سید مقتدی الصدر:

از شجاعت و اخلاص اعضای الحشدالشعبی کاملاً مطلع هستم

رهبر جریان صدر در بیانیه‌ای الحشد الشعبی را حافظ منافع عراق و مجاهدان راه میهن توصیف کرد.
کد خبر: ۵۳۷۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۳ - 04August 2022

از شجاعت و اخلاص اعضای الحشدالشعبی کاملاً مطلع هستمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر عراق، امروز (پنج شنبه) در بیانیه‌ای، خواستار وحدت بر مبنای ارزش‌های دینی و ملی شد و در اظهار نظری کم سابقه، ضمن تمجید از الحشدالشعبی، این گروه مقاومت را نزدیک به افکار جریان صدر معرفی کرد.

به نوشته وبگاه شبکه السومریه نیوز، در این بیانیه که در صفحه توئیتر مقتدی الصدر منتشر شده، آمده است: «کسانی هستند که همواره بر وحدت و عدم چند دستگی در صفوف شیعیان تأکید دارند و مسلما این موضوع بسیار اهمیت دارد و بر کسی پوشیده نیست، اما وحدت می‌بایست طبق ضوابط و احکام شرعی و نظام شناخته شده اجتماعی و برپایه حب وطن و اصلاحات حقیقی و مبارزه با فساد باشد.»

رهبر جریان صدر در ادامه بیانیه خود آورد: «وحدت می‌بایست بر مبنای مبارزه با مفسدان و خدمت به فقرا باشد نه بر مبنای خشونت و یکجانبه‌گری و ظلم، عراق پایتخت اول تشیع است و این یعنی که دیگران باید به عراق رجوع کنند نه اینکه عراق از دیگران تبعیت کند.»

رهبر جریان صدر سپس مدعی شد که این جریان به دنبال وحدت بر مبنای معیار‌های عقلی و شرعی و اجتماعی و ملی است و مرجعیت و مردم و تمامی اندیشمندان نیز همین را می‌خواهند.

سید مقتدی الصدر افزود: «باید به یک مسأله مهمی توجه کنیم، با صراحت می‌گویم که اگر گروهی به نام جریان صدر و گروهی به نام چارچوب هماهنگی وجود دارد، این بدان معنا نیست که برادران عزیز ما در الحشدالشعبی لزوما جزو یکی از آن‌ها هستند؛ بلکه مطمئن هستم که آن‌ها هم نظر من را در مورد آنچه گفتم و درخواست کردم، دارند.»

رهبر جریان صدر در ادامه گفت اعضای الحشدالشعبی به آراء و عقاید خاندان صدر نزدیک‌تر از دیگران هستند و اکثر آن‌ها در بیشتر امور خود به دو شهید صدر (محمد صادق الصادر و محمد باقرالصدر) اقتدا می‌کنند.

سید مقتدی الصدر سپس با بیان اینکه امیدوار است اعضای الحشدالشعبی در میدان جهاد ثابت قدم باشند، نوشت که آن‌ها همان‌طور که در راه دفاع از وطنشان قربانی دادند، آماده دفاع از اصلاحات و حقیقت هستند.

در ادامه این بیانیه آمده است: «من به طور کامل از شجاعت اعضای الحشدالشعبی و اخلاص آن‌ها مطلع هستم. آن‌ها زیر پرچم خاندان صدر سرباز عراق بودند و علیه اشغالگران جنگیدند و همچنان در این راه هستند. آن‌ها از عراق و برای عراق هستند و تبعیت جز از سوی نجات دهنده و مصلح آل رسول (ص) را نمی‌پذیرند.»

به نظر می‌رسد که بیانیه مقتدی الصدر در پاسخ به مصاحبه «فالح الفیاض» رئیس هیأت الحشدالشعبی باشد، الفیاض امروز در گفتگو با شبکه الجزیره درباره درخواست صدر برای برگزاری دوباره انتخابات گفت که انتخابات زودهنگام تنها مختص به جریان صدر نیست و باید تمام گروه‌های عراقی بر سر آن اجماع کنند و اینکه «چارچوب هماهنگی» هنوز در این باره به شکل رسمی موضع‌گیری نکرده است.

بیانیه امروز مقتدی الصدر همچنین در شرایطی صادر می‌شود که او پیش از این در چند مناسبت تلاش کرده بود الحشدالشعبی را به دخالت در سیاست و اقتصاد متهم کند. در بیانیه‌ای او که در ۲۴ تیر ماه در نماز جمعه شهرک صدر از سوی شیخ «محمد الجیاشی» قرائت شد، آمده بود که «الحشدالشعبی هیچ منتی برای آزادسازی سرزمین‌ها از دست داعش ندارد و اگر مردم آن نبودند، آزاد نمی‌شد... الحشدالشعبی باید از سیاست و اقتصاد دور باشد... همه جناح‌های مسلح در عراق باید منحل شوند» البته او هرگز اشاره‌ای به انحلال جناح مسلح خود موسوم به «سرایا السلام» نکرد.

همچنین بیانیه امروز پس از یک هفته پر تنش در عراق صادر شده است، هفته‌ای که با یورش دوباره آشوبگران حامی صدر به منطقه سبز و اشغال پارلمان آغاز شد و همچنان با تحصن آن‌ها در صحن پارلمان ادامه دارد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها