است که با همکاری دانش آموزان به بازنمایی از عملیات والفجر یک می‌پردازد و در میانه داستان گریزی هم به ماجرا‌های شهید جوکار می‌زند.

وی در بخش دیگری اظهار داشت: ادبیات نوجوان در فقر به سر می‌برد. علاقمندی به خواندن آثار بیش از کتاب‌هایی است که تولید می‌شوند. بخشی از رمان‌های نوجوان در بازار نشر ایران ترجمه هستند و البته نمی‌خواهم بگویم مطلقا کتاب‌های ترجمه‌ای بد هستند، اما در داخل نیاز به تالیف بیشتر رمان نوجوان داریم.

احمدوند همچنین افزود: تعداد نویسندگانی که کتاب‌های رمان نوجوان می‌نویسند زیاد نیستند و باید تلاش بیشتری کرد. این تلاش‌ها می‌تواند بخشی از نیاز بازار نشر را جبران کند و بنیاد حفظ آثار مشغول انجام چنین تلاشی است. ما هم در ارشاد باید تلاش کنیم.

خاطرات احمدوند از نفوذی‌های سپاه ملایر
وی با اشاره به صحبت‌هی ذوالنور پیرامون حضور نفوذی‌ها در سپاه ملایر در ابتدای انقلاب گفت: پدر من نماینده امام خمینی (ره) در سپاه بود و گرفتاری‌های آنجا را می‌دانم. دوران فتنه بود و گروه‌های سیاسی و جریان‌های مختلف تلاطم‌های متعددی ایجاد کردند.

احمدوند در ادامه با اشاره به اینکه اگر رهبری امام (ره) و ایمان مردم نبود، وضعیت کشور بدتر می‌شد، اما امروز الحمدالله انقلاب مقتدرتر شده است، خاطر نشان کرد: خوب است شرایط و تلاطم‌های اول انقلاب برای نوجوانان ترسیم شود. انقلاب اسلامی حاصل یک اعتقاد عمیق بود و بعد آن مردم پای انقلاب ایستادند.

چند و چون شهادت قهرمان «هلو‌های تپه بالایی»
رضا میر بابا، مدیر انتشارات صریر که اجرای این مراسم را هم بر عهده داشت در بخش‌هایی از این برنامه ضمن قرائت اشعاری در وصف شهیدان، فراز‌هایی از کتاب «هلو‌های تپه بالایی» را برای حاضران خواند. ضمن اینکه درباره چگونگی شهادت شهید جوکار توضیح داد که او در ۲۲ فروردین سال ۱۳۶۲ با انفجار خمپاره‌ای شهید شد.

در این مراسم که برخی از اعضای خانواده شهید جوکار نیز حضور داشتند، عزیزی، داماد خانواده این شهید ضمن تشکر از حضار تاکید کرد: شهدا حق بزرگی بر گردن ما دارند، آن‌ها از جان خودشان گذشتند و سر دادند تا ما سربلند باشیم. شهیدان چشم دادند تا ما چشم باز کنیم و دست دادند تا ما به سمت کسی دست دراز نکنیم.

وی افزود: شهید جوکار مظلوم واقع شد و وقتی امام خمینی (ره) برای حضور نیرو‌های داوطلب در جبهه‌ها فرمان داد او به دستور ایشان راهی جبهه‌ها شد و در منطقه فکه در منطقه کانال کمیل شهید شد، چرا که عملیات والفجر مقدماتی لو رفته بود.

داماد خانواده شهید جوکار سپس گفت: بخشی از آثار مبارک شهید [اشاره به بقایای پیکر]به مدت ۱۷ سال در منطقه ماند و در نهایت خرداد ماه سال ۱۳۷۷ هم‌زمان با سالروز رحلت امام خمینی (ره) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) پیکر وی بازگشت و مراسم باشکوهی برای تشییع او برگزار شد.

در پایان این مراسم کتاب «هلو‌های تپه بالایی» رونمایی شد و از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس لوح‌های یادبودی به جمعی از چهره‌های شناخته شده فرهنگی حاضر در مراسم اعطا شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها